Lübeck, Tyskland 25. april - 13. maj 2022

Mandag 25.04 skulle jeg møde Frau Franchuk, min hjælpeperson nede ved hotellets reception kl. 9, det gjorde jeg og så gav hun mig en rundvisning og jeg fik mit lånetøj og nøgler til personaleområdet. Jeg fik klædt om til mit kokketøj og skulle derefter møde køkkenchefen Hr. Warnecke og vi hilste, han var meget flink og han gav mig mit skema og så fik jeg lov til at møde Michael, en kok der havde stationen de kalder for Saucier, hvor der blev lavet mad til både restauranten og personale.

Første dag arbejdede jeg fra 10:00-18:00, og det var primært bare lære noget af Michael og stationen jeg skulle bruge hele den første uge på at kende. Jeg fik hakket en masse grøntsager den første dag og fik fri, da vi skulle rydde op.

j17

Tirsdag 25.04 vågnede jeg op kl. 8:00, fik morgenmad i kantinen for personalet og kl. 9:00 mødte jeg op omklædt og klar til at arbejde. Michael gav mig igen mange opgaver, som primært handlede om at snitte grøntsager og filitere fisk. Han havde meget tro til mig og mine evner og holdt ikke så meget øje med hvordan jeg arbejdede. Han viste mig hvordan jeg skulle gøre og lod mig bare arbejde. Der var pause kl. 13:00 til 13:30, hvor vi kunne spise middagsmad i kantinen, som Michael og jeg selvfølgelig havde lavet.

Efter pausen skulle jeg møde en anden som hedder Mikael, som hjalp med at forberede kylling bundet ind i parmaskinke og inden længe slog klokken 17:30 og jeg fik fri. Jeg var meget træt de første dage efter arbejde, så jeg var ikke meget ude og brugte meget af tiden på at lære mit værelse at kende.

Onsdag 27. 04 skulle jeg igen arbejde sammen med Michael på Saucier stationen. Jeg mødte op kl. 9:00 og skulle skære en masse grøntsager, der var meget af det samme arbejde, og meget af tiden var jeg bare på autopilot så tiden gik hurtigt. Michael gav mig også lov til at stege en masse svinemørbrad på kæmpe bradepande, og ellers var der meget af det samme indtil jeg fik fri kl. 17:30.

Onsdag var den første dag hvor jeg ikke lå inde på mit værelse, men begyndte at undersøge Travemünde og jeg tog ned på stranden efter jeg fik fri og jeg gik så længe at jeg gik glip af aftensmaden, som var fra 17:00 – 19:00 hver dag i kantinen.

j14

Torsdag 28.04 var sidste dag, hvor jeg skulle arbejde sammen med Michael på saucier stationen og han gav mig pligten at gøre kantinen klar, og det betød at jeg skulle sætte alt maden ud i kantinen og sørger for at der var nok mad til alt personalet. Og ellers var alt andet den dag meget af det samme som de andre dage, skære en masse grønt, fisk og kød.

Da jeg fik fri kl. 17:30 sagde jeg farvel til Michael, som havde fri fredag, så ham skulle jeg ikke arbejde med mere.

Efter jeg havde spist aftensmad, kom Patrik og besøgte mig, da han havde fri torsdag-fredag og vi gik en lang tur, ikke mod stranden, men mod byen for at kigge på alle de forskellige butikker, der lå omkring, og jeg fik købt nogle snacks hos EDEKA som er et supermarked, meget som vi har i Danmark og Patrik overnattede på i mit værelse.

Fredag 29.04 tog Patrik hjem om morgenen og jeg tog på arbejde hvor jeg skulle møde en anden kollega som hedder Cody, han satte mig til det sædvanlige, sære råvarer og gøre kantinen klar. Efterfølgende fik jeg lov til at lege med friturestegeren og jeg skulle fritere en masse pommes frittes og nuggets, som var mad til kantinen for dagen, arbejdsdagen føltes meget kort da det hele bare var repetition.

Jeg fik fri kl. 17:30 og spiste aftensmad og snakkede med drengene om at jeg kunne besøge dem i Timmendorfer strand i weekenden, så jeg ikke skulle bruge hele mit ophold nærmest for mig selv.

