MALTA 16/04-17 – 06/05-17

Søndag d. 16/04-2017

Jeg er i dag ankommet til Malta med 2 mekaniker drenge: Lasse og Mathias og Helle som er projektleder. Efter en længere rejse med mellemlanding i München nåede vi endelig til Malta hvor der stod en chauffør og ventede på os. Vi startede med at kører forbi min lejlighed hvor jeg skulle bo med 3 andre piger.  Vi bor 2 og 2 og hende jeg deler værelse med er fra Frankrig. Det var en meget grænseoverskridende oplevelse at skulle gå ind i en fremmed lejlighed hvor der bor andre.  Det var rigtig svært for mig at skulle gå ind på et værelse hvor der lå en fremmed i sengen ved siden af den seng jeg skulle sove i. Men vi fik lige præsenteret os selv. Hvorefter vi kørte videre til Lasse og Mathias lejlighed så de også kunne sætte deres kufferter af. Hvorefter vi tog ind til byen hvor Helle bor. Her gik vi lidt rundt og fandt et sted og spise. Til sidst prøvede mig og Helle at tage bussen hjem til mig og det gik rigtig fint. Så der kom lidt ro på nervøsiteten i forhold til at skulle tage af sted næste morgen alene i et nyt land.

Jeg kom hjem og fik snakket lidt med hende jeg deler værelse med hvor hun fortæller hvordan det fungere i lejligheden, offentligt transport osv. Jeg har lidt svært ved at forstå hvad hun siger fordi hun har en anderledes accent men vi kan sagtens kommunikere.

1 2 3 4

Her er nogle billeder af den lejlighed jeg bor i.

Mandag d. 17/04-2017

Efter en dårlig nat søvn stod den i dag på møde hos Paragon som er stået for at vi har arbejde og lejlighed. Jeg tog ind til hovedbyen hvor jeg mødtes med Helle. Hvorefter vi tog ind til den by vi skulle til møde i for at mødes med drengene lidt inden. Da vi var tidlig på den tog vi ind og så en kirke der lå lige ved siden af. Den var rigtig flot og langt fra hvad man er vant til hjemme fra Danmark. Efter at have fundet drengene gik vi ned mod mødet men på vejen fandt vi et marked som vi lige tog et hurtigt kig i så vi ikke kom for sent til mødet. Til mødet fortalte de om alle de regler der er i forhold til dette ophold og hvilke seværdigheder der findes på øen.

Efter mødet beslutter vi os for at tage ud og kigge på det sted hvor drengene skal arbejde og bagefter tog vi videre til min salon som var meget svær at finde men til sidst lykkes det og vi tog videre ind til byen hvor vi

sagde farvel til Helle. Vi andre 3 gik rundt hele dagen og aftenen og hyggede os. Vi fik set rigtig meget af Valletta by som er rigtig hyggelig. Fik os lidt at spise hvorefter vi tog hjem til os selv. Her fik jeg snakket lidt med min roommate hvorefter vi lagde os til at sove.

5 6 7 8 9

Her er kirken vi var inde i.   Lidt af det vi så rundt i Valletta by.

Tirsdag d. 18/04-2017

I dag var første dag på arbejde. For at være sikker på at komme til tiden tog jeg afsted i rigtig god tid så jeg var der 45 min for tidligt. Jeg fik lige 15 min til at gå og så mødte jeg ind i salonen. De ventede mig ikke før torsdag men tog pænt i mod mig alligevel. Efter at have stået og kiggede på deres arbejde lidt blev jeg bedt om at vaske hår på et par kunder. Senere på dagen fik jeg lov at farve chefens hår. Resten af dagen gik med at vaske hår og kigge på deres arbejde.  I salonen er der chefen. Ud over hende er der en ansat der er der om formiddagen og hun bliver så erstattet af en om eftermiddagen. De er alle 3 meget søde. Men der er desværre ikke så meget for mig at lave. Jeg vasker for det meste hår og når jeg ikke gør det kigger jeg på deres arbejde.

Der er 4 kunde pladser og 2 vaske pladser og når man skal vaske hår er der til at starte med ikke noget tryk på vandet. For at få det skal man tænde for vandet i den anden vask hvorefter lidt tid går vandpumpen i gang så kan man slukke for den anden vask hvor den første så først bliver rigtig kold og derefter meget varm. Til sidst kan man så skylle håret hvorefter det hele skal gentages når der skal 2 gange shampoo i og 1 gang balsam i. Det tager tid men det hjælper, når man lærer det at kende.

