Malta logbog 19 november til 2. december

Af Rasmus LaCour Jensen

Søndag 19/11:

Vi mødtes kl 09:00 søndag morgen og tog med Turkish Airlines. Vi ankom til Malta efter en ca. 6 timers lang flyvetur (med tidsskifte), kl 19:20 ca. hvor vi blev hentet i lufthavnen og fik uddelt nøgler og et par papirer hver. Da vi kom til lejligheden fik vi installeret os og den var perfekt til os. Derefter lavede vi pariser toast med mad fra velkomstkurven og smuttede i seng.

Mandag 20/11:

Vi fik morgenmad og tog bussen som var PROPFYLDT med mennesker, men vi overlevede tætheden. Vi kom på skolen som ligger i Sliema og blev uddelt på forskellige niveauer, Tobias og jeg blev sat på det højeste (i hvert fald af os 11). Derefter gik vi til time, med 3 tyskere og 2 franskmænd, hvor vi lavede opgaver omkring planet issues. (under dét, global warming, pollution, toxic waste, climate changes, urban development og genetically modified foods.) Kl 13, hver dag var der “reading and discussion” + questions (mundtlig time). Vi snakkede om retssager. Vi tog efter skole til valetta og spiste mcdonalds og handlede så ind hjemme i Fgura, i et meget lille supermarked uden frugter eller grønt. Med fik købt ind til aftensmad til tirsdag.

Tirsdag 21/11:

Vi stod langsomt op og tog bussen. I dag havde vi tid til kaffe og kakao inden skole. På skolen fortsatte vi med ”planet issues” opgaver (grammatiske) og derefter en multiple choice opgave med 23 spørgsmål. Efter det, opgaver om advertising/advertisements. Kl 13, ”reading and discussion” + questions, om shopping centres with a difference. Efter skole tog vi ud og besøgte et hotel og fik rundvisning af alt. Det var stort og luksuriøst med forskellige restauranter, wellness mm. Dette hotel var det første af 2, af samme ejers hoteller. Dette hotel var mest til voksne. På Malta fylder bussen en STOR del af vores dag, det tager cirka 40 minutter hver gang. Efter en lang tur tilbage til Fgura var vi hjemme kl. 18:50, der handlede vi igen i et bedre og større supermarked, men nåede så ikke at få frugter, da de havde slukket vægten der laver prismærke til frugten. Men tog hjem og lavede pasta med pesto, kylling og bacontern, spiste og i seng med os. Note: vores lærer hedder Sophie og er en sød ældre dame. Hun er meget dygtig og er god til unge, hun skriver VVV når ting/ord er very, very, very bad:-D

Onsdag 22/11:

Vi snuppede en omgang guldkorn og tog i skole. I dag var det for Tobias og jeg ”grammatiske opgaver dag”. Frokost stod på hjemmelavet ost, skinke og tomat sandwich. Efter skole tog vi til et nyt hotel med samme ejer og navn, som vi var på besøg hos tirsdag. Dette hotel var dog større og mere luksuriøst med flere faciliteter og restauranter end det første. Dette lå også ude ved vandet og længere væk fra Valletta end det andet. Dette hotel var mere egnet til alle. Vi fik snakket om prisen af hotellerne og dette kostede omkring 80 mio. euro at få lavet, deres nye og dyreste hotel er færdig om 3 års tid. Dette nye skulle koste omkring 230 mio. euro at bygge. Hvis jeg skulle bidrage til hotelbranchen tror jeg at jeg ville se mig selv som frisør i en hotel salon, det havde disse hoteller også! Efter endnu en 40 minutters tur hjem til Fgura tog Trine, Sissel, Andreas og jeg i samme supermarked som tirsdag. Denne gang fik vi nået på 5 minutter at købe en masse frugt. Aftensmad stod på pizza:-D Følelse: smadret efter lang dag!

Torsdag 23/11:

Igen snuppede vi en gang guldkorn og slæbte vores trætte kroppe til busstoppestedet. Turen til Sliema var i dag begyndt at være normal for os, dog stadig meget lang:-D Til engelsk i dag lærte vi en del om måden at redde frø fra alverdens planter på, ved at læse og diskutere en opgave. Da kl. blev 13:00 havde vi igen ”reading and discussion”, men i dag blev det spørgsmål om personal fitness fra 1960’erne til nu (ændringerne). Det endte også med at vi lærte hinandens landes skole metoder, altså måden vores skolesystemer er/kan være opbygget på, hvilket var meget hyggeligt. I dag fik vi så lov til at gøre hvad vi ville efter skole. Trine, Cecillie, Oliver og jeg tog hjem til Fgura og handlede for en DEL penge, og fik så 24 liter gratis vand på flasker! I dag besluttede vi os også for at tage en taxibåd fra Sliema til Valletta og så normal bus til Fgura, hvilke så kostede 1 ½ euro og sparede os en del tid på hjemvejen:-D Mad i dag blev til hjemmelavede pandekager med is efter trines opskrift, hvilke smagte FANTASTISK.

