San Sebastian, Spanien 26 februar - 10 marts 2023

Vi startede søndag formiddag d. 26/2 i Kastrup lufthavn, hvor vi alle mødtes med læren Peter, og checkede vores bagage ind. Så boardede vi første fly mod Amsterdam og alt gik som smurt. Da vi landede i Amsterdam, havde vi 50 minutters tid til at finde den nye gate, og det gik hurtigt. Efter 2,5 times sammenlagt flyvning var vi landet i Bilbao, vi hentede vores kufferter og gik udenfor og ventede på at blive samlet op af biludlejningsselskabet. Vi blev derefter kørt ud til vores lejebil og hentede den, så kørte vi i 1,5 time til San Sebastian og ankom ved aftensmad tid.

Mandag 26/2

Vi vågnede mandag morgen klokken 6:30 fik tøj på og gjorde os klar til at gå ned og spise morgenmad og derefter køre i skole. Første skoledag blev vi vist rundt på skolen og fik noget information, og derefter præsenterede vi os selv for de spanske elever. Efter skole gik vi ud i byen og oplevede noget af den.

Tirsdag 28/2

Vores morgen rutine forblev det samme resten af turen. Vi lærte mere om solceller og hvordan de fungerede og ellers var det lidt en social dag hvor vi snakkede med de spanske elever og lærte dem bedre at kende. Da vi kom hjem fra skole, slappede vi af på vores værelse og gik ud i byen og spiste aftensmad.

Onsdag 1/3

Vi ankom til skolen og fik en morgenbriefing, efter det tog vi udstyr på og gik ud på taget hvor vi afmonterede de gamle solceller og afmonterede de gamle skinner de havde siddet på. Vi kørte ud og handlede efter skole og så gik vi ud i byen igen, fik noget at spise og så en Supra Mk III.

Torsdag 2/3

Da vi kom i skole, lavede vi skinnerne som de nye solceller skulle sidde på. Udover det var vi også nede i containeren og se hvordan de gik dernede. Efter en lang dag i skolen gik vi ned i nogle tøjbutikker og kiggede, efter det gik vi over i den gamle bydel og spiste aftensmad med Peter fordi han skulle hjem om fredagen.

Fredag 3/3

Vi skulle ud og se en solcelle park, så vi mødte ind i skolen klokken 8:00 og kørte derfra i bus. Det tog omkring 2 timer, og jeg sov det meste af turen. Da vi var ude og se solcelle parken fik vi også noget information og data, men det var lidt svært og følge med i, da det foregik på det baske sprog. Da vi kom hjem fra skole slappede vi af, men tog senere på aftenen afsted for at se fodbold kamp. Vi havde fået billetter af de spanske  elever som vi selvfølgelig udnyttede os af. Det var superfedt at være inde og se fodbold og opleve noget kultur.

Lørdag 4/3

Lørdagen var en rigtig afslapnings dag, vi vågnede sent og gik ned i den nærmeste kiosk hvor vi købte en sandwich til frokost. Udover det så slappede vi af hele dagen, så fodbold og Xfaktor på vores computere. Da det blev aften, tog Jannik og jeg ud i byen og spiste en god bøf.

Søndag 5/3

Vi vågnede søndag formiddag til rigtig lækkert vejr og bestemte os for at der skulle ske noget, nu vejret var så lækkert. Så vi tog badebukser på, et håndklæde under armen og tog ned til stranden og hoppede i vandet. Det var meget koldt, men samtidig var det rigtigt sjovt. Jannik og jeg tog igen ud og spiste en rød bøf og is.

Mandag 6/3

Vi fortsatte med vores normale morgenrutine og blev hentet på hotellet af en spansk elev da Max først kom om eftermiddagen. I skolen monterede vi de nye skinner som de nye solceller skulle sidde på. Efter skole tog vi i Spa for egen lomme, det var superhyggeligt og lækkert.

Tirsdag 7/3

Det var en aktivitets dag, hvor hele klassen skulle ud og klatre. Det var rigtig fedt, sjovt og til tider udfordrerne. Efter vi havde været ude og klatre tog vi til vores lærer Mikels madklub hvor vi fik serveret basker mad og det var meget hyggeligt. Om aftenen slappede vi bare af.

Onsdag 8/3

I skolen skulle vi færdiggøre vores arbejde med solcellerne, og connecte dem alle sammen med deres ledninger. Derudover monterede vi dem også på de nye og færdig lavede skinner. Da det blev aften var Rene og Trine ankommet på hotellet, og vi gik alle sammen ud og spiste sammen. Vi havde booket bord på en burgerbar hvor vi alle fik super lækre burgere.

Torsdag 9/3

Da vi kom i skole, var der ikke så meget og lave da vi havde færdig gjort vores arbejde. Så vi gik i gang med at lave en lille video om de ting vi havde lavet. Udover det så tog Lasse, Jannik, Mathias og jeg tog på en lille opdagelses tur. Vi havde nemlig set noget der lignede et efterladt værksted, lige ved siden af skolen. Efter skole tog vi ud til fodboldstadionet hvor Thomas skulle have et halstørklæde, det endte så med at jeg købte en trøje. Om aftenen havde jeg booket bord på burgerbaren igen, til Jannik og jeg, det var igen rigtig lækkert og spise der. Da vi kom hjem, pakkede jeg alt den bagage som var muligt.

Fredag 10/3

Vi vågnede og fik pakket det sidste, da vi ikke kom tilbage til hotellet efter skole. Så vi havde alt vores bagage med i skole. Det var vores sidste dag, så vi skulle ikke lave så meget, andet end og sige farvel til de spanske elever, og vente på at køre afsted mod lufthavnen. Lige efter frokost kørte vi mod lufthavnen i to forskellige biler, så der var plads til alle mand samt bagage. Vi ankom i god tid i lufthavnen, så Lasse og jeg købte lidt snacks og noget at drikke i en kiosk. Det endte med at vi ventede i ca. 1,5 timer efter vi var igennem security. Så gik turen mod Amsterdam, og da vi skulle til at lande var der snestorm, så vi fløj lidt rundt over Rotterdam inden vi fik lov til at lande. Så fandt Max, Mathias og jeg noget at spise inden vi fløj fra Amsterdam til Kastrup. Da vi ankom i Kastrup lufthavn fandt vi hurtigt vores kufferter, takkede af for en god tur og så gik turen ellers hjemad.

Jeg synes det har været en rigtig fed og hyggelig tur, med meget praksis læring, men helt klart også noget socialt. Nogle gange virkede det til at tingene ikke var planlagt 100%, men udover det så var det hele godt.