Ravenna, Italien, d. 12/02/2024 - 23/02/2024

Inden jeg begynder på hvad vi lavede, vil jeg bare sige at det har været en fantastisk oplevelse, og jeg har fået minder for livet. Jeg er utrolig glad for at have fået muligheden for at komme med.

Vi tog flyet om søndagen, og ankom til hotellet i Ravenna sent om aftenen. Mandag morgen mødte vi på restauranten. Der havde dog været nogle misforståelser, og de troede vi var sommelier. Da vi havde forklaret at vi ikke havde specielt meget forstand på vin, blev vi sendt hjem. Senere skrev Gitte (vores kontakt i danmark), at de arbejde på at finde et andet sted, hvor vi kunne arbejde. Da vi nu ikke havde noget arbejde, udnyttede vi vores fritid så meget som muligt. Vi tog ud til Marina di Ravenna og Rimini. Selvfølgelig gik vi også lange ture i Ravenna. Generelt, var det dejligt at have nogle ekstra dage, som vi kunne bruge på at komme ud at se noget af Italiens kultur.

Om fredagen skulle vi møde på det nye arbejde. Det var et sted i Cervia, der hedder ”Scambia Menti”. Det er lidt svært at beskrive hvad det er de laver. Men kort fortalt er det en frivillig organisation, der underviser i sprog og kultur. Hvis der nu er en fra Frankrig der kommer og vil lære italiensk, så kan de også selv undervise i fransk. Det samme med kulture. Derudover, kan man også komme og både undervise og lære fra en masse workshops. Det kan være alt fra madlavning til strikning. Det kræver selvfølgelig at der er nogen der vil lære fra sig. Ud over alt det, har de en masse projekter kørende. De har en podcast og live radio. Og derudover afholder de blandt andet en filmfestival/konkurrence hvert år, hvor instruktører kan indsende deres film. Vinderens præmie, er en mulighed for at optage en film i Cervia, med hjælp fra alle i Scambia Menti. Det var dette projekt vi hjalp med.

Vores opgave var at lave/finde nogle rekvisitter til dette års film. Rekvisitterne vi blev sat til at lave, var nogle fakler. Så vi fik lov til at gå nogle dejlige ture på stranden, og finde en masse pinde. Herefter bandt vi nogle gamle sokker på enden. Og så havde vi egentlig en fakkel. Den manglede bare lidt brændstof. Vi blev også sat til at finde nogle sorte sten. Her gik vi også en tur gennem byen og på stranden. Så alt i alt, fik vi rig mulighed for at gå på opdagelse i byen. De frivillige i Scambia Menti var utrolig søde, og hjælpsomme. De gav os en guidet tur rundt i byen, og ville altid hjælpe, hvis vi havde spørgsmål. Heriblandt fik vi en masse forslag til, hvor vi kunne tage hen i weekenden. Vi endte med at tage til Venedig. Byen var som altid utrolig smuk. Selv uden for højsæsonen, var der alligevel utrolig mange turister.

Alt i alt var det en utrolig fed tur, som vi har fået minder for livet fra. Selvom der var lidt problemer undervejs, gjorde det faktisk kun turen bedre. Hvis vi havde mulighed for det, ville vi helt sikkert tage af sted igen. Vi håber at der er mange fremover, der får muligheden, for at få en lige så fed tur som os.

P.S.

På de næste sider, er der nogle billeder fra vores tur.