Spanien, San Sebastian d. 12-25 november 2023

Det var søndag den 12. november hvor vi tog afsted fra Københavnslufthavn, alle var spændt på at komme ned i varmen i Baskerlandet (Spanien) og møde nye folk. Vi startede med først at flyve til Amsterdam hvor vi så tog et fly fra Amsterdam til Bilbao, da vi så ankom i Bilbao, tog vi så en lang bustur ind til San Sebastian. Efter vi så ankom i San Sebastian, fandt vi det Hostel vi skulle bog på de næste 2 uger, det var spænde og varmt det var i hvert fald dejligt i forhold til Danmark hvor det stod ned i stænger og -2 grader.

Den 13. november stod vi alle sammen tidligt op og var trætte efter den lange tur vi lige havde været på, vi blev hentet af en bus den morgen og skulle på en industriteknikker skole. Jeg var superspændt på at møde de andre elever den gik på uddannelsen og prøve at bruge deres fræsere og drejebænke og se hvordan de arbejder ude på den skole. Men vi kom desværre ikke på værksted den dag vi skulle møde de andre elever og prøve på at lære hindanen at kende med de forskelligheder vi nu har da vi kom fra 2 vidt forskellige lande.

Den 14. november blev vi også hentet om morgen af en bus det blev vi jo så alle dage. Men i dag kom vi ud på værksted og skulle arbejde og vi alle i fuldstændigt chok over hvordan de brugte og arbejde deres maskiner det fuldkommen anderledes end hvordan vi var blevet lært. Jeg brugte det meste af dagen på at lære min egen gruppe hvordan men lavet en pæn overflade og hvordan man opfylder operationer ordentligt og ikke knuse de emner vi nu skulle lave. Vi mødte så en fyr fra skolen som gerne ville tage os med i byen og vise nogen af deres traditioner og lidt om historien dernede det var superhyggeligt.

Den 15. november var lidt det samme som den 14. tag bussen om morgen ud at arbejde videre på vores legetøjs projekt. Om aften tog vi ud i byen og prøvede på at opleve nye ting se de forskellige historiske momenter og bare opleve i byen. Den 16. var bare det samme som den 15.

Den 17. november var der mange af os der fik madforgiftning, jeg prøvede så at tage i skole men jeg endte så med at måtte tage hjem så manden der tog os med i byen den 14. bestilte mig en taxi så jeg kunne komme tilbage til hostelet og hvile. Den 18. lå jeg i sengen hele dagen desværre og var syg af madforgiftning. Det var først den 20. jeg begyndte at få det bedre og kunne komme ud igen.

Den 21. tog jeg på skole igen og prøvede på at få det bedste ud af det også selvom jeg var syg. Men det var meget hyggeligt at se baskerne igen og komme ud at arbejde var også ved at blive syg i hovedet af at ligge hjemme på hostelet og ikke at lave nået som helst. Den 21. stod den også på arbejde med baskerne vi var en del bagud af de en af de andre i gruppen også lå syg med madforgiftning så der var meget run på.

Den 22. måtte vi alle sammen desværre indse at vi ikke kunne nå at blive færdig da vi skulle aflevere Den 23. så vi prøvede bare at så meget ud af det som muligt men ellers var det superlærerigt at se hvordan et andet laver det samme arbejde.

Den 24. skulle vi aflevere et produkt der desværre ikke kunne samles. Men vi lavede så en kæmpe fremlæggelse hvor alle 10 grupper skulle vise deres produkter frem der, der var nogle sjove nogen mærkelige og nogen smarte produkter det var i hvert fald sjovt at se hvad hver en gruppe havde formået at komme frem til. Vi skulle give legetøjet til en lille bask børnehave/indskoling og teste produkter af. Efter vi var færdige med det skulle vi spille et bask spil der hed Pelota hvor vi skulle slå til en bold og få den til at ramme en væg, det var super intets og gjorde vildt ondt i hånden efter. Efter det tog mig og en anden fyr fra min danske klasse ud i byen og spiste og så videre op til ham fyren der tog os ud den første dag dernede og mødte hans familie og venner på en bar og hyggede. Den 25. skulle vi hjem efter 2 lange og sjove uger i Baskerlandet vi var alle glade for at komme hjem og kunne snakke dansk igen med folk, men det var så desværre ikke så fedt igen at komme ud af en lufthavn og så er det bare -3 grader udenfor. Men alt i alt var det en super fed tur til San Sebastian