Fredag 24/11:

I dag var det afslutning på sidste dag med engelsk, vi tog bussen som sædvanligt kl. 7 om morgenen til Valletta og derefter til Sliema, hvor skolen ligger. I dag var egentlig en fin nok dag, jeg var ikke for træt, som jeg havde været de andre dage, men alligevel måske en smule:-D Jeanette og Morten var ikke med på turen i dag, da de skulle have tjek i lejlighed så vi var on our own. Efter at have sagt farvel til min lærer og klassekammerater var det frit slag, så vi tog til black friday og scorede en del tilbud, mest fordi ALT havde flere procenter end i DK. Det endte med en tur hjem hvor den stod på nachos til aften, hvor trine fandt en klump mug på sin ost på hendes nachos :-D :-D kl. 21 gik vi til Jeanette og Mortens lejlighed for at sige farvel og tak til dem og goddag til Helle. Hos dem hyggede vi med øl, hvidvin og snacks og fik evalueret den første uge (mega hyggeligt). Og efter det i seng med os.

Lørdag 25/11:

I dag tog vi til Gozo som er den øverste ø på Malta, og turen i dag var med privat bus med guide! Det var en fantastisk tur hvor vi tog en færge til Gozo og fik en tur til de forskellige seværdigheder og historier om Gozo, bl.a. gamle byer, klipper og sejlture. Vi fik også en stor pause hvor Helle købte burgere og sodavand og derefter fik vi lov til at bade og det var en oplevelse for livet! Efter vi havde hygget, tog vi tilbage til lejlighederne, hvor vi fik taget et bad for at skylle alt det saltvand af os:-D kl. 18:35 tog vi til Sankt Julian hvor vi spiste LÆKKER mad og fik rundtur af Club kvarteret som havde en milliard forskellige clubber og restauranter. Nu er vi hjemme og jeg skriver denne logbog og nu går jeg i seng! GN.

Søndag 26/11:

I dag vågnede vi sent på en dejlig fridag, Trine havde været en tur til supermarkedet alene, så da vi stod op hyggede vi os med at få lavet hjemmelavet brunch, med røræg, toast og coco pops. I dag er der ikke sket så meget, men Cecillie og jeg tog hver et dejligt karbad med afslappende musik. Da jeg blev færdig tog jeg med Helle, Marcus, Mikkel og Tobias til Valletta hvor drengene tog en tur ud og så hvor deres praktiksted lå og Helle og jeg tog til Sliema og så på Mit Praktiksted (Alfies hair and beauty) Da vi jeg kom hjem efter en bustur alene fra Sliema, ventede jeg på Trine, Cecillie og Oliver, da de også var taget ud og besøge deres praktiksted. Nu sidder vi alle og skriver logbog og om lidt vil vi lave Kylling i Karry. GN. 2 uge

Mandag 27/11:

I dag sov vi lidt længere alle sammen, da vi skulle møde kl 10. Jeg var så heldig at jeg kendte vejen til mit sted, fordi det var præcis samme busser, som da vi skulle til engelsk. (i Sliema). Alfies salon var lidt kedelig, men med meget søde mennesker. Ejeren hedder Francesca Rizzo og er en sød dame. Jeg vaskede lidt kopper op og observerede lidt (kun 1 kunde som var Francesca :-D) Jeg fik fri allerede kl 13. Så jeg tog ud og handlede for vores lejlighed. Da jeg kom jeg får jeg bare samtlige historier ad vide om hvor galt alles dage var gået udover min og 3 andres :-D :-D O og Cecillie havde låst sig selv ude, da der ingen var i huset og de var i undertøj :-D Andre havde ellers bare store problemer med deres praktiksted. Vi lavede så kyllingeburgere og derefter tog vi over i Helles lejlighed, hvor vi havde det sjoveste møde om hvordan dagen var gået. Efter det er vi nu hjemme og smutter i seng!!

