Dagbog fra Malta                                                      Af Cecillie Bagger Petersen

Fra søndag d. 19/11-17 til lørdag d. 2/12-17

Dag 0: Rejsedag – til Malta via Istanbul.

Dag. 1:
I dag fik vi en masse informationer om hvordan ugen på skole vil forløbe, derefter kom vi ud i vores nuværende klasser og lærte en lille del af den engelsk vi skal lære på en uge.
Efter vi var i skole tog vi til Valletta og kikkede lidt på butikker og spiste mad der inde, den dag kom vi også lidt senere hjem ? Da vi besluttede os for at tage hjem, var vi også ude at handle første gang.

Dag. 2:
I dag inden vi tog i skole var vi på cafe og drikke kakao og fik lidt morgenmad, derefter tog vi så i skole fra klokken 09:00 til 14:30, sådan er vores skoledag hele ugen.
Vi er alle sammen meget begejstret over vores lærere, de er VIRKELIGE gode til deres job!!
Da vi havde været i skole skulle vi ud og se et hotel som vi så skal sammenligne med et andet hotel vi skal ud at se i morgen, som er ejet af den samme mand, som også er i gang med at bygge et hotel mere som bliver det største hotel på Malta, han siger det er færdig i år 2021.
Da vi havde set hotellet, tog vi ud at handle og kom også sent hjem i dag.
I aften er vi også meget trætte og sider bare at hygger.

Dag. 3:
I dag er dagen mere eller mindre også forløbet som 2 dagen, vi har været i skole til klokken 14:30, men i dag skulle vi ud at se på det andet hotel som tilhøre den samme mand som det vi så på i går, men dette hotel var ikke et højt hotel det var mere flat og har en strand lige ude foran hotellet. Det er virkelig også et lækkert hotel som vi nok alle sammen blev ret enige om var et hotel vi godt kunne tænke os at bruge en uge på.
Da vi havde været ude at se på hotellet skulle vi snakke alle sammen om hvad forskellen var på hotellerne, derefter tog vi hjem og lavede aftensmad, der fik vi pizza.
Den dag var vi også alle sammen meget trætte og var klar til at tage i seng da vi havde spist. ?

Dag. 4:
I dag har vi også været i skole.
Efter skole havde vi fri og der kunne vi vælge om vi ville gå rundt inde i Slima, Valletta eller om vi ville ud og efterforske Malta.
Men vi var 4 fra min lejlighed der bare havde brug for at komme hjem og slappe af, så vi tog hjem og havde Wellnees dag, og forkæle os selv en hel masse.
Og om aftenen fik vi pandepager.

Dag. 5:
I dag har vi også været i skole, men i dag var det sidste dag i skole og der var Black Friday, så der var vi ude at shoppe en hel masse, det var bare så fedt!!
Men i dag var også der hvor de 2 lærere, vi tog her ned med, var deres sidste aften med os. I dag kom Helle til Malta og skal ha fornøjelsen af at være sammen med os en hel uge frem ?
Her den sidste aften for Morten og Janette hyggede vi alle sammen inde Hos Helle og sagde farvel til de skønne lærere, vi havde fornøjelsen af at have en hyggelig uge med.

Dag. 6:
I dag på en skøn lørdag skulle vi på heldagstur, så vi tog helt op nord for Malta og kikke på kulturen der. Vi var ude at sejle, hvor vi så hvordan noget af Malta havde dannet sig selv. Der var også en bue af sten som de var meget glade for at ha, men den styrtede sammen for nogle måneder siden, det var de meget kede af. Vi var også ude at bade ikke langt fra, hvor vi var ude at sejle og vandet var helt blåt og gennemsigtigt, det var så flot!!
Da vi kom hjem klokken 17:00 gjorde vi os klar til at skulle ud at spise, det var så hyggeligt, der gik vi også igennem byen os så hvordan den var som kultur.

Dag. 7:
I dag har vi haft en slap af dag, hvor vi har kunne sove længe og lave lige hvad vi ville.
Vi har også været ude at se hvor vores praktiksted ligger, så vi er helt klar til mandag hvor vi skal ud i det virkelige. Vi er både rigtig nervøse men også rigtig spænde på hvad der venter os og hvor meget vi får lov til at lave.
Vi møder i morgen klokken 10:00 alle sammen, så nu skal vi i seng så vi er helt friske på en ny god dag.

Dag. 8:
Første dag på arbejde.
Det var… interessant. Det var meget specielt i forhold til hvordan det er hjemme i Danmark.
Jeg fandt hurtigt ud af ud fra mine egne observationer at hygiejnen ikke er den samme på Malta som i Danmark.
Og måden at tilse sine patienter på er også noget anderledes. På Malta er man hos flere patienter på en gang, hvor i Danmark bliver man hos den samme patient hele vejen igennem.
Men første dag var kun en lille smagsprøvelse af, hvad jeg håber på at opleve igennem hele ugen.

Dag. 9:
Så er det blevet tirsdag, og i dag var jeg på arbejde igen og fik en hel masse ud af faget igen, men jeg har ikke rigtig haft faget i mellem mine hænder i nu, men det håber jeg på sker!
Men jeg har hentet de forskellige redskaber til Dr. Christian som han skulle bruge i sit arbejde.
Da vi kom hjem, tog vi ud at handle ind til aftensmad, ellers slappede vi bare af.

Dag. 10:
Onsdagen er gået rigtig hurtig, jeg har været på arbejde far klokken 08:00 til 16:00.
Jeg har været så heldig at være inde at se to operationer i dag og var med i den ene af dem, det var virkelig spændene at deltage i arbejdet på en helt anden måde end det jeg er vant til, det var virkelig spændene!!
Men den dag havde mange af os også kommet sent hjem, så der skete ikke så meget den aften ud over at slappe af og bare rå hygge.

Dag. 11:
I dag var en arbejdsdag lidt ud over det sædvanlige. Jeg har lært meget om mit fag i løbet af mit ophold. Også i dag.
Det var også en rigtig god aften hvor vi var ud at spise om aftenen i Valletta.

Dag. 12:
Den sidste ”rigtige” dag på Malta var rigtig hyggelig, vi var på arbejde alle sammen stadig, inklusiv mig selv på tros af min lille ulykke dagen før.
Men da vi kom hjem hyggede vi os rigtig meget og fik pakket sammen i fællesskab og fik spist lidt sent aftensmad ?

Dag. 13 – sidste dagen efter 2 uger ophold på Malta:
I dag tog vi fra lejligheden på Malta klokken 06:30 hvor vi tog til lufthavnen, da vi kom til lufthavnen tjekkede vi os ind og gik mod vores fly der skulle flyve os til Danmark.