Jeg har en times frokost pause så det er dejligt at kunne komme ud og nyde solen midt på dagen.

Efter at have fået fri mødes jeg med drengene hvor vi gik rundt i byen og fik os lidt god mad hvor efter vi tog hjem.

Onsdag d. 19/04

I dag har jeg været på arbejde i salonen. Jeg har vasket en masse hår, revet en masse folie stykker til striber og ellers har jeg bare kigget på hvad de andre har lavet. Der var ikke rigtig noget for mig at lave så dagen føltes rigtig lang.

Da jeg havde fri mødtes jeg igen med drengene og Helle hvor vi gik os en lille tur og fik os lidt af drikke men alle var trætte så vi tog hurtigt hjem.

Da jeg kom hjem var supermarkedet igen lukket og da jeg ikke havde fået handlet ind en eneste gang spurgte jeg min roommate om der ikke var et andet sted der var åbent. Der er et sted som lå langt herfra men vi besluttede at gå der ned så hun kunne vise mig hvor det var og det var rigtig hyggeligt.

Drengene og jeg.

Torsdag d. 20/04-2017

Jeg har i dag på arbejdet haft en masse hårvaske. Jeg har renset og rengjort alle børster i salonen og sidst på dagen fik jeg lov at farve chefens veninde så det var dejligt endelig at få lov at lave lidt. I min frokost pause i dag regnede det og var rigtig koldt så jeg prøvede at finde et sted at sidde i læ men det lykkes ikke rigtig. Så jeg blev godt kold og våd.

Da jeg havde fri tog jeg hjemad og fik lige handlet lidt på vejen. Men det var rart at være hjemme tidligere end jeg har været de andre dage.

Fredag d. 21/04-2017

I dag har jeg haft min første farvekunde som var en kvinde på 92 år. Ellers har jeg bare haft en masse hårvaske og set lidt på hvad de andre har lavet. Midt på dagen kom Helle forbi og sagde hej til salonen og fik set hvordan det så ud. Efterfølgende fik jeg min frokost pause så Helle og jeg kunne tage ud og spise noget mad sammen og lige få snakket tingene igennem hvilket var rigtig hyggeligt.

Da jeg fik fri om aftenen tog jeg bussen ud til hvor Helle bor hvor vi skulle mødes med drengene. Det var Helles sidste aften da hun rejser morgenen efter. Vi gik alle ved til et indkøbscenter som lå et lille stykke derfra. Det var meget mindre end vi havde regnet med så vi gik rundt og kiggede udenfor i stedet for. I den del af byen hvor vi var, er der hvor alle

Min chef og jeg.

unge går i byen så der var godt gang i den.  Vi fandt os et sted at spise lidt aftensmad og fik hygget lidt inden vi sagde ordenligt farvel til Helle og derefter tog hjem. Det var mærkeligt og hårdt at tænke på at man nu er alene om det selvom man er ved at have styr på det hele og er faldet godt til.

Lørdag d. 22/04

I dag var sidste arbejdsdag i denne uge. Det er skønt endelig at få weekend. På arbejdet i dag har jeg igen vasket en masse hår, jeg har haft 2 farvekunder og så har jeg for første gang prøvet at lave en hovedbunds behandling. Det gøres ved at der dryppes nogle dråber ned i hele hovedbunden. Så det er rart at have lavet noget lidt andet end kun hårvask, hårvask og hårvask.

Om aftenen da jeg havde fri tog jeg ind og mødtes med drengene i Mosta som er en større by ikke så langt fra hvor de bor. Her spise vi lidt aftensmad hvorefter vi tog hjem til dem. Her så vi en film, fik hygget og fjollet en masse og til sidst blev vi enige om at det ville være nemmere hvis jeg bare sov hos dem.

Søndag d. 23/04-2017

Efter ikke alt for mange timers søvn stod vi op og drengene gik op for at købe noget morgenmad til os. Det lavede vi sammen hvorefter jeg lige rettede deres hår lidt til.

Efter lidt snakken frem og tilbage om hvad vi skulle lave i dag fortæller drengene at de kender et indkøbs center som ikke ligger så langt derfra. Så vi tager bussen derud og finder ud af at det er meget lille og der ikke rigtig er så meget at se på. Derfor beslutter vi os for at tage til byen: Mdina. Mdina er en af de bedst bevaret byer fra middelalderen som ligger midt på øen, hvorfra man kan se over hele øen.  Her er meget smukt og hyggeligt at gå rundt og kigge og det er langt om længe godt vejr så det kunne ikke blive meget bedre.