Lørdag 30.04 besøgte jeg mine venner i TImmendorfer strand og vi var ude og spise lidt forskellige steder, før de skulle arbejde, så jeg brugte tiden på at gå rundt og shoppe lidt og jeg fik nøglerne til Nicolas’ værelse og jeg brugte meget af tiden på at se viewet indtil drengene havde fri, allesammen ved en 22-tiden.

Derefter tog vi ud for at tage på diskotek som hedder Nautic club, og vi fik aldrig adgang, uanset hvor meget vi prøvede, fordi vi var en gruppe drenge, så vi tog hen på en restaurantder var ved at lukke og brugte 3000 kr. på tre flasker vin, champagne og drinks. Derefter tog vi hjem til Tobias og drak videre før vi endte med at se gyserfilm indtil vi faldt i søvn.

j6
j4
j11

Søndag 01.05 Om morgenen tog Patrik, Nicolas og jeg videre og lod Tobias sove videre da det var hans ønske. Os andre gik på jagt efter noget at spise, da vi var rimelig smadret og allesammen havde tømmermænd, heldigvis skulle jeg ikke på arbejde, noget som Patrik og Nicolas desværre skulle. De skulle begge på arbejde kl. 13:00, så vi fik spist middagsmad og slappet lidt af, før Patrik fulgte mig hen til busstopstedet og jeg tog hjem og drengene tog på arbejde. Meget af søndag brgte jeg på at se serie og æde en masse snacks. Udover det var jeg nede og finde ud af hvordan mit skema lå til næste uge.

Uge 2 – 02.05 til 08.05

Anden uge var anderledes da jeg havde aftenvagter i stedet for dagvagter, og mine arbejdsdage lå fra 13:30 til 22:00 og jeg skulle arbejde på stationen som blev kaldt Gardemanger, som er der hvor alt det kolde bliver lavet, såsom salater og ost blev anrettet og klargjort til aftenservering. Fra 13:30 til 16:30 forberedte vi alt der skulle ud i restauranten og så var der en halv times pause før vi skulle op foran i restauranten og gøre buffeten klar. Den var opdelt i 4 forskellige stationer, pasta station, kød station, fiske station og kolde- og dessert station.

Jeg skulle stå i den kolde- og dessert station, hvor jeg skulle sørge for, at der var fyldt op med salater, ost og desserter og hjælpe kunderne på godt jeg kunne med fx. deres allergier og hvad de kunne spise og ikke spise. Jeg havde fri kl. 22 resten af mit ophold i Travemünde så jeg brugte meget af min fritid om morgenen og middag til at tage ud og købe snacks til jeg så kunne hvile efter arbejde med film og serier.

Det var meget nederen at jeg boede længere væk fra de andre dreng, og at vores arbejdstider og fridage var vidt forskellige, så det var meget svært at finde tid til at være sammen og hygge med dem. Meget af tiden ringede vi og skrev bare med hinanden og et par gange når de havde tid besøgte de mig i Travemünde eller omvendt.

j16
j15
j5
j7

Onsdag 11.05 var min sidste arbejdsdag og den var meget som alle andre dage, bortset fra at jeg fik sagt farvel til mange af mine kollegaer og fik snakket med køkkenchef Hr. Warnecke fordi han kunne tilbyde mig en læreplads hos dem som jeg kunne tænke mig om.

Torsdag 11. 05 havde jeg fri og brugte mine sidste euro på at købe de sidste snacks fra Tyskland før jeg skulle tilbage til Danmark. Jeg pakkede det hele og tog en sidste tur rundt i Travemünde og brugte min sidste dag på bare at nyde livet og tænke over min oplevelse i Tyskland, og at det var virkelig fedt at være i praktik i Tyskland og at det har været en meget positiv oplevelse.

Fredag 13. 05 kl. 9:00 afleverede jeg alt jeg skulle og personalet havde lavet mig en madpakke til hjemrejsen og gaver af chokolade og en ny brødkniv som jeg manglede i mit knivsæt. Turen hjem var meget stille og rolig, vi tog i Bordershoppen og købte masser af alkohol til billige priser og jeg var hjemme ved mig selv kl. 14.