Natalie Jørgensen

Erasmus – Chios – 2016

b b1

Mandag d. 9/5
Mekanikerne har en skytsengel, som siger at de har fri. Brugte derfor tiden på at gå rundt i byen sammen
med frisørerne, mekanikerne, VVS’eren og instruktørerne. Senere tog vi i vandland.
Tirsdag d. 10/5:
De to mekanikere er rigtig flinke. De holder ikke pause, men synes ikke jeg skal lade vær, så de køber en
toast og friskpresset juice til mig.
Den anden lærling og jeg fik nogle bolsjer af en ældre herre. De smagte ikke af noget, hvorefter den anden
fortæller mig, at det er hashbolsjer. Har aldrig rørt sådan noget, så tanken havde ikke strejfet mig at det var
hash. Spiste nogle stykker (7-8). De to mekanikere (Nicko og Leonidas) var ikke meget for at jeg skulle lave
noget, så fik rigeligt med kage. Fik dog lov til at hjælpe med at skifte slanger til brændstoffiltret. Sønnen
blev ved med at ringe og ville snakke.
Onsdag d. 11/5:
Fik ikke lov til at lave særlig meget, så observerede de to mekanikeres arbejde. Ellers sad vi alle tre og nogle
af deres venner i sofaen og fik kage. Kagerne er meget søde, men de er stadig gode.
Torsdag d. 12/5:
Startede dagen med at sidde i sofaen. Går over til Nicko og han vil have at jeg skifter tændrør. Efter dette
får jeg lov til at være med til at skifte toppakning på en pickup. Leonidas stod ved siden af og fortalte hvad
jeg skulle gøre. Derudover observerede jeg Leonidas reparere en starter. I Danmark køber vi en ny og sender
den gamle retur. Han fortalte, at en ny starter koster 35 euro, mens det koster 8 euro selv at lave den.
På tur med nogle af eleverne og to instruktører. Derefter spiste vi på en restaurant ved instruktørernes hotel.
Fredag d.13/5:
Leonidas gav mig lov til at reparere en starter, mens han stod ved siden af. Derudover blev der foretaget
mange olieskift.
Tog i byen med de andre. Det var relativt hyggeligt. Dog tog 4 andre og jeg forholdsvis tidligt hjem.
Lørdag d. 14/5:
Vi lejede to biler og tog ned for at se den sorte strand. Jeg kørte den ene, mens en af drengene kørte den anden. Den bil vi fik, var en Hyundai I10. Den var ikke meget for at køre op af bakker. Vi holdte på en stejl bakke og den kunne ikke komme op. Da andre gik ud for at skubbe. Derefter tog vi ind til byen og slappede af. Deres is er rigtig gode.
Søndag d. 15/5:
Slappede af
Mandag. D. 16/5:
Lavede lille service og hjalp Leonidas med at skifte toppakning. Han smurte den nye toppakning ind i olie. Lefteris var der, så det gjorde lige dagen bedre.
Tirsdag d. 17/5:
Karin for vild på vejen ud til smedene, dog kom vi alle stadig til tiden.
Skiftede bremseslange og klodser sammen med Lefteris. Fik lov til at tage med den anden mekaniker-dreng og se hans værksted. Det var mere rodet og uoverskueligt end det jeg er på. Ham her arbejdede alene på et relativt stort værksted. Der var i starten kun to biler. Én der spildte vand og en anden der skulle have skiftet bærekugle. En mand med en Porsche kom ind på værkstedet. Værkstedsejeren vil manden til at køre os ned til havnen i Porschen.
Onsdag d. 18/5:
Skiftede et håndtag på en pickup. Derefter skiftede jeg bærekugler og stabilisatorarme i begge sider på en SEAT. Resten af tiden brugte jeg på Lefteris og kage. De lukkede kl 14, så Lefteris fik hans far til at køre mig hen til hotellet.
Torsdag d. 19/5:
Hjalp dem med at tage en gearkasse på en baghjulstrukket pickup. Der var ikke så meget at lave, så fik tidli-gere fri.
Fredag d. 20/5:
Den nye kobling kom og vi satte gearkassen på igen. En af deres venner, kom og tog billeder af os. Han
havde været i Danmark for 20 år siden. Han syntes godt om Danmark og ville gerne tilbage igen på et tidspunkt.
Sad og så film fem af de andre. De andre blev trætte og valgte at gå i seng. Havde ikke den store lyst til at
gå i seng, da jeg skulle tidligt op og rejse hjem. Gik derfor ind til to af drengene, som sad og drak sammen
med en anden. To af dem gik i seng, men hverken den ene af drengene eller jeg ville sove, så vi går ned til
stranden og snakkede. Det regnede en smule. Han virker som en hård en, men efter noget tid, så er han