Dagbog Malta 2017-06-04 – 24                           Dennis Riebeling Madsen

Dag.1 4/6

Lang dag. Vores fly blev aflyst og vi var nødt til at tage et andet fly 2 timer senere end beregnet. Dette blev selvfølgelig et problem siden at vores chauffør i Malta lufthavn skulle mødes med os kl. 13:00. Da vi endelig ankom til Malta, efter at vi havde taget en omvej over Frankfurt, var vores chauffør selvfølgelig ikke tilstede. Vi kontaktede turist informationen som fik kontakt med Paragon som sendt en ny taxa. Da vi ankom til lejlighed mødte vi vores nye room mates. Juan og Andre. De kom fra Argentina og havde været på Malta siden Februar. Flinke fyre men der var ikke tid til snak for vi skulle videre ind til hjertet af Valletta. Bus systemet var kaotisk men relativt overskueligt. Mark og jeg gik ind til Valletta og havde en hyggelig aften ved at kigge på arkitektur og kultur. Fed første dag.

Dag.2 Vi fik sovet i vores midlertidig lejlighed og tog til Paragons informationsmøde. Vi fik en masse god info, men vi havde svært ved at holde fokus fordi at vores info ledere var så pokkers frække. Allerede en god dag. Derefter tog vi til Pace Ville, Malta´s fest by, for at se på deres seværdigheder. Vi fik lækker mad og fik ”spist” vores fødder af fisk. Ja, den var lidt kryptisk… Lidt at tænke over til aftenstunderne, eller til brunch. Det styrer du selvfølgelig selv, du er nok et voksent menneske, og jeg det skal jeg selvfølgelig ikke bestemme. Vi tog derefter til en lokal cafe med havudsigt( fantastisk sted) og drak en øl. Mark drikker selvfølgelig ikke fordi at han ikke er voksen nok, så hvis han skulle have haft en øl skulle

han have en voksen med. Efterfølgende tog vi til Valletta og kiggede på damer og bygninger. Vi kiggede selvfølgelig på damer hele dagen. Da kl. slog 20:00 valgt vi at gå hver for sig og Mark og jeg tog hjem. Så hyggede vi bare mega meget og vi drak bajere med gutterne som vi  boede sammen med. Fed anden dag.

2 3

Dag.3 6/6

Kære dagbog. Mark og jeg har haft vores første arbejdsdag i dag. Vi mødte ind kl. 7 og fik mødt vores mester. Maurice var vores mentor, han snakkede flydende engelsk så det var ikke noget problem at føre en fornuftig samtale. Vi blev kørt ud til Pace Ville hvor vi skulle arbejde. Hotellet lå i centrum af byen og skulle blive et af de førende flagskibe i området. Der fik vi mødt vores overmontør som hed Oliver. Han kom fra Belgien og havde arbejdet i udlandet i flere år før han kom til Malta. Han fortalt at de fleste fastboere på øen var meget venlige og modtagelige overfor turister, det var trods alt fordi de var vant til turister og største del af øens indkomst ( BNP) kom fra turisme.

Vi fik faktisk lavet en masse el arbejde som bestod af at lave installationer i sengegavle på hotel værelserne. Selvom vi blev tvunget til at gå i lange bukser var det heldigvis regnvejr og overskyet, hvilket passede Mark og

jeg helt fint. Da vi fik fri tog vi til en turist info og fik bokket en bådtur rundt om Malta til onsdagen hvor vi havde fri pga. helligdagen. Det bliver super fedt. Vi tog herefter hjem fordi at vi skulle fragtes til vores nye lejlighed som lå længere øst på. Og yes! Så var der damer! 2 franske tøser og en pige fra Slovakiet. Bingo! Det bliver sku da også kun bedre og bedre. For at afslutte dagen tog vi til Valletta for at spise aftensmad og gik ned for at få en drink. Endnu en fed dag på Malta. P.S. 19 Euro for 2 mojitos!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Jeg savner Happy Hour på Haslev Bykro.

Dag.4 7/6

Halløj igen! I dag var vi ude og sejle på cruise skib rundt om Malta. Vi tog til Sliema Ferry og købte lidt morgen mad som vi kunne nyde i solens hede. Og som vi forventede var der sindssygt mange både langs kysten som var parat til at sejle turister og fastboende rundt i deres fantastiske farvande. Båden vi skulle med var en stor træ yatch med plads til at ligge og sole sig, en bar med lounge og siddepladser langs rælingen. Solen stod højt på himlen og Mark og jeg var klar til boattrip! Der var desværre ikke så mange damer med, jo men de var gamle. Lidt ærgerligt siden af vi havde forventet linje efter linje af modeller i stramme mini-bikinier med struttende bryster men ja, man kan ikke være heldig hver gang.

Vi mødte en nordmand ( kvinde) og en fyr fra Grækenland som vi fik snakket meget med under turen. Nogle bajer og timer senere ankom vi til Blue Lagoon. Og yes! Jackpot! For satan der var gang i bikini fabrikken der, hold nu kæft der var ikke et øje tørt. Smukt var det sku. Ja som sagt fik vi kigget på damer, drukket nogle øl, og badet langs klipperne. 6 timers sejllas og 7 liter solcreme senere gik turen hjem igen. Solskoldning fik vi dog, men stadig en fed tur. Glæder mig til at se hvad

Malta ellers kan byde på. Dag 4 slut

Dag5. 8/6

Ja , igen i arbejdstøjet og af sted mod Pace Ville. Hotellet står der stadig og det er ikke blevet kønnere siden sidst. Det var den samme rutine igen i dag. Bedboard installationer hele dagen. Vi har lavet rutine arbejde før, men det begynder at blive lidt kedeligt. Tror det bliver det samme i morgen, og nej jeg har ikke noget sjofelt eller sjovt at skrive i dag, er alt for træt. Selv Mark er for træt til at høre min ”dagbog godnat historie”. Og jeg tror bare at vi lader den ligge der. Vi regner med at feste lidt i morgen så vi skal have energi nok til det. Sov godt

Malta

P.S. Det er faktisk meget sjov at det er kulsort udenfor kl. 20, det er alligevel utroligt hvor meget tiden på solnedgang kan ændre sig på den korte afstand.

Dag6. 9/6

Næste dag var fredag! Wu hu weekend! Vi tog på arbejde tidligere den morgen for vi skulle åbenbart møde kl. 5:30. Det blev selvfølgelig lidt svært når busserne ikke kørte tidligere end at vi kunne nå til firmaet kl. 6. Men der var ingen problemer, vi sagde pænt goddag til firmaerts svende og fik en snak med bossen. Kl. 6:40 kørte vi af sted på arbejde og var der i god tid. Efter arbejde tog vi hjem og tog et bad, hvor efter turen gik tilbage til Pace Ville for at ramme nattelivet.

Vi tog på Nordisk bar .…. men eller skete der ikke meget spændende den aften! Mark havde et mål om at bestille 60 drinks på samme tid, men hans mave sagde ”STOP” kl. 23 så jeg var alene, men

stadig! #vildfest

Dag7.10/6

UHHHH lørdag hvor er du dejlig! Men, men hold nu kæft hvor har jeg mange tømmermænd. Og jeg er blevet forkølet…Nok fordi at alle busserne havde aircondition, og når man skiftede bus hele tiden og skiftede fra varm til kold, så er det sku ikke så mærkeligt at halsen er lidt øm. Det var rimeligt stramt i morges, men vi skulle jo til Paradise Bay så vi måtte hellere kridte skoene. Det var alt for varmt i dag, solen ramte mine små trætte og fordrukne øjne som en mukkert. Det eneste som lettede mit hjerte var tanken om damer og strand. Vi lagde os på nogle liggestole og slikkede sol til vi blev til brunsvir som grillkyllinger på en brødrister.

