Spanien, San Sebastian d. 12-25 november 2023

Min tur til San Sebastian

Søndag den 12. november hvor vi tog afsted fra Københavnslufthavn, alle var spændt på at komme ned i varmen i Baskerlandet (Spanien) og møde nye folk. Vi startede med først at flyve til Amsterdam hvor vi skulle vente i 1 time før flyet fra Amsterdam til Bilbao skulle lette, da vi så ankom i Bilbao, tog vi så en lang bustur ind til San Sebastian. Efter vi så ankom til San Sebastian, fandt vi det Hostel vi skulle bo på, de næste 2 uger, det var spænde og varmt det var i hvert fald dejligt i forhold til Danmark hvor det stod ned i stænger og – 2 grader.

Den 13. november stod vi tidligt op og blev hentet af en af lærene fra Usurbilgo Lanbide Eskola, og fik vist hvor den bus vi skulle med hver morgen, kørte fra. Jeg var meget spændt på at møde de spanske/baskiske elever der gik på uddannelsen og se hvordan de arbejder på skole, og hvilke maskiner de havde. Men vi kom desværre ikke på værksted den dag, vi skulle møde de andre elever og prøve på at lære hindanen at kende, vi blev delt op i grupper på ca.4 personer. Vi skulle spørge ind til hvem vi var og hvad vi havde af fritidsinteresser. Derefter skulle vi stille os op i rækkefølge efter alder dernæst højde. Vi skulle også lave en opgave hvor vi skulle tegne en tegning ud efter koordinater. (det skulle blive til en gris)

Den 14. november tog vi bus. det blev vi også resten af skoledagene. I dag skulle vi ud på værksted og skulle arbejde, og vi alle i fuldstændigt chok over hvordan de brugte og arbejde deres maskiner det var så anderledes fra hvordan vi har lært det. Jeg brugte dagen på at prøve at lære min egen gruppe hvordan man laver en pæn overflade og ikke får brændemærker af rødglødende metalspåner. Da vi var færdige den dag, tog vi i byen sammen med Cosme som var i gruppe med mig og han viste os nogen af deres traditioner og lidt om historien dernede det var en rigtig god tur. Vi kom sent hjem og var alle meget trætte, så alle gik i seng.

Den 15. november var vi igen i skole og den dag skulle vi lærer om 3D printning, det var noget af en blandet oplevelse, for det meste undervisning foregik på spansk og så kom der 10 ord på engelsk en gang i mellem. Om eftermiddagen mødtes Kim, Thomas, Patrik, Kristian og jeg med 2 lærere fra skole og var på gåtur op på Castel af La Mota. Det var en stejl optur men en fantastisk udsigt ud over San Sebastian.

Den 16. november var der mange af eleverne fra vores skole der havde fået madforgiftning, så der var ikke mange i skole den dag. Vi skulle ikke være på skolen særlig længe, for vi skulle ud i et socity hus, hvor vi skulle spise mad som lærerne, havde tilberedt til os. Det var virkelig lækkert og totalt hyggeligt, man lærte de andre at kende på en helt anden måde.

Den 17. november var vi på virksomhedsbesøg på 2 fabrikker, den første var et støberi hvor de lavede dele til skibe, og den andet lavede de dele til vindmøller. Sidst på dagen kom min kæreste ned til mig og det var dejligt.

Den 18. november var lørdag, der gik vi en tur og var i byen og kigge lidt på butikker.

Den 19. november var søndag der gik min kæreste og jeg en lang tur 14-15 km sammen med Kim og Rie og Michael og Aase over et bjerg, det var en rigtig dejlig og hyggelig tur.

Den 20. november var jeg syg og blev på mit værelse.

Den 21-24 november havde vi travlt med at blive færdig med vores projekt, og den 22. november var vi på museum hvor de var ved at bygge et hvalfangerskib, magen til et som havde eksisteret for mange år siden, det var en super fed tur.

Den 24. november skulle vi aflevere vores projekt. Den 25. november var hjemrejsedag