Hämmnlinna, Finland 6. marts - 17. marts 2023

Turen nordpå

Det var første gang i mit liv at jeg skulle rejse. Har aldrig været mere sydpå end BorderShoppen
eller mere nordpå end Ystad. Jeg var meget nervøs for at flyve for første gang, men så slemt var det heller ikke. Dog var det ikke det nemmeste at skulle navigere i lufthavnen helt alene. Jeg fandt min gate, hoppede ombord og så gik turen altså nordpå. Jeg vandt i sæde lotto og fik en vinduesplads og hold da op hvor var det pænt.

Da jeg så landede i Helsinki lufthavn efter en time og tredive minutter, tog jeg toget mod Hämeenlinna. Da jeg ankom blev jeg taget imod af en lære fra skolen Tavastia, Arto. Arto viste mig hvor jeg skulle bo. Det var en ret stor lejlighed med stue, køkken, 3 værelser, 2 badeværelser hvor den ene havde sauna. De to uger jegEfter jeg havde pakket ud og gjort ved, var det tid til en lille gåtur i området. Der lærte jeg hvor

var der, delte jeg lejligheden med 2 hollandske piger. Merel og Elise. Generte finnerne er. De passer sig selv på helt anden måde end i Danmark og hvis man hilser på en fremmed i offentligheden kigger de på én som om man er fra det ydre rum. Udover det så var det enormt smukke omgivelser.

Fredagen før jeg kom faldt der sne og det blev så liggende indtil jeg tog hjem igen.

På besøg på finsk håndværker skole

Inden at jeg kom ud i et firma og skulle arbejde, skulle jeg først klædes ordentligt på til det kolde vejr. Læren på skolen jeg besøgte, Miika fik mig klædt varmt og sikkert på. Efter jeg havde fået varmt tøj og en hård hat, viste han mig hvad man laver som håndværker elev i Finland. I Finland lære du det hele i stedet for et fag. Man lære både hvad det vil sige at være tømrer, murer og struktur. Man lære ikke kun 1 ting. Oven i det er deres uddannelse også kortere end vores. For dem tager det kun 3 år at få sit svendebrev, hvor det tager os 4 år med et enkelt fokusområde. Her på de nedenstående billeder kan man se lidt af hvad eleverne prøvede kræfter med. De byggede saunaer, brændeskur, eksempel af en udvendig betonmur og et udsnit af et vådrum.

I praktik hos Jematek

Tirsdag besøgte jeg jematak for første gang i -18 graders kulde. Byggepladsen bestod af nogle moderne rækkehuse. Disse huse er bygget af betonsten som kan ses længere nede. Min første uge stod på at bygge vægge op på første salen af disse betonsten med min makker Mika. Den væg jeg stod for at bygge er en såkaldt kold væg. Forskellen på den og varme væg er at i midten af varm vægs stenene er der et lag flamingo som er med til at isolere væggen. Anden uge blev jeg tildelt en ny makker og noget tømrerarbejde. Vores opgave var at isolere ydervæggen med store bats af flamingo. Vi beklædte den varme væg med to lag af denne flamingo. Der ska alligevel noget til for at holde varmen i den kulde. Vi klargjorde også forskalling til udvendig beklædning.

Immelem al det arbejde holdte vi selvfølgelig også pause. Kaffe kl 9:00-9:15 Frokost 11:00-11:30 Kaffe igen 13:00-13:15. Kollegaerne var virkelig venlige, ikke de stærkeste til engelsk, men heldigvis var der nogen der var ret gode til det

Yderligere oplevelser

I den tid jeg var i Finland nåede jeg også at opleve nogle fede ting. Læren Arto (Som hentede mig fra stationen) gav os nogle billetter til en hockey kamp imellem det lokale hold HPK og JYP. Det var sindssygt intenst og selvfølgelig vandt HPK. Jeg så kampen med de to roommates fra Holland. Udover det brugte jeg også noget tid sammen med pigerne på for eksempel shopping, spise ude og se tøsefilm. Udover hockey og tøsefilm, tog jeg selv på eventyr for opleve og lære lidt om byen. Jeg besøgte slottet i Hämeenliina. Det var virkelig noget for sig selv. Det var utroligt smukt og indeholder masser af oldgamle objekter som sammen med slottet selv var vel vedligeholdt. Jeg tog også et kig på militærmuseet ved siden af slottet men det fangede ikke min interesse lige så meget som slottet. Bortset fra det, var det et meget pænt museum. Jeg ville mene at hvis man tog til Finland og man befandt sig i området, skal man prøve det smukke stykke historie.

Sidste del af turen

Efter en tur med en masse ny viden og nye bekendtskaber, var det tid til at tage hjem igen. I fremtiden skal jeg helt klart besøge Finland igen og forhåbentlig se endnu mere. Jeg skal da selvfølgelig også besøge Holland. Turen hjem var stille og rolig. Jeg nåede at tage kig rundt i Helsinki inden jeg tog til lufthavnen. Det var en voldsom pæn by, meget ligesom København. Der gik dog ikke længe før jeg drog mod
lufthavnen. Hvad jeg ikke vidste var at flyet var forsinket med en halvanden time og at jeg kunne have brugt den tid på at kigge rundt i hovedstaden.
Efter den lange ventetid endte jeg i gode gamle og våde Danmark.
Jeg meget taknemmelig for den mulighed og jeg glemmer den nok aldrig.