Antwerpen, Belgien d.12/02 - 23/02/2024

Erasmus erhvervspraktik i Belgien

Isabella Anny Haasum

Dagbog

Jeg fik gaven af at blive tilbudt oplevelsen af at rejse til et helt andet land i to uger for at være i erhvervspraktik. Intet kunne nogensinde have forberedt mig til denne rejse og alle de gode oplevelser og minder jeg har fået.

Sammen med min nære venind e Regina, og nogle andre venner fra skolen, tog vi den 10. februar afsted fra Nykøbing Falster til bussen i København mod Antwerpen! Vi havde et par stop i Danmark, Tyskland og Holland, hvor vi ventede to tidlige timer i Amsterdam. Vi tog kort noget at spi se og stod endelig ombord igen. Efter cirka 18 timers rejse standsede bussen på Rooseveltplaats i Antwerpen. Regina og jeg sagde på gensyn til vores klassekammerater og bevægede og ud på en 2 kilometers gåtur til den Airbnb vi havde bestilt. Maverne fyldte med sommerfugle og øjnene stjerne r , mødte vi ejeren af lejligheden vi nu skulle bo to uger i.

Elevatoren op til 5. sal standsede et par gange, da vi to var glemt helt op af hinanden med vores kufferter og tasker. Vi klarede den og blev mødt af en mystisk og svampet stank, da vi trådte ind i hjemme, som vi senere ville blive nostalgiske over. Vi gik rundt omkring 300 gange og tjekkede det hele ud før vi tog ud og handlede lidt ind til ugen. Om aftenen gik vi en lang tur og spiste ude med to elever fra en skole Regina senere skulle møde. Af Yentl og Yasmine lærte vi lidt flamsk, til hverdagsbrug. Jeg fik æren af at samarbejde med firmaet CONNECTIEV, som en slags journalist. Om mandagen blev jeg mødt af mine mentorer Ben og Charline. Jeg tog tram for første ga ng og kørte derefter med Ben over til Charline. De viste mig rundt i Mechelen og introducerede mig til den belgiske préparé.

Jeg lavede et overblik overfor de kommende uger og tog hjem. De kommende arbejdsdag brugte jeg på at interviewe både danske og belg iske elever omkring deres erhvervspraktik i samarbejde med Erasmus. Jeg brugte en del tid på at redigerer videoer og skrive spørgsmål, men fik også nogle gode ture med offentlig transport og Ben. Jeg var i Sint Niklaas og besøgte Reginas genbrug, hvor jeg købte en sjov t shirt. Jeg kørte også ned til Johannes i Kortrijk og fik lov til at høre min yndlingssang i et professionelt studie. Jeg besøgte Alma på øl museet i Brugge og smagte en overraskende god Kriek. En af dagene hilste jeg også på en del venlige heste hos Tobias’ og Sophie’s rideskole i Brecht. Resten af mine interviews foregik over Google Teams, hvor jeg også fik hilst på nogle andre nye mennesker. Jeg fik endda lov til at prøve en typisk skoledag i Antwerpen, hvor jeg snakkede med elever og genn emførte undervisning i engelsk og noget teknologisk videnskab, der mindede om et fag med fokus på de bioteknologiske processer. Flere aftener var Regina og jeg ude at cykle gennem Antwerpens gader for enten at handle ind, shoppe, opleve eller at tage ud i byen. Vi forelskede os begge to i Jazzbaren De Muze, som vi besøgte tre gange i løbet af den sidste uge.

Vi var enige om at vi begge følte os supersikre i Antwerpen og to derfor også på flere klubber, hvor vi mødte nye mennesker, der fortalte os om sig sel v og landet eller byen. Når vi endelig begge to var hjemme igen om aftenen tog vi som regel en pause og måske en lur for at gøre os klar til resten af dagen. Et par aftener tog Regina og jeg på et museum med fin kunst, KMSKA, som var kæmpestort og yderst i nteressant. Jeg kørte typisk med Ben, når jeg skulle ud at interviewe folk på deres midlertidige arbejdspladser og lærte også ham godt at kende, hvilket var rigtig rart. Regina og jeg spiste ude et par gange, men havde som regel købt godt ind. Om lørdagen tilbragte jeg, og de andre danske praktikanter, dagen i Ghent, hvor vi fik en lang gåtur og noget historie, som vi kunne tage med os.

De to sidste dage af mit praktikforløb opholdt jeg mig i Mechelen til en gigamesse hos COFEB med hundredvis elever, der var interesseret i handel. Jeg snakkede med masse frivillige, der lod mig interviewe dem til mit sidste projekt som handlede om messen. Torsdag aften fik vi endnu en mindeværdig oplevelse, hvor vi endte med at sidde fast i den trænge elevator i 40 minutter. Heldigvis blev vi reddet af tre teknikere, der synes det var sjovt, vi sad nervøst sammenkrøllet på en kvadratmeter. Den sidste aften stressede vi med at pakke vores ting og lave noget aftensmad vi kunne spise i vores pitstop i Hanover den tidlige lørdagmorgen.

Regina og jeg tog FFlixbus hjem til Danmark og sagde vores afsked til Antwerpen og alt vi har lixbus hjem til Danmark og sagde vores afsked til Antwerpen og alt vi har oplevet. Jeg er sikker på det ikke er sidste gang jeg tager dertil.oplevet. Jeg er sikker på det ikke er sidste gang jeg tager dertil