Dagbog – Erhvervspraktik Chios 2016

AF Hanna Dahl Nielsen

13. november

Dagen er skudt i gang tidligt, den lange rejse til Chios er nu i gang. Vi ankommer i Chios kl. 18:45, her bliver vi mødt af Eugenia, Tery og Nikos, hvorefter vi sammen tager hjem til Tery og hendes mand Sideris. Sidiris har lavet aftensmad, som vi hyggede med og de fik præsenteret dem selv. Klokken blev mange, man kunne efterhånden godt mærke den lange rejse og vi bliver kørt ud til vores bosteder. Jeg blev kørt af Nikos ud til Megas Limnionas, der ligger et lille værelses udlejningssted og det hedder Sun Rooms.

bb2b3b1

14. november

Eugenia ringer til mig om morgenen, hun fortæller at hun vil hente mig kl. 11 og vi skal ud og møde mine arbejdsgiver. Jeg har 3 forskellige arbejdssteder: Globalhaus (sprogskole), et Hotel og et Pilatesstudie. Jeg skulle ikke møde i dag, så Eugenia og jeg fik set lidt af Chios by, bagefter drak vi kaffe sammen på en hyggelig café. Til aften, har jeg fået pakket ud, slappet af og fået dannet mig et overblik over byen Megas Limnionas, som jeg bor i.

b4b5

15. november

I dag fik jeg arbejdet på hotellet, det var meget specielt, at gøre rent på deres måde. Jeg møder kl. 9:30, hvor Espina og jeg drak kaffe og introducerede os. Bobby er chefen af hotellet, hun viste mig rundt og forklarede mig lidt om hendes forretning. Hotellet har en ansat fast til rengøring, hun hedder Petra og hun taler kun græsk. På trods af hun ikke taler engelsk, fik vi et godt teamwork med hjælp af tegnsprog. På Chios er rengøringen meget gammeldags, den minder meget om rengøring i det private hjem. På hotellet går de meget op i at det skal dufte godt og så at fjerne synlig snavs. Midlerne de bruger er universal m. parfume, klor og skyllemiddel. Ud over midlerne til gulv og inventar, bruger de glasrens og sanitetsrens på spray til alle glatte overflader som: vægge paneler osv.

16. november

I dag har jeg gjort rent på Global Haus, det er en sprogskole hvor de underviser i: Engelsk, Tysk og spansk.. Eugenia havde sendt en SMS med billeder af de midler jeg skulle bruge til hvad og hvor jeg skulle de forskellige midler til at gøre rent. Jeg skulle I dag rengøre en entré, trappe og et klasseværelse. Det er en meget gammel bygning og væggene er af sten, derfor drysser det ned med snavs. Jeg tror ikke der har været gjort ordentligt rent i flere år, for jeg kunne samle den ene bunke støv efter den anden. Det er både en fordel og ulempe, at der ikke har været gjort rent i lang tid. Det er hårdt at tage en gammel bygning i bund, men samtidig er det så tilfredsstillende arbejde pga. den store forskel.

b6b7

17. november

Jeg har I dag gjort rent på hotellet med Petra igen, vi har snart fundet en rutine og får derfor lov til at få mere frit spil. Jeg fik dog også en ekstra opgave som var at feje gårdsplads. Et lille problem var bare at kosten gik mig under hoften, derfor gik man med bøjet ryg og man skulle derfor huske at få strukket ryggen ud. Jeg er kommet i rutine og jeg fik taget mig mod til at tage en senere bus hjem, så jeg kunne se mig rundt i byen. Jeg farede desværre vild og måtte tage en taxi hjem.

Min familie ringer mig op, og jeg får at vide min farfar er gået bort. Mine bedsteforældre betyder meget for mig og jeg beslutter mig derfor at kontakte Helle og Eugenia, så jeg kan komme hjem og være med til begravelse.

18. november

Alt kom på plads og alle viste forståelse for min beslutning. Heldigvis havde jeg en god forsikring, som både dækker min hjemrejse og returrejse, så jeg kunne komme tilbage til Chios.

Jeg fik en billet til dagen efter, fik pakket og kom godt til Danmark.

26. november

Så er jeg tilbage på Chios, jeg blev hentet i lufthavnen af Eugenia og Markella, som kørte mig til mit værelse. Andreas er stadig på Chios og vi vælger at køre ud og få en bid mad. Vi tager på en hyggelig café og vælger derefter at gå på en anden cafe hvor der er levende musik. Vi prøver husets vin som er varmet op og så er der puttet appelsinstykker, kanelstænger og kanelstjerner ned i og det virker lidt som en juledrik. Jeg er træt efter en lang flyvetur og vi kører derefter hjem og går i seng.

b8b9b10

27. november

Jeg bliver hentet af Andreas kl 8:50 og vi skal på tur med drengene. Drengene havde dagen før været ude og se en spøgelsesby og lidt andre ting på sydsiden af øen, men de havde gemt drypstenshulen og den sorte strand til at jeg var med. Vi kører ud og henter drenge og kører derefter afsted. Drypstenshulen var desværre lukket, men vi vælger i stedet at tage på mastiha museum. Her fik vi smagt den berømte mastiha og set hvordan den produceres.

DEN SORTE STRAND, den er så smuk og man kan tage 1.000.000 billeder dernede. Det ser så smukt og uvirkeligt ud med de smukke mørke sten sammen med det flotte blå vand. Jeg gad godt at tage til Chios en sommer og opleve det igen, for det kan kun være smukkere hvis solen er med én.

b11b16b15b12b13b18b17

28. november

Jeg møder på hotellet og følger Petra igen, hun er med på at jeg har fået lidt mere rutine og jeg nu kan få arbejdsopgaver uden hun behøver at hjælpe. Jeg fik skiftet sengelinned og fik desinficeret soveværelset med klorin alene. Det føltes godt når man får anerkendt sit arbejde og ens arbejdsgiver viser så meget tillid at de lader en gøre noget selvstændigt.

29. november

I dag var jeg på Global Haus og her skulle ordne terrassen udenfor og et lille klasseværelse. Der er altid masser at lave. Der står mange møbler, kabelbakker m.m., det bliver jeg nødt til at flytte rundt på for at kunne komme ordentligt i bund. Jeg havde ekstra tid i dag og vælger derfor at om-dekorere terrassen, nu hvor alle ting var rykket rundt i forvejen.

Om aftenen tog jeg hjem til smedene Kevin og Daniel, vi bestilte mad udefra, fik set film og jeg overnattede på det ekstra værelset hos dem. Det var meget rart at have selskab, nu hvor jeg har boet alene i en anden by og ikke haft nogle at sparre med.

30. november

I dag er der strejke i Chios, fordi deres skatter skal stige igen og derfor var alle butikker lukket. Hotellet hænger sammen med et kontorartikler butik og derfor var de heller ikke på arbejde. Derfor var jeg på Global Haus igen. Her fik jeg ordnet alle klasselokaler og alle gangene. Det er meget tilfredsstillende arbejde, fordi forskellen er så tydelig og man kan mærke at de sætter pris på ens arbejde. Eugenia kontakter mig og spørg om jeg har lyst til at være på Global Haus igen i morgen, det ville jeg gerne fordi jeg mangler det sidste og hun ville gerne give mig fri den sidste dag så jeg kunne få pakket.

1. december

Sidste arbejdsdag i Chios, og jeg er på Global Haus. Jeg ordner kontor og de 2 sidste klasselokaler, hele Global Haus har jeg taget i bund og det var et super tilfredsstillende arbejde. Det har været fedt, at jeg har kunne nå at tage hele skolen i bund med kun 3 overarbejdes aftener.

Efter arbejde mødes jeg med Eugenia og hendes mand Tryfones, vi skal ud og spise frokost på en ny restaurant og det var super god mad.. Jeg bliver kørt hjem af Tryfones, derefter får jeg pakket mine ting. Kevin (smed) kontakter mig fordi de er på en restaurant ved siden af mit hotel og jeg bliver inviteret derned og møder deres arbejdsgiver Antonio. Han kører os alle hjem til smedene, nu skal vi bare få slappet af og få en god nattesøvn fordi vi skal mellemlande 10 timer over natten i Athen, når vi skal hjem.

b19b20

2. december

Kevin, Daniel og jeg sover længe, vi har alle 3 fri så vi holder en hyggedag. Kevin og Daniel skal ind med en afskedsgave til deres chef og de spørger om jeg vil med, det siger jeg ja til og vi tager afsted ved en 11tiden. Jeg bliver vist rundt på hele deres værksted og ser nogle af de ting de har lavet. Deres chef Antonio kører os bagefter til Chios by, hvor vi shopper og smager på en is deres chef har anbefalet. Eugenia møder kl 15 i Global Haus, hvor vi møder hende og mine chefer så vi kan sige farvel. Vi bruger lidt tid på at få shoppet de sidste ting og får set det sidste af Chios by.  Tiden løber derudaf og vi er hjemme kl 17 hvor vi går i gang med rengøring af huset, får pakket og derefter bliver hentet af Nikos som tager til os lufthavnen til en lang rejse hjem.

b21

Det har været en stor oplevelse, at prøve at arbejde i udlandet. Det er en kæmpe udvikling, man går igennem i det, at man bliver kastet ud på bar bund. Du bor et helt nyt sted, du skal bruge et andet sprog og du skal arbejde på en helt ny måde. Jeg syntes det var svært i den første uge, især fordi det først går op for en hvor stor en forskel der er, i dét at man er dernede.

Den her mulighed har for mig været super lærerigt og samtidig meget interessant, fordi jeg slet ikke havde regnet med den kæmpe forskel på deres arbejdsmetoder og den tilgang til arbejdet de har i Chios. Det har åbnet mine øjne op for, at det er en mulighed at arbejde i udlandet og at det klart er noget jeg vil gøre igen, hvis man får muligheden.

Hvis én af mine venner eller veninder nogensinde fik tilbudt erhvervspraktik i udlandet, ville jeg uden tvivl råde dem til at gøre det. Jeg fik dette tilbud sent, men selvom det blev lidt stresset at få de sidste ting på plads, har jeg på ingen måde fortrudt mit ophold.