Dag8. 11/6

Søndag starter og jeg er syg. Og som jeg nok kommer til at beskrive de næste 3 dage er nok det samme så jeg kommer nok til at få det lidt svært ved at skrive noget interessant. Mark er taget af sted til Blue Lagoon samme med HH og Jacob. I det mindste har han det sjovt… Jeg prøvede bare at holde humøret oppe mens jeg langsomt døde indeni.  Mark kom hjem sent aften og vi gik begge i seng, men det virkede som om at Mark var lidt stiv i nakken?!

Dag9. 12/6

Mandag var arbejdsdag, men nej det skulle Dennis ikke. Mark og jeg tog først ned til busstoppestedet og ventede på bussen. Efter få sec kunne vi godt vurdere på hinanden at det blev rimeligt stramt hvis vi skulle af sted, nu hvor at vi begge faktisk ikke var friske. Jeg ringede til min mentor og fortalte ham at vi har ikke kom idag og han sagde at det var helt okay. Mark fortalte mig efterfølgende at han havde hoppet fra en 15 meter høj klippe og var landet forkert ( altså på ryggen) Vi skrev en mail til Paragon og tog efterfølgende til læge.  Hele dagen gik med at sove og lave ingenting.

Dag 10. 13/6

Tirsdag var det samme. Mark var stadig helt stiv i nakken og jeg var møg forkølet og på grænsen til feber. Denne dag gik også med at have ingenting og sove.

Dag 11. 14/6

Onsdag stadig syg , til gengæld havde de franske piger lavet morgen mad i hotpants. Altid en god start på dagen. Siden at der ikke var meget at skrive om i går eller i dag for den sags skyld, kan jeg fortælle lidt om de installationer som vi laver på hotellet i Pace Ville. Siden at læseren nok ikke forstår ”fag termer”, vil jeg prøve at holde det på det på et civiliseret plan. Ifølge EU’s elinstallations regler/love, skal der altid i en installation bevares en konstant dobbelt isolering på strømbærende dele såsom , ledninger, el skinner og stikpropper( stikkontakter osv.) Der skal være altid være 2 lag plastik rundt om et kabel. Det er vi oplært omkring i dk. På Malta kan der være andre løsninger, ud fra ”det kan spares væk, så derfor gør vi det”. Jeg lægger mærke til mange forskelle ml. dk og Malta.

Dag12. 15/6

Torsdag morgen var jeg stadig syg men jeg besluttede at tage på arbejde alligevel. Mark’s nakke var ikke blevet meget bedre så han blev forsat hjemme. Han havde været til læge og få noget creme og smertestillende som han skulle smører på nakken for at løsne lidt op. Jeg tog af sted og fandt ud af at min overmontør på hotellet Oliver skulle hjem til Belgien og det var hermed hans sidste dag på jobbet. Det var selvfølgelig ærgerligt siden at vi havde haft nogle gode timer sammen i arbejdstiden men det var dog også velfortjent. Han havde virkeligt givet alt han havde for det projekt og jeg tror at han var løbet træt i det. Det var selvfølgelig forståeligt, det er totalt kaos, det meste af tiden skulle vi have dobbelt arbejde pga. Dårlig kommunikation. Nå, men vi sagde på gensyn og gik hver til sit. Da jeg kom hjem lå Mark stadig på sofaen og dasede. Typisk teenager. Standard dag.

Dag13. 16/6

Fredag, hvis det ikke var fordi at jeg har ligget hjemme 3 ud af 5 arbejdsdage så havde jeg savnet dig, men stadig, snart weekend. Mark havde det forsat skidt med nak og ryg så han blev også hjemme i dag. Jeg kunne godt mærke på Mark at han ikke havde det særligt fedt ved at ligge her hjemme hele dagen, jeg tror det var fordi at han var ved at løbe tør for film at se.  Jeg fik en ny over montør i dag ved navn Rudi. Super flink fyr og det virker som om at vi snakker meget godt sammen. Han giver en opgave og jeg løser den. Hvis jeg er i tvivl så spørger jeg bare og han hjælper til uden at blinke. Fin fyr.

