Dagbog fra Malta – Lasse Rydeng
Dag1 starter som vi lander i lufthavnen og bliver mødt af vores chauffør der tager os til vore værelser på køre turen oplever vi første hånd hvordan øen er udformet det er meget op og ned og rundt det regner desværre men har en lummert temperatur og humøret højt selvom vi har rejst i mange timer da vi ankommer til vores lejlighed opdager vi at vi er blevet bosat med 3 piger som vi senere fandt ud af var fra spanien og det er sandt hvad man siger om dem fra spanien de snakker meget og hurtigt. efter vi havde været på vores værelse og sat vores kufferter af satte vi turen mod valletta hvor vi skulle havde noget at spise det blev desværre i en turistfælde og jeg var bange for jeg ville få madforgiftning (fik heldigvis ikke) efter maden og lidt sightseeing satte jeg og lille per turen mod vores lejlighed som ligger i Qawra hvor vi fandt ud af man udtaler ikke Q i navnet hvilket jeg mener er underligt efter vi havde ankommet ville vi sætte ud for at købe en adapter men vi fandt en vi troede passede i stikkontakten (det gjorde den ikke) så vi beslyttet bare at gå rundt og se lokalområdet og fandt et lille supermarked hvor vi købte noget morgenmad og noget slik da vi så ville sætte vores telefoner til opladning fandt vi ud af at den ikke passede og der var ikke nogen steder åbent med en adapter
Dag 2 startede efter en meget velfortjent søvn klokken 9 med jeg og lille per gik ud og købte noget at drikke og an adapter som vi fandt i en lille souvenirbutik ikke så langt fra hvor vi bor vi noget desværre ikke at oplade vores telefoner særligt meget da vi skulle skynde os at tage bussen mod mosta for at møde helle og sahra og til møde med paragon. lille per og jeg kom noget tid før så vi tog et smut igennem et gademarked og før vild vi mødtes med pigerne ved en meget stor og rund kirke og satte næsen med paragon hvor vi skulle til møde mødet var meget kedeligt og vi var de eneste der kom til tiden efterfølgende gik vi hen for at finde noget at spise og vi fandt et lille kinesisk take away der lavet noget mad der kunne kan betegnes som himmelsk fik nudler med noget kylling snask vi spiste ude ved den meget store og runde kirke i mosta med helle og sahra bagefter tog vi ud hvor vi troede vi skulle arbejde i udkanten af mosta bagefter tog vi ud til hvor sahra skulle arbejde
Dag 3 startede med vi skulle ud til hvor vi troede skulle arbejde efter flere timers venten kom en der hed keith og snakkede med et par værksteder og sagde det var der vi skulle hen i morgen bagefter tog vi på burger king og spiste efter sahra havde fået fri tog vi til valetta og kig ud og så byen
Dag 4 vores første arbejdsdag begynder nu vi tog bussen til udkanten af en by der hedder zebbuge vi stod op klokken halv 6 og spiste morgenmad tog bussen klokken 6.30 og ankom i en by lidt udenfor zebbuge og skulle gå 2.2 km op af bakke for så at være der 20 min før da vi var mødt på arbejde blev vi straks sat i arbejde i et lille værksted og dagen gik meget hurtigt da vi skulle vi skulle til valetta og mødes med helle og sahra
Dag 5 var vores anden dag på arbejde det var ligesom dagen før og blev sat i arbejde der var ikke meget plads da vi var 4 mennesker på værkstedet men dejligt vi ikke blev sat til at rydde op eller feje
Dag 6 det eneste der er værd at skrive om var mathias blev sendt til et andet værksted og arbejde så gik noget af dagen alene
Dag 7 var min rigtige dag alene på værkstedet blev sat til at lave service på biler og vi tog til valletta for det var helles sidste dag på Malta
Dag 8 vi har en slappe af dag med film og mad i stuen og mødtes senere med sahra i mosta hvor vi spiste kinesisk jeg fik nogle rigtige dårlige dumplings senere tog vi hjem til os og så mere film Dag 9 – der skete ikke rigtigt noget søndag
Dag 10 vores dag starter som normalt vi tager bussen 6.30 ankommer til busstoppet qali 4 7.15 og skal så gå 2 km for så at vente før vi kan møde klokken 8 dagen gik meget hurtigt og vi tog ud og spise med sahra hvor vi spiste på et lille pizzaria hvor vi gik rundt og kiggede på byen
Dag 11 – samme dag som de andre
Dag 12 – samme arbejdsdag som de andre men vi tog hjem til sahra hvor vi tog ud til valletta for at få noget at spise vi spiste på pizza hut hvor efter vi gik ud og kiggede på byen
Dag 13 vi lavede noget kinesisk mad efter arbejde
Dag 14: Endelig fredag og en lang weekend da vi har fri 1 maj vi havde planlagt at tage på bar efter arbejde men på grund af den knap så gode transport og fyldte busser var vi flere timer undervejs og havde ikke meget energi tilbage udover at lave mad
Lørdag tog vi på casino oraclo gik ind med 100 euro sad der i et par timer og spillede dag klokken var fem gik jeg ud med 150 euro og var super stolt og gav mad på pizza hut . gik vi på en bar nede ved busstoppestedet i bugibba det var en hyggelig lille sted hvor vi sad og fik en øl eller 2
Søndag tog vi på det store fiskemarked syd på øen hvor vi gik rund i nogle timer og så på alle de ting vi kunne købe det tog en krig med sahra for hun skulle kigge på alle boderne for hun var på jagt efter nogle gaver til familien
Mandag skete der ikke rigtigt noget vi sad på vores fridag og spillede lidt computer og fik noget kinesisk
Tirsdag bare en almindelig arbejdsdag
Onsdag vi var i valletta eftersom vi har været så meget i valletta gik vi bare lidt rundt
Torsdag sidste arbejdsdag det har været en rutsjebane af følelser er glad for at havde været der for det har været lærerigt men glæder mig til at komme tilbage til værkstedet i Danmark. Der har været mange forskelligheder mellem Danmark og Malta flere ting mellem hvilke love der er til bilerne. I Malta vil man ikke skifte en halv dårlig bremseskive hvis der er nye bremseklodser for reservedele er dyre og kan være længere undervejs end i Danmark.
Man skal også skifte olie og oliefilter hver 5000 km hvor i Danmark er det hver 15000 km der skal også skiftes diesel filter oftere for de har lidt mere beskidt diesel end vi har
Det værksted jeg var på var meget lille og havde kun 2 lifter hvor den ene var konstant brugt på et stort projekt og den anden var til mellemstore projekter alt andet blev gjort på jorden med donkraft hvilke var meget opslidne og besværelig gjorte arbejdet noget også at der var ikke meget plads på værkstedet for kvadratmeterpriser er lidt dyre så nogle gange skulle jeg arbejde på fortovet og det kunne være svært at finde ting så har haft mange oplevelser jeg aldrig nogensinde kunne få i Danmark og har gjort mig lidt mere glad for de ting vi har i Danmark og hvordan det fungere men min mester var håbefuld for at det kunne blive på Malta som i Danmark
Vi skulle også til møde med paragon og vi blev for anden sidste gang fucked af busserne sad i en time i høj sol med arbejdstøj begge busser var overfyldte og stoppede derfor ikke det meget vigtige møde var at vi skulle svare på et kort spørgeskema og skrive hvor vi arbejde
Fredag vores sidste dag den gik meget stille og roligt for vores inspektion skulle ske mellem 14.00 til 16.00 han kom klokken 15.00 og vi skulle vente på en af pigerne kom hjem for hendes værelse skulle også introduceres det tog lige halvanden time af vores liv senