Søndag d. 23/4-17

Jeg tager afsted mod nykøbing station kl 1030 for at være der i god tid. Alle var på stationen i god tid så vi kørte tidligt mod færgen som sejlede kl 1300. da vi ankom til tyskalnd holdt Nele og ventede på os, og hun viste først hvor Liebherr så ud og bagefter kørte vi over til Kraftverket hvor kasper skulle arbejde. Efter den hurtige rundtur kørte vi over til opholdsstedet hvor at nele tjekkede os ind og vi fik en hurtig gennemgang af togsystemet og vores busbilletter. Da det er søndag og vi var i tyskland kunne vi kun finde en kebab butik at købe vores aftensmad i.

mandag d. 24/4-17

vi stod op ved 7 tiden og gjorde os klar til at Nele hentede os klokken 0730 for at køre os ud til vores arbejdspladser. Da vi ankom til Leibherr hvor jeg skulle arbejde blev jeg introduceret for ham der skulle holde styr på mig og en elev jeg skulle følges med de første dage. Jeg startede ud med at få en rundvisning på fabrikken der tog omkring 3 timer. derefter havde de fundet en sikkerhedsvideo på engelsk. Da jeg havde set videoen skulle jeg igennem et online forløb der ville vare omkring 4 timer som de kunne bruge til at finde ud af hvor meget jeg ved om faget. Jeg nåede ikke at blive færdig med det da vi fik fri, fordi den elev jeg var sammen med ville se om jeg kunne finde ud af ohms lov med nogle forsøg på en tavle. Det var nemt at komme hjem med bus fordi jeg havde fundet en app der viser alt hvad der skal bruges i forhold til offentlig transport. Jeg kom hjem kl 1600 og kasper kom hjem kl 1700. vi tog sporvognen ned til lütten klein cetrum og spiste afstensmad på burger king. Vi gik i seng omrking kl 2100 fordi vi skulle tidligt op.

Tirsdag d. 25/4-17

Jeg stod op kl 0500 og tog sporvognen kl 0541 men den ankom på stationen hvor vi skulle skifte til bus 1 minut for sent så jeg kom for sent på arbejde den første dag. Men det tog de ikke så tungt og jeg blev bare sat til at arbejde videre på mit online forløb. Da det var færdigt fandt jeg ud af at jeg ikke skulle følges med eleven fordi han var eksamen så jeg blev sat til at lodde og senere på dagen fik jeg lov til at lave nogle testopsætinger med relæer og lave diagrammer dertil. I dag gik jeg ned til kaspers arbjedsplads for at tage bussen sammen med ham hjem fra arbejde. Vi spiste på bruger king igen.

Onsdag d. 26/4-17

I dag stod jeg igen op kl 0500 men tog sporvognen kl 0533 og denne gang nåede jeg bussen og kom 20 tidligere på arbejdet. I dag skulle jeg arbejde med eleven og lave noget eksamensopgave som han skulle bruge til at måle om faserne i kablerne var rigtige. Senere på dagen da vi var færdige med det kom læreren og sagde at ville skulle lave en styringsplade til at motor så man nemt kunne skifte mellem stjerne og trekant motor. For en gangs skyld spiste vi ikke fra burger king men vi købte frysepizza.

Torsdag d. 27/4-17

I dag på arbejdet skulle jeg på svejsekursus fordi jeg havde sagt at jeg havde lavet lidt derhjemme. Så da jeg ankom blev jeg sat hos en elev fra Liebherr og han lærte mig at svejse med MAG. Han syntes at jeg var meget god i forhold til at det var første gang jeg havde gjort det. Jeg brugte hele dagen på at svejse jernplader sammen og lære at svejse. Der var mange pauser fordi der blev så varmt når man svejser. Da vi kom tilbage til vores wohnheim blev vi enige om at tage S-toget til Warnemünd. Et godt råd er ikke at tage til Warnemünde en torsdag aften, der sker lige præcis ingenting så vi tog tilbage og købte nogle frysepizzaer.

Fredag d. 28/4-17

Da jeg mødte på arbejdet fik jeg atvide jeg måske havde fri kl 1100 fordi de andre elever havde undervisning. Men der var 2 elever der ikke havde undervisning alligevel så jeg lærte også at svejse med elektrode og nogle lidt mere seriøse MAG anlæg.

Lørdag d. 29/4-17

Vi lå bare hele dagen og så topgear på netflix så jeg opbrugte alt min data. Heldigvis har jeg abonnement der ikke lukker helt ned den begrænser bare mængden af data man kan bruge. Vi valgte så at tage af sted til Lübeck om søndagen så kunne mødes med de andre. Vi tog derfor sprovognen helt ind til rostock hovedbanegård for at se hvor bussen ville køre fra.

Søndag d. 30/4-17

Vi stod sent op fordi den første afgang var kl 1130. vi kørte med flixbus fordi jeg havde nævnt på liebherr at vi skulle til lübeck. På Liebherr sagde de at den offentlige transport ikke virker så godt om søndagen så de viste mig at man hurtigt og billigt kunne komme tur-retur med flixbus. Da vi ankommer i Lübeck går vi op mod der hvor Anton og Micki bor men da vi kommer derhen er de der ikke så jeg ringer til dem og finder ud af at de står der hvor vi ankom med bussen. Da vi havde fundet sammen gik vi ned for at hente Katrine i den anden ende af byen. Derefter gik vi ud for at se lidt rundt i byen og finde os et sted og spise frokost. Der var ikke så meget at lave andet end at gå rundt og se på bygninger fordi det jo var søndag i tyskland. Vi tog bussen hjemad igen kl 2005. og landede på Wohnheim kl 2155 hvilket var 5 min. Før lukketid.

Mandag d. 1/5-17

Den første maj er en fridag i tyskland så vi lå bare på værelset og så topgear men da det blev aften tog vi ned til byen og spiste på en restaurant.

Tirsdag d. 2/5-17

I dag skulle jeg arbejde med CNC fræsere fordi jeg havde sagt at jeg selv havde bygget en derhjemme. Jeg startede med at få nogle tegninger fra en bog og ud fra dem skulle jeg lave programmer som man kunne bruge på CNC maskinen senere. Jeg brugte hele dagen på at lave programmer for at lære at nogle af de bisiske kommandoer.

Onsdag d. 3/5-17

Jeg startede der hvor jeg stoppede i går med at programmere videre men jeg fik at vide at jeg senere på dagen skulle programmere noget jeg skulle fræse ud. Senere på dagen fik jeg en tegning jeg skulle lave om til et program. Jeg havde ikke tid til at lave færdigt fordi Jakob og Tine kom på besøg fra Danmark. Så ved middagstid hentede de mig og vi kørte ned for at hente kasper på hans arbejdsplads. Derefter kørte vi ind til rostock centrum og spiste på en cafe og gik rundt og så på byen.

Torsdag d. 4/5-17

Da jeg havde lavet programmet færdigt skulle vi ud og lave det på fræseren. Men vi brugte ikke mit program fordi det kunne have en fejl som måske ville ødelægge maskinen så vi brugte det min lærer havde lavet. Da jeg var færdig med det skulle jeg ned til der hvor de gør kranerne klar til samling. Jeg skulle være med til at lave en model at en hjulophæng til en kran. Så jeg brugte resten af dagen på at rense olie af en af delene.

Fredag d. 5/5-17

I dag fortsatte jeg med at tørre olie af hvorefter jeg fik en ny del og tørre af men det gik noget hurtigere. Da jeg var færdig med de 2 dele skulle jeg så grundmale dem. Hvilket jeg ikke kunne gøre før jeg havde sat tape for hullerne og de andre steder hvor der ikke skulle komme maling ind. Da jeg havde fri ventede jeg på wohnheim på kasper. Vi skulle tage færgen til danmark kl 1900 men den var forsinket til 2030.

Lørdag d. 6/5-17

Hjemme i danmark bare for en weekend jeg var ud og se lidt traktortræk og derefter gjorde jeg traktoren klar til i morgen.

Søndag d. 7/5-17

Tidligt op og starte med at gøre traktoren i pænere stand og så i kirke for at få min lillebror konfirmeret. Jeg hentede ham i kirken med traktoren som jeg havde vasket godt igennem. Jeg tog færgen til rostock kl 1900 sammen med kasper men den var forsinket så vi nåede ikke den sidste bus i rostock så vi fik scandlines til at bestille en taxi som vi selv skulle betale.

Mandag d. 8/5-17

Jeg startede ud med at gennemtjekke malingen fra om fredagen og får så at vide at jeg skal følges med en anden elev fordi ham jeg skulle gå med også var til eksamen. Vi begyndte på et stykke af modellen som en anden elev havde arbejdet på at få lavet klar. Vi bliver hurtigt enige om at man ikke kan gøre alt arbejdet med en vinkelsliber så vi læsser delen og kører tilbage til værsktedet med CNC maskiner. Men da vi læsser den finder vi ud af at den anden elev havde lavet udskæringen spejlvendt men det gjorde så ikke noget. Vi brugte nok fra 0900 til 1500 bare på at færdiggøre den ene side.

Tirsdag d. 9/5-17

Vi startede med at skære den anden side af delen til men nåede ikke at blive færdige med at finpudse det hele.

Onsdag d. 10/5-17

vi finpudsede delen et par timer og derefter kørte vi den ned til der hvor vi skulle arbejde på resten af modellen. Jeg fik så til opgave at rense nogle O-ringe i sådan en vaskeautomat med en væske der sikkert var god til mange ting men ikke det jeg gjorde med den. Væsken lugtede også rigitig meget men det var jo en del af jobbet så det måtte jo bare gøres. Senere fik jeg så udleveret en skål med nogle små dele til et leje der også skulle renses i vasken. Jeg nåede ikke at blive færdig i dag.

Torsdag d. 11/5-17

I dag kunne jeg simpelthen ikke klare lugten mere så jeg fandt ud af at man bare kunne tørre dem med en klud så det gjorde jeg. Kl 1100 skulle jeg med op på et kontor for at evaluere forløbet og der var ikke så meget at sige fordi der havde ikke været nogle problemer med noget som helst. Jeg fik lov til at gå kl 1400. da jeg kom tilbage til wohnheim pakkede jeg og fejede sammen med kasper det gik hurtigt.

Fredag d. 12/5-17

Vi stod op kl 0800 fordi Nele skulle hente os kl 0900 og kigge efter om vi havde ryddet pænt nok op efter os. Det havde vi selvfølgelig gjort dagen før. Så vi kørte mod færgen kl 1000 men færgen sejlede først kl 1145 fra rostock.