Rostock, Tyskland 2. maj - 20 maj 2016

Advarsel! Nogle dag indeholder det samme tekst, fordi jeg ikke har lavet andet den dag, en det samme. Så skal I ikke undre jer over det ;)

2 maj – første arbejdsdag

Første dag, hvor vi tog afsted kl. 8 i morges fra skolen i Nykøbing F.

Jeg havde både glædet mig og været en smule nervøs over turen her, nervøsiteten blev da også højere og højere, jo tættere på Rostock vi kom med færgen, fra Gedser. Men da vi kom til Rostock havn, blev vi kørt med bus 2-3 km. ud fra havnen, hvor Nele stod og tog i mod os samt min chef i de her 3 uger, som jeg selvfølgelig blev hentet af i Rostock havn.

Vi startede med at køre ud til firmaet Grönfingers, der hvor jeg skal arbejde de her 3 uger. På vej derud fortalte han mig lidt om Rostock samt han fortalte om sig selv, samt jeg fik præsenteret mig. Jeg vil virkelig gerne påpege, jeg er virkelig dårlig til engelsk, men under tvang kan jeg godt, men jeg ved da nu, de fleste tyskere heller ikke kan engelsk. Men tilbage til det andet, jeg blev hentet og bragt ud til virksomheden, hvor jeg skal arbejde de næste tre uger af min chef. Jeg skulle lige med op på hans kontor, samt hilse på alle dem, der sad deroppe i det område. Da vi var færdige med det, skulle jeg ud og se hele centret, jeg blev overladt til en anden, som blev min chef.

Jeg fik fortalt meget om centrets opbyggelse, samt vist hvor de selv “planter” alle deres planter og lader dem vokse op og så sælger de dem. De har cirka over 3.000 forskellige planter, træer og blomster. Da vi var færdige med det, skulle jeg have taget et billede, fordi de her på stedet har en tradition for at hænge en seddel op med hvem man er, når man er ny her i virksomheden, også selvom man kun er praktikant.

Efter en times rundvisning på et rigtig, rigtig stort område, blev det endelig tid til at komme op på værelset, men dog! Jeg fik fortalt jeg åbenbart skulle bo her på stedet i en uge. Derefter vil jeg skulle bo på noget motel eller hotel, så nu det jo med ikke at svine for meget, så jeg skal pakke alt igen, hvilket jeg egentlig skal uanset hvad. Uanset hvad, har jeg fået et virkelig fedt værelse, vil nok kalde det en 2-værelses lejlighed med eget køkken, toilet, egentlig bare alt.

Jeg nåede også at arbejde i 3-4 timer i dag, hvilket var utrolig dejligt, jeg fik til opgave at skulle fjerne noget ukrudt i nogle plantepotter (ca. 50 stk.) og så skulle jeg fylde noget bark i dem op til kanten. Efter jeg var færdig med det, fik jeg endelig noget frokost. noget virkelig lækkert frokost, glæder mig allerede til de næste 17 dage.

3 maj – Arbejdsdag

Jeg startede dagen ud kl. 8 med 4 timers arbejde, derefter skulle jeg ned i Rostock centrum, hvor jeg skulle mødes med de andre (de 3 kokke som også er her i Rostock) Vi fik rundvisning på IHK, hvor Néle vores kontaktperson her i Tyskland arbejder.

Derefter skulle vi til noget foredrag/prisuddeling, det var ikke meget af det jeg forstod, da ALT var på tysk. Det gik hele dagen med.

4 maj – Arbejdsdag

Jeg startede dagen kl. 8 om morgenen, cirka til over 12 timers arbejde, fik vandet en masse planter udendørs i deres plantevoskeområde og ude på deres lager, og jeg fik ordnet en del Rododendron blomster, hvor blomsten skulle rives af. Efter det, skulle jeg hjælpe med at fylde planter op ude i selve butikken, når kunder kom og spurgte om noget, var man til sådan “English?”, nogle der kunne engelsk spurgte om jeg intet tysk kunne, når jeg var i et tysk gartneri.

5 maj – Fridag

En fridag” Nøj, det trænte man også til, efter at have rendt ca. 15 km. rundt inde i det gartneri frem og tilbage, frem og tilbage. På grund af det var helligdag, så var alle butikker lukket, kun tankstationer, caféer og restauranter havde åbent.

6 maj – Arbejdsdag

Dagen startede kl. 8 om morgenen, jeg mødte ind og skulle lave de samme opgaver ligesom de andre dage.

7 maj – Fridag

Endnu en fridag, men jeg fik fri denne gang, fordi jeg skulle flytte værelse til Daniel og Lars, de to kokke som også var hernede, nu boede jeg endnu længere væk fra arbejdspladsen, så jeg fik set noget mere af Rostock.