Efter at have drukket lidt kaffe/te og set det vi skulle tager vi hver for sig og hjem til vores lejligheder. Her møder jeg min roommate som siger at en af pigerne på det andet værelse er flyttet så lige nu er vi kun 3. Det bliver spændende at se om der kommer en ny der skal bo her og hvem det er.

Da det er fantastisk vejr og aftensmads tid laver vi os lidt mad og tager et bord og nogle stole med ud på altanen og sidder derude og hygger indtil det blev for koldt til at sidde der ude mere.

12 13 14 15 16 17 18

Her er lidt billeder fra i dag i Mdina

Mandag d. 24/04

I dag har jeg min sidste fridag i denne omgang. Jeg har fået sovet længe, siddet ude på altanen i solen som desværre var dækket meget af skyer. Så har jeg fået ryddet lidt op og ordnet noget vasketøj. Da drengene havde fået fri tog de hjem til mig så de også kunne se hvor og hvordan jeg boede og efter det tog vi bussen ind til byen og fik os lidt mad. Efter lidt tid tog vi hver til sit og fik slappet lidt af der hjemme.

Tirsdag d. 25/04-2017

Da jeg mødte ind på arbejde i dag var der ingen kunder og chefen sad og fik lavet en keratin behandling. Det er noget jeg ikke har set før så det var spændende at følge med i. Man smører produktet i og lader det sidde i 30 min. Derefter skal håret føntørres hvorefter man skal kører med et glattejern mange gange oven på håret. I mens den ansatte føntørret håret fik jeg lov at glatte det der var tørt. Lidt senere kom der så kunder og jeg fik igen vasket en masse hår. Jeg har også revet mange folie stykker til striber og jeg har klippet en masse papirstykker til brug ved farvebehandlinger. Der var en mand på omkring 40 år som kom ind og fik ekstensions i. Det var spændende at følge med i. Det er ikke noget jeg har set derhjemme. Chefen gik en times tid tidligere så det var mig og den anden ansatte der lukkede salonen ned.

Efter fyraften tog jeg selv ind til byen og gik og kiggede lidt men fandt ikke rigtig noget så jeg spiste lidt let mad og tog derefter bussen hjem. Da jeg kommer hjem til lejligheden bliver jeg mødt med 2 paniske piger der fortæller at der ikke er noget vand i hele lejligheden. Så vi kan ikke gå i bad eller på toilettet. De har ringet til viseværten som vil komme i morgen og vi finder ud af at hente noget vand i en spand hos underboen så vi bare har lidt.

Onsdag d. 26/04-2017

Da vi vågnede op i dag var der heldigvis kommet vand igen så det var dejligt at kunne få lov at tage et bad. På arbejdet i dag har jeg ikke lavet særlig meget. For det meste har jeg bare stået og kigget. Chefen skulle have noget farve i så det hjalp jeg til med. Ellers har jeg igen vasket en masse hår og klippet nogle flere papirer.

Jeg fik lidt før fri men jeg skulle mødes med drengene og de kunne ikke nå at komme før så jeg satte mig ned ved havnen og ventede på de kom. Så tog jeg bussen ind til hvor vi skulle mødes og da de kom, fandt vi et rigtig godt pizza sted og fik noget god mad. Efter vi havde spist gik vi lidt rundt i byen hvor vi fandt et rigtig godt sted at sidde med den smukkeste udsigt. Her sad vi og snakkede lidt til det blev sent og så skulle vi hjem i seng.

19 20

Billede af havnen   Billede af udsigten og Mathias

Torsdag d. 27/04

Der har ikke været meget at lave på arbejdet i dag. Da jeg mødte ind var den ene ansat ved at farve hår på den anden. Der var ikke så mange kunder og efter nogle timer tog begge ansatte hjem og så var det bare mig og chefen. Har kun vasket hår i dag så der er ikke sket det helt store.

Da jeg kom hjem efter arbejde var jeg meget træt så jeg lavede noget mad og gik i seng og så noget tv-serie

Fredag d. 28/04-2017

I dag har også været en meget lang dag på arbejde da der ikke rigtig har været noget for mig at lave. Så den har igen stået på hårvask, hårvask og hårvask.

Igen i dag var jeg helt smadret så jeg tog direkte hjem. Her fik jeg vasket noget tøj, taget et bad og lavet noget mad. Både mig og min roommate var trætte så vi gik tidligt i seng. Jeg ville gerne se min tv-serie på min computer men lyset irriterede hende og jeg måtte derfor slukke. Jeg kunne ikke sove og senere på aften begyndte der et kæmpe fyrværkeri. Det var langt væk men det lød nærmest som om der var kanonslag i lejligheden nedenunder. Så kan man virkelig mærke at det er en lille ø når det buldre og brager så langt væk men stadig kan mærke og hører det. Men derfor kunne jeg ikke falde i søvn og klokken blev mange før jeg kunne sove.

Lørdag d. 29/04-2017

I dag har været sidste arbejdsdag i denne uge og det har været skønt at få weekend. Der har været mange kunder i dag men jeg har kun vasket hår og givet 2 hovedbunds behandlinger.

Da jeg fik fri tog jeg bussen hjem til drengene. Vi var lige hjemme en halv times tid hvorefter at vi tog ud og spiste lidt mad. Efter at have hygget lidt her tog vi hjem til dem igen hvor vi så en film og derefter lagde os til at sove.

Søndag d. 30/04-2017

Efter at være vågnet blev der lavet morgenmad. Vi spiste og gjorde os klar til at tage på markedet. Oppe fra hvor drengene bor, var markedet helt nede syd på i den anden ende af øen så der var et par timers bustur. Men vi kom der ned og det var et stort marked og en meget flot by helt ud til havnen. Der var masser at kigge på. Jeg fandt ikke så meget. Kun et par enkle gaver. Da vi var færdige med at kigge fik vi os lidt af drikke hvorefter vi tog hjem til drengene igen. Her lavede vi mad og senere på aftenen gik vi ned i byen hvor vi købte lidt af drikke og sad og hyggede lidt. Da vi kom hjem til dem igen lå mig og Lasse og så noget serie mens Mathias så en anden serie sammen med de spanioler som også bor i lejligheden.

21 22 23 24 25

Her er lidt billeder fra i dag på markedet.

Mandag d. 01/05-2017

I dag vågnede vi op og spiste noget morgenmad. Bagefter sad vi og sumpede lidt i sofaerne hvorefter at jeg tog bussen hjem. Da jeg kom hjem var der ingen andre hjemme så jeg satte mig ud på altanen og fik lidt sol. Jeg så noget fjernsyn på min computer og fik slappet af. Senere på dagen kom min roommate hjem. I mens jeg havde været hos drengene var der flyttet en ny ind i det andet rum. Hun er 64 år og fra Finland. Vi sad lidt ude på altanen og snakkede sammen hvorefter jeg tog mig et bad og lavede lidt mad. Senere på aftenen lagde jeg mig ind i sengen for at se lidt tv-serie og slappede helt af og blive klar til en ny arbejdes uge.

Tirsdag d. 02/05-2017

På arbejdet i dag har der ikke været meget at lave. Det var næsten ikke nogle kunder så jeg havde heller ikke så meget at lave. Jeg har vasket hår på de kunder der var og så har jeg tørret hylder af. Jeg fik en time før fri fordi der ikke var noget at lave så det var lækkert.

Jeg skyndte mig hjem og handle fordi min roommate og jeg havde aftalt at vi skulle på standen når vi kom hjem. På vejen ind i supermarkedet støder jeg ind i hende og vi handler sammen og går hjem og laver lidt hurtigt mad. Hvorefter vi tager bussen til stranden. Der var så fint. Det var mest klipper men der var et lille sted hvor der var lidt sand så man kunne gå i. Det var skide koldt og solen var gået ned men vi ville i og det kom vi også. Vi svømmede rundt lidt hvorefter vi gik og tog tøj på igen og tog bussen hjem. Det var skønt at komme hjem og få et varmt bad efter det kolde vand men det var fedt endelig at kunne sige at man havde været i vandet på Malta.

26 27

Billeder fra stranden.

Onsdag d. 03/05-2017

I dag har jeg igen ikke lavet så meget på arbejdet. Har vasket får som sædvanlig. Ellers har jeg revet en masse folie stykker og klippet en masse papirer til farvekunderne.

