Frankrig, La Garde d. 15/10 – 28/10-2023

Søndag

Vi Landet i Marseille lufthavn, hvor Sayed hentede os. Vi havde ca. en 2 timer køretur til Le Pradet, hvor os havde en 20 minutter pause ved en tank, hvor vi købte drikkelse og mad, inden vi forsatte turen. Vores hytter lå oppe af en steg bjerg, vi slappet af resten af aften og gik en tur i nærområdet.

Mandag

Vi blev hentet kl 9:00 oppe i vores hytter i Le Pradet, hvor efterfølgende blev kørt til en erhvervsskole ikke så langt fra hvor vi boede, da fik vi tur rundt på skolen, hvilke erhvervsuddannelser de havde på skolen, efter det blev vi inviteret ud og spise på restaurant. Vi blev ved eftermiddagen kørt hjem igen. Vi brugte resten af aften med at spille tennis

Tirsdag

Blev vi hentet i bil kl 9:00 og blev kørt hen til en anden skole da lå lidt længere væk. Da fik vi en rundvisning også efterfølgende send i en klasse, hvor de lige var startet på elektriker uddanelsen. Vi skulle hjælpe dem med at installere en lille installation ud til noget belysning. Det var fedt og efterfølgende fik vi en test hvor vi skulle lave vores egen lys installation med kiprelæg og trappelæg til noget belysning, mega fedt at allerede komme ud og bruge hænderne

Onsdag

Vi blev kørt til den samme skole, hvor vi sammen med en klasse med lærlinge som var 1 år og 6 måneder i uddannelse og vi var med dem i engelsk undervisning, hvor vi snakkede sammen om interesse og vi repræsenteret os selv. Vi snakkede om forskellen på den måde vi køre uddannelsen på i Danmark og hvordan de kører uddannelsen på i Frankrig. Da var en stor forskel, fordi herhjemme, da man på grundforløb 2 i 6 måneder og i lære efterfølgende i 9 måneder også kommer man tilbage på skole er da i 10 uger og i lære 9 måneder. Så de kører mere interval og vi i Danmark kører det mere i større periode.

Efter besøget på skolen handlet vi ind til aftensmad og tog tilbage til hytterne

Torsdag

Vi blev hentet kl 9:00 ude ved hytterne også gik turen til saint tropez, hvor vi skulle se en villa som lå ude mod havet blevet renoveret af et elfirma som en af de elever da var på skolen var i lærer hos. Turen til saint tropez tog 2 timer, men det var fordi vi tog en om vej oppe af nogle bjerge, så vi også fik set en masse flot natur samt bjerge. Da vi ankommer til det her villa i saint tropez bliver vi vist rundt i villa og de forklare os, hvad de har lavet indtil videre og hvad de så skal forsætte med. Det var en fornøjelse at blive vist rundt, for det var ikke noget man så til hverdag. Det var smarthome blandt andet. Og det hele var trådløst, det var en i den dyre klasse den her renovation de var i gang med, så det var også meget intressant. Efter blev vi kørt hjem til hytterne igen.

Fredag

Vi blev hentet kl 9:00 af Sayed hvor han kørte os ud til en af hans tidligere gode elever som vi skulle være sammen med. Vi startede med at blive vist rundt på en 2 slotte som han vedligeholdte alt el og det havde han gjort siden starten af hans læretid. Vi fik en god rundvisning af begge slotte og det første slot havde han fornyeligt lavede monteret en ny lampe som kostede 2500 euro, så det var mange penge da blev brugt og derimod var da ikke plads til fejl, fordi de projekter de havde gang var i den dyre ende. De havde os et renoveringsprojekt af et køkken som skal laves om, så derfor var de i gang med at regne sammen hvor stor en sikring installation skal have og hvilke kabler og materialer de skulle købe ind. Efter rundvisning på de 2 slotte blev vi kørt videre til en af hans andre projekter hvor han var i gang med en entreprisesag på en bank, kontor, bageri, resturant, butikker, hvor han viste os projektet. Det var utrolig spændene. Efterfølgende blev vi kørt til et andet industi projekt hvor de lavet vin, altså en vinfrabrik. Vi fik en rundtur hvor han forklarede os om hele rejsen til at montere installation til det her industriprojekt. Han var alene om dette projekt, han fortalte at han brugte 6 måneder, hvor han arbejde 20 timer om dagen og arbejdet igennem fordi han havde en deadline, men han nået igennem fordi han var erfarne og gik op sit fag. Nu servicerer han bare alt i vinfabrikken, så det ham de ringer til, hvis da noget galt. Det var en sindssyg oplevelse at møde en person med så meget faglig stolthed, det gav et smil på læberende og så det sidste skulle han vise os et andet projekt, hvor han var i gang med en villa som var entreprise. Kunden ville gerne have ham til at lave alt el i huset og fra soveværelset skulle da være en stikkontakt som slukket for alt lys i huset. Efter det herlige besøg med sayed tidligere elev, blev vi kørt hjem igen.

Mandag

blev jeg hentet af mit firma af max og hans svend jeg skulle med ud på en sag, hvor det var nyere lejligheder, med renovation. Det var fedt fordi det var helt anderledes til vi vandt til herhjemme i danmark, Jeg blev allerede fra starten sat i gang til at montere lampeudtag, komfurudtag, i alle lejligheder på 4 etager det var fedt og det fik jeg dagen til at gå med også var jeg færdig ved en 16 tiden

Tirsdag

Blev jeg hentet af max og hans svend kl 7 nede ved mcdonalds og det var samme sted vi arbejdet, men denne her gang skulle jeg bare montere stikdåser og stikkontakter i hver rum på alle etage. Det tog os en hel dag, men det var fedt. Jeg havde fri kl 16 og blev kørt hjem igen.

Onsdag

Jeg blev hentet igen kl 7 ude foran McDonalds, vi kørte hen til byggepladsen, og i dag da skulle jeg trække ledninger nede i kælderen i en gitterbakke, da var både 400 volt, 3 faser, jord og nul også var da data kabe, jeg skulle ligge dem hver deres spor i gitterbakker og efterfølgende strips dem fast. Det var en fornøjelse. Da jeg var færdig med det, skulle jeg montere el radiatorer op i alle lejligheder med max det var mega fedt

Torsdag

Jeg blev hentet igen kl 7 ude foran McDonalds, af max og hans svend, vi kørte hen til byggepladsen, da skulle jeg montere lampeudtag, komfurudtag, træk kabler i kælderen. Det gik da jeg var blevet en smule bedre til det.

Fredag

Havde jeg fri og tog bussen til tulon og toget til nice for at få en ekstra oplevelse. Jeg var nede på stranden og gik rundt og oplevet byen også kl 16 tog jeg toget hjem igen.

Lørdag

Blev vi kørt til tulon og efterfølgende tog vi toget til Marseille og sov på et hotel til næste dag hvor vi tog flyet hjem