8 maj – Arbejdsdag

9 maj – Arbejdsdag

10 maj – Fridag og tur

Endnu en fridag, hvor Nelé vores kontaktperson dernede, havde planlagt en rundvisning på Lars og Daniels hotel, hvor vi skulle ud og se hotel Neptun, og få fortalt om hotellet. Derefter skulle vi ud og sejle med kanalrundfart, hvor vi skule ud og se Rostock, efter at have set Rostock tog vi havnebåden tilbage. Derefter skulle vi til Alias hotel, hvor hun var i praktik, kan ikke huske hvad hotellet hed, men derefter blev vi kørt hjem af Nelé og resten af den dag gik med afslapning.

11 maj – Arbejdsdag

12 maj – Arbejdsdag

13 maj – Arbejdsdag

Start kl. 8 om mognen, jeg mødte ind og skulle lave de samme opgaver som de andre dage. Efter at have være kommet hjem og spist aftensmad, tog jeg en cykeltur til Wardemünde, hvor jeg cyklede lidt rundt.

14 maj – Arbejdsdag

15 maj – Fridag

En fridag hvor der blev sovet længe, slappet max af, dagen blev ikke brugt på noget fornuftigt.

16 maj – Arbejdsdag

Møde kl. 10, så kunne man sove en lille smule længere, jeg skulle blot lave de daglige opgaver, vande blomster både ude på lageret og i deres udendørsområde, prissætte en del bloster. Efter det, skulle jeg lære at plante i potter og hvordan man fik planten til at sidde fast, så man faktisk kunne løfte i planten og potten stadig hang fast når man løftede.

17 maj – Arbejdsdag

Møde kl. 10 så kunne jeg igen sove en smule længere. Igen skulle jeg lave de daglige opgaver, vande blomster ude på lageret og i udendørsområdet samt prissætte blomster. Derudover skulle jeg ud og fjerne ukrudt under alle deres borde, hvor der stod planter på. Der var virkelig mange borde og de var store, ikke sådan nogle små nogle. Så dagen gik for det meste med det job.

18 maj -Arbejdsdag

Endnu en dejlig arbejdsdag, hvor jeg skulle møde kl. 10. Jeg tog sporvognen på arbejde. Da jeg mødte ind fik jeg udleveret de daglige opgaver, som var først at vande deres udendørsområde, hvor de opvokser planter, derefter vande deres lager, efterfølgende skulle jeg prissætte en del planter. Til sidst fik jeg til opgave at rense en del Rododendron blomster, hvor jeg skulle rive blomsterne af. Efter alle de opgaver og et par timers arbejde, fik jeg fri.

På vej hjem fra arbejde i sporvognen, kommer der kontrollør. Hvor jeg ingen billet har, da maskinen var i stykker, det får jeg så forklaret manden, som næsten intet engelsk kunne. Han gik også med hen til maskinen og prøvede. Han kunne selv se den ikke virkede, så jeg fik heldigvis ingen bøde og fik lov til at rejse videre. Heldig har man lov at være engang imellem.

19 maj – Sidste arbejdsdag og dagen før hjemrejse

dagen før hjemrejse dag og min sidste arbejdsdag hos Grönfingers. Jeg cyklede til arbejde, da jeg mødte på arbejde lavede jeg de sædvanelige opgaver, vande deres udeområde, hvor de lod planter vokse og utilgængeligt for kunderne. Derefter skulle jeg prissætte 15 vogne (ca. 1000 planter) en del planter, som også tog en del tid, imens kom der lige forfaldne arbejde ind i mellem som de gerne ville have lavet.

Da jeg var færdig med alt det, fik jeg lov til at holde fri, så jeg kunne tage de 13-14 km. hjem igen på cykel. Da jeg endelig kom hjem kl. 20: 00, gik jeg i gang med at pakke noget af alt det, som jeg ikke skulle bruge til noget. Og derefter tidligt i seng.

20 maj – Hjemrejse

Dagen hvor vi skulle hjem, resten af tasken skulle pakkes og værelset skulle gøres rent. jeg glædede mig virkelig til at komme hjem til gode gamle Danmark, hvor alle forstår hinanden og alle kan tale dansk. De to andre danskere jeg boede sammen  med blev hentet før mig, da min chef skulle komme og hente mig og køre mig til færgen. Men han kom ikke omkring kl. 11:00-12:00 som vi havde aftalt, så jeg blev ringet op af Nelé, som spurgte om jeg var på vej, men det var jeg ikke, så hun fik nummeret til min chef, som havde glemt det, så han ringede efter en taxi til mig.

Heldigvis var der en taxi i nærheden, som havde plads til mig, cyklen og taskerne. han kørte lidt hurtigere end han måtte, men det var jeg også glad for, så jeg kunne nå færgen. 2 timers færgetur hjem til Danmark. De blev udnyttet ved at slappe af. Vi blev hentet af Tine ved færgen, et kvarter forsinket, men det var okay, nu er vi da i Danmark. Rigtig god tur, udover mit tyske ikke var så specielt godt.