Dag14. 17/6

Lørdag morgen besluttede Mark og jeg os for at tage til Maltas nationale akvarium der lå i Buggiba ( nord for Pace Ville) Det blev bygget for 4 år siden med havudsigt, spisested og souvenirbutik. Flot beliggenhed og fantastisk arkitektur.

Dag15. 18/6

Vi chillede for max, fordi at Mark havde diarre og stadig ondt i nakken. Vi var ved at nå til et punkt hvor at vi syntes at vi havde set hvad der skulle ses på Malta. Det er rimeligt begrænset hvor mange aktiviteter der er på en ø som er halv størrelse af Bornholm.

Dag17. 19/6

Arbejde igen, uden Mark desværre. Rudi (vores nye overmontør) havde nogle nye opgaver til mig i dag. Han syntes at jeg lavede et fint stykke arbejde og han kunne mærke på mig at jeg havde brug for en variation i min arbejdsgang. Jeg blev sat til at opsætte PIR sensorer i gangområderne og spot / paniklys op ved flugtvejene.

Dag18. 20/6

Tirsdag. Mark er tilbage ! Hurra! 2 mand på jobbet. Rudi havde ikke hilst på Mark endnu så de skulle lige lærer hinanden at kende. Vi gik i par og lavede forskellige opgaver på hotelværelserne. Rudi sagde at jeg skulle lave opgaven og Mark kunne hjælpe til.

Dag19. 21/7

Onsdag. Det samme pjat igen. Spot, led-lysbånd rundt om spejle og flere bedboards. Selv om det var det samme vi lavede på alle hotelværelserne, så blev vi i det mindste ikke sat til at samle skrald op eller lave havearbejde. Og der var en fed udsigt fra øverste etage.

Dag20. 22/7

Torsdag. Sidste arbejdsdag. Rudi var så flink at give os fri kl. 12 fordi at vi skulle til afslutningsmøde hos Paragon kl. 15. Vi nåede ikke engang at komme hjem først og skifte tøj før vi skulle tag bussen tilbage igen. Vi nåede hen til vores stoppested og tog ind på Subway for at spise frokost, da vi efterfølgende fik kigget på klokken var den så mange at vi blev nødt til at tage bussen mod Mosta med det samme for at kunne nå det til kl. 15. 200 meter fra vores hjem! Vi fik et bevis for at vi havde gennemført forløbet og så tog vi hjem.

Dag21. 23/7

Fredag. Næstsidste dag inden vi rammer Danmark igen. Det har gået hurtigt, ingen tvivl om det. At arbejde i udlandet var meget sjovt men nu savner vi vores kolde dyner og kornfyldte rugbrød. Man får et andet synspunkt på udlandet når man vælger at arbejde her i stedet for at være ferie turist. Vi tog til Valletta for at nyde vores sidste måltid på restaurant og for at sige ordentligt farvel til byen. Nu glæder vi os til at komme hjem.

Dag22. 24/7

Lørdag. Farvel Malta. Det har været lærerigt, spændende, anderledes, forunderligt, sjovt, hårdt til tider, fest til andre tider og ikke mindste en fed oplevelse. Måske kommer jeg igen, og hvis jeg gør så bliver det nok kun som turist, jeg tror ikke at arbejdslivet på Malta er noget for mig.

Det var fedt at få en indblik i deres tilværelse, men det var så også rigeligt.

Men jeg vil helt klart anbefale for andre at prøve, man får et andet perspektiv på udenlandsk arbejdskraft, når man selv står i mudderet