Tirsdag 28/11:

I Dag var en kedelig dag for at være ærlig. Vi stod op som i går og vi fik orden på alle, hvor hvem skulle være. Jeg er stadig i Alfies salon. Dagen i dag i alfies salon var meget kedelig, jeg vaskede 10 kopper og tørrede støv af over alt ved makeup og hudplejen, og ellers har jeg bare gået rundt og observeret plus at være på toilet 7 gange og sidde i baglokalet en del tid, salonen har nemlig knap nok noget jeg kan lave, men de er meget familieagtige derhenne! Jeg fik så lov til at få fri 15:00 i stedet for 18:00 så det var jo okay da jeg kom hjem skulle Oliver, Cecilie og jeg ud og handle i et helt andet supermarked end normalt, men meget godt. Vi handlede til spaghetti med kødsovs i dag og pizza igen i morgen. Maden var som sagt spaghetti med kødsovs som jeg selv lavede og alle var glade for det Men ja godnat fra lejlighed H alpha court block, Fgura, Malta.

Onsdag 29/11:

Dagene er altså begyndt at få en rutine og det er lidt kedeligt nu. Busser går og man har vænnet sig til dem osv. Osv. I dag tog jeg i praktik og havde ikke så meget gåpåmod men jeg klarede mig igennem dagen. I dag fik jeg heldigvis lov til at ordne makeup og spidse læbeblyanter, som bare var, af en eller anden grund, meget rart. Jeg har også fået lov til at vaske hår på en frisør der havde farve i, hun hed Josette, vi 2 fik også en meget god snak om frisør uddannelsens forskelle på Malta og i DK. Det viser sig at i DK lærer man også om makeup og negle på frisørudd. Og makeupartistudd. Koster 50.000, men på Malta er det ENTEN frisør eller makeup artist og den koster så ingen penge Men alt i alt var det her den mest spændene dag og jeg har fået en del ud af og lært alle i salonen lidt bedre at kende. Til aftensmad lavede Cecillie pizza som var mega lækkert. Så læste jeg i min bog som er ”Harry Potter and the cursed child” og nu skriver logbog og om lidt vil jeg smutte i seng! GN

Torsdag 30/11:

I dag var en hurtig dag, det var i dag, det faktisk gik op for os, at vores tur var ved at nå til dens ende! Jeg tog afsted til salonen og i dag var deres 2 elever Svetlana og Mariana der. De var meget søde og forstod mig en del bedre end de andre frisører. Jeg gik en del og kiggede rundt i dag, men jeg havde fri kl. 14:00. Da jeg ikke havde så meget at lave begyndte jeg at rense øjenskygge palletter som var meget beskidte. Da jeg var færdig var de så gode som nye. Jeg vaskede også Marianas hår. Efter en lang bustur hjem tog jeg et karbad og så blev vi alle + Helle enige om at tage ind og spise i Valletta. Det tog os et stykke tid at finde det perfekte sted, men vi fandt et lækkert sted og havde en fantastisk lækker og hyggeligt sidste middag sammen. Jeg fik spaghetti med kylling og bacon og oveni en god omgang fløde/tomatsauce Da vi kom hjem pakkede vi og ryddede op så godt som muligt fordi der i morgen vil komme nogle mænd og tjekke at lejligheden er ordenligt.

Fredag 1/12:

I dag var en kort men stadig lang dag, jeg mødte igen kl. 10:00 men havde fri kl. 18:00. Eleverne var stadig i salonen i dag og det var hyggeligt, det der var øv ved i dag var, at jeg følte jeg dannede et bedre forhold til alle i salonen, selvfølgeligt på den sidste dag, men øv bøv sådan er det. I dag lavede jeg ikke specielt meget udover at feje, vaske kopper osv. Men jeg fik gode samtaler med nogle kunder og Josette og mødte bryn eksperten Mina, som var indisk og opvokset i England så hun snakkede flydende engelsk, hvilket var en del nemmere at forstå. Dagen i dag endte så også med at Mina trådede mine øjenbryn som nu ser FANTASTISKE UD. ALTSÅ VIRKELIG PÆNE. Nu er jeg hjemme og har taget et bad, nu skriver jeg logbog og spiser toast og gør klar til at smutte i seng! GN

Lørdag 2/12:

Farvel dag! Til Istanbul og så til DK. Evaluering: Alt i alt har denne oplevelse været uforglemmelig, og helt klart den af de fedeste ture jeg nogensinde har været på! Det har været en rejse, hvor jeg har udviklet mig, fået nye venner og lært at leve selvstændigt! Jeg har helt klart lært at leve alene, handle selv, lave husholdningsting osv. Alt sammen i et land langt væk fra DK, nemlig Malta. Jeg vil aldrig glemme den tur. Til fremtidige studerende kan jeg HELT KLART anbefale sådan en tur, I vil ikke fortryde det. -Rasmus la Cour Jensen, GF1 2017.