Da jeg havde fri tog jeg bussen direkte ind til byen hvor drengene ventede på mig. Vi gik lidt rundt og kiggede i byen og fik os lidt mad. Senere på aftenen gik vi lidt ud for byen og kiggede. Det var rigtig hyggeligt. Derefter tog vi hjem hver for sig.

28 29

Lidt billeder fra i dag.

Torsdag d. 04/05-2017

Det har i dag været sidste arbejdsdag. Det var med meget blandet følelser at skulle sige farvel. Jeg har været rigtig glad for at være der personligt med dem alle sammen. De har været virkelig søde og jeg har snakket rigtig godt med dem, specielt chefen. Der har bare ikke været så meget at lave arbejdsmæssigt. Når jeg er vant til at lave meget derhjemme er det svært at komme ned og kun vaske hår. Men jeg kommer helt sikkert til at savne pigerne i salonen. Jeg havde købt en æske chokolade til chefen. Den blev hun meget glad for og fik helt tårer i øjnene. Hun har sagt at jeg altid er velkommen igen og at hun gerne vil kidnappe mig så jeg kunne blive på Malta. Hun har, skulle udfylde et spørgeskema om hvordan jeg har klaret mig fra en skala fra 0-5 og i 21 ud af 25 fik jeg 5 point og de sidste 4 fik jeg 4 point så det er jo dejligt.

30 31

Der har igen ikke været noget for mig at lave men jeg skulle også gå tidligt fordi jeg skulle til møde hos Paragon. Jeg gik i god tid og alligevel kom jeg et par minutter for sent pga. de lortebusser der kører som det passer dem. Men drengene var så søde at vente på mig så vi kunne gå der op sammen. Det eneste vi skulle var at svare på 5 spørgsmål om hvordan det er gået og det var det. Så bagefter gik vi ned og købte noget kinesisk mad som vi tog med hjem til drengene og spiste. Senere på aftenen så vi noget film og så lagde vi os til at sove.

32 33 34 35 36 37 38

Lidt billeder af salonen. Meget lille men hyggelig.

Fredag d. 05/05-2017

Da vi vågnede i dag kom der en rengøringsdame og skulle gøre rent i lejligheden. Dette var ikke særlig godt da det er meget forbudt at overnatte i hinandens lejligheder. Men de piger der også bor i lejligheden havde også nogle sovende og det opdagede rengøringsdamen. Så i mens at hun stod og skældte pigerne ud kravlede jeg ud af vinduet så hun ikke opdagede at jeg også var der. Det var godt nok heldigt at det ikke var mig der blev taget men de andre.

Herefter tog jeg bussen hjem fordi jeg skulle være hjemme mellem 12 og 13 da der skulle komme en og give mig mit depositum tilbage. Så da jeg kom hjem fik jeg mig endelig noget at spise hvorefter jeg ventede på at han ville komme i mens jeg gik og småpakket lidt. Men efter noget tid og han stadig ikke var kommet tog jeg mig et bad og gjorde mig klar til at kunne komme lidt ud. Kl 14,30 kom han endelig, var der i 30 sek. Gav mig pengene og gik sin vej igen. Det var rigtig ærligt at skulle bruge så lang tid af sin sidste dag på at vente på ham.

Efter han var gået tog jeg ind til byen hvor jeg gik lidt rundt og kiggede et sted jeg ikke havde været før i mens jeg ventede på at drengene ville komme. Men efter noget tid og de skulle afsted kom busserne ikke og når den næste kom, stoppede den ikke så de valgte at blive hjemme og så tog jeg også hjem da kl var blevet mange og vi bliver hentet meget tidligt i morgen. Det var meget mærkeligt at skulle sige farvel til alle i lejligheden. Jeg har ikke lyst til at sige farvel men samtidig glæder jeg mig også til at komme hjem igen.

39 40 41

Billeder fra min gåtur.

Lørdag d. 06/05-2017

Kl. 03,30 ringede vækkeuret i dag og så var det afrejsedag. Kl. 04,15 skulle jeg hentes af en chauffør som havde hentet drengene først og så gik turen til lufthavnen. Kl. 07,15 lettede vi så til Wien. Her skulle vi vente i 6 timer før vi skulle flyve videre til Danmark. Det var 6 meget lange timer når man gerne bare vil hjem. Drengene fik sovet lidt men jeg kan ikke sove sådan nogle steder så jeg så noget tv serie. Endelig fløj vi til Danmark og vi landede kl 17:00.

Vi ventede på vores kufferter og efterfølgende gik vi ud ved bilerne og ventede. Her kom Mathias’ forældre med deres bil og min bil så jeg bare kunne køre direkte hjem. Det var simpelthen så lækkert at kunne komme hjem og slappe af i en fart.

Konklusion:

Efter at jeg er kommet hjem har jeg fået tænkt en masse over hvad jeg har fået ud af mit ophold på Malta. Jeg har ikke fået så meget fagligt ud af det men jeg kan stadig se forskellen fra deres arbejdsdag til vores her hjemme og det syntes jeg faktisk at jeg har lært noget at. Det er bare ærligt at jeg ikke måtte lave noget og dermed ikke lærte noget nyt i faget.

Det har været spændende at se forskellen. Det jeg har været mest overrasket over er hvor ”tålmodige” kunderne er. På Malta sad der nogle gange 8 mennesker og ventede på 2 frisører hvor i Danmark bliver kunderne sure hvis man er 10 min forsinket. På Malta snakker de i mobil imens de ordner kunderne. Så bruger de skulderen til at holde mobilen imens de så kan bruge begge hænder på kunden. De kunne også finde på at stoppe behandlingen for at svare på en sms. Hvis det var sket i Danmark var kunderne gået.

En af de størerne forskelle var også at de næsten ingen klipninger har hvor i Danmark er det vi laver mest af. På Malta er det føntørringer der bliver lavet mest af og i Danmark er der meget få der kommer ind i en salon kun for at få tørret håret. Det gider danskerne ikke at betale for hvor Malteserne ikke gider betale for en klipning. De er til gengæld sindssyg gode til føntørringer og det kunne Danmark godt lærer lidt af.

Personligt har jeg virkelig fået meget ud af mit ophold. Jeg har rykket mig rigtig meget og fået rykket rigtig mange grænser. Det har været utroligt grænseoverskridende at være gået igennem det hele næsten alene. Jeg havde gået ind til det her med den indstilling at jeg skulle bo sammen med de andre så vi kunne hjælpe hinanden og lave en masse sammen. Da jeg så efter lidt tid får af vide at jeg ikke kan få et enkeltværelse og at jeg skal bo sammen med en fremmede var det hårdt men jeg accepteret det og havde tankerne på at jeg stadig havde drengene ved siden af mig. Da jeg så et par dage inden afrejse fik den melding at vi skulle bo i hver vores ende af landet blev det straks værre. Det var meget svært at skulle tænke på men det var ikke noget der fik mig til at blive hjemme.

Da jeg så kom frem i lejligheden og stod der foran de fremmede mennesker jeg skulle bo sammen med. Det er det mest grænseoverskridende jeg nogle sinde har prøvet. Det hele blev lige pludselig uoverskueligt og meget følelsesmæssigt. Men jeg tog udfordingen op og kæmpede mig selv tilbage da jeg godt viste at det ville gavne mig og jeg ville ikke give op.

Det har givet mig rigtig meget her hjemme i dag da jeg har fået en større viljestyrke og lært at gå mere åbent ind til nye og uvisse ting. Jeg er blevet bedre til at springe ud i tingene og snakke med fremmede mennersker. Jeg har altid godt kunne være lidt genert men det var bare ikke muligt her. Jeg har skulle ”leve” på engelsk. Engelsk på arbejde, engelsk hjemme i lejligheden og ude i omgivelserne. Da jeg tog afsted var jeg meget usikker på mit  engelsk og turde ikke rigtig  snakke det. Men det var heller ikke rigtig en mulighed hvilken har været godt for mig og mit sprog da jeg er blevet meget bedre til at snakke det nu og tør sige noget.

Jeg er rigtig stolt over mig selv. Over at have gennemført det og jeg har fået meget mere selvtillid af at være afsted og selvom jeg altid har været meget selvstændig kan jeg mærke at det har modnet mig på en anden måde og det har jeg rigtig meget gavn af i hverdagen.

Nok så grænseoverskridende og hårdt det var været af sted lige så fedt og lærerigt har det været. Jeg fortryder på ingen måde at være taget afsted og jeg vil meget gerne afsted igen hvis det kan lade sig gøre. Jeg ville helt sikkert anbefale andre at tage af sted da man virkelig for meget ud af det på en måde som slet ikke er til at beskrive. Det er en af de fedeste oplevelser jeg noglesinde har oplevet og jeg vil helt sikkert se tilbage med rigtig mange positive tanker i fremtiden.