Frankrig, La Garde d. 15/10 – 28/10-2023

Søndag den 15. oktober skulle vi mødes i Københavns lufthavn med Hamid som var vores lærer. Vi tjekkede ind hos volotea og gik mod flyet. Klokken 14:00 lettede vi og så var det bare mod Marseille. Vi landede i Marseille lufthavn lidt i fem og efter en del ventetid for at hente vores bagage som tog en evighed, kunne vi endelig komme ud og møde vores chauffør.

Vores chauffør hed Said og han skulle køre os fra lufthavnen til vores hytter i Le Pradet som er en lille kommune ved siden af byen Toulon. Said er elektriker og lære på den skole vi var nede og besøge.

Da vi ankom til Le Pradet mødte vi Tatiana som var Udvekslingskoordinator og engelsklærer. Derefter kørte vi til det lokale supermarked for at købe noget morgenmad og diverse ting.

Vores hytter var på en ferieplads som hed le bayette.

Mandag morgen kom Tatiana og kørte os til skolen som hed CFA du batiment vi skulle deltage i en engelsktime med nogle franskmænd som alle var elektriker studerende. De tilbød os croissant og juice og derefter skulle hver elev introducere sig selv på engelsk hvilket de ikke var særlig gode til. I engelsktimen skulle vi tale og hvorfor vi gerne vil være elektrikere og hvad forskellen på Danmarks of Frankrigs uddannelsessystem var. I frokostpausen kørte Said os til en lille fin restaurant hvor vi kunne få noget at spise.

Derefter fik vi en rundvisning af hele skolen.

Da vi fik fri kørte vi til supermarkedet hvor vi handlede ind til aftensmaden som stod på pasta med rejer.

Tirsdag var mere en hyggedag. Vi skulle til St-tropez for at se en smart-homeinstallation. Derefter gik vi rundt inde i St-tropez by for at få noget at spise og måske købe noget tøj men det var kun mærkevarer og det havde vi ikke råd til.

Onsdag skulle vi til udkanten af Marseille til en anden skole. Her fik vi en rundvisning og så skulle vi ind i en elektriker klasse som lige var startet den uge vi ankom. Her kunne vi hjælpe dem med deres installationer og svare på spørgsmål men siden de fleste franskmænd ikke kan et ord på engelsk var det lidt af en udfordring. Efter frokost skulle vi ind til en 3. års klasse som var mere erfaren og kunne nogle flere ting og det var meget spændende at se de projekter det sad og lavede.

Da vi var færdige på skolen, bad vi Tatiana om at smide os af i Toulon by da vi gerne ville opleve byen. vi spiste mad og vi fik shoppet lidt tøj of jeg købte nogle sko. Derefter tog vi hjem til hytterne da det var blevet aften.

Torsdag morgen kom Said og en engelsklærer fra skolen og hentede os. Vi kørte til udkanten af st-tropez til en vingård med et kæmpe slot som var eget af en milliardær. Her mødte vi en elektriker som hed Alexandre. Han er en megatalentfuld elektriker som har arbejdet på slottet i mere end 20 år. Vi fik en rundvisning af slottet og Alexandre viste os alle de installationer han havde lavet i løbet af de 20 år. Det var meget interessant at høre om alle de udfordringer han stødte på siden slottet hører til en speciel kategori som skulle opbevares. Han måtte fx ikke bore i væggene så han skulle finde nogle smarte måder at gemme alle kablerne på.

Derefter kørte vi til en af Alexandres andre arbejdspladser som var en vinfabrik som han hevede arbejdet på i 8 år.

Fredag kørte vi på skolen hvor vi skulle være i Saids klasse sammen med hans elever. vi fik opgaven at lave en installation of efter et halvsuccesfuldt forsøg var dagen slut. Vi fik oplysninger og den virksomhed og lærling vi skulle være sammen med da vi skulle i praktik.

Hen over aftenen fik drengene en ide om at tage i byen. vi spiste på en sushi restaurant og så ville vi tage ind på en klub men dørmændene afviste os på stedet, så efter en mislykket bytur tog vi bare hjem til hytterne.

Lørdag tog vi toget til Marseille da vi ville opleve byen. nogle af drengene vi tage på stranden og svømme.

I praktikugen skulle jeg arbejde i et firma som hed ACE. Jeg var sammen med en lærling fra skolen som hed Allan. Første dag skulle vi til en villa som var i gang med at blive renoveret. Jeg fik nogle småopgaver her og der. Efter kørte vi til en kunde som skulle have sat kamera op.

Resten af ugen kørte vi til st-tropez hvor vi skulle arbejde i et hus som skulle blive helt ny bygget. vi skulle trække kabler og det var sådan ugen gik.

Et billede, der indeholder tøj, menneske, person, tønde

Automatisk genereret beskrivelse

Om lørdagen skulle vi aflevere nøglerne til hytterne og derefter tog vi toget til Marseille lufthavn hvor vi skulle bo på hotel i en aften.

Et billede, der indeholder tøj, person, udendørs, menneske

Vi lettede fra Marseille lufthavn om morgenen og landede i København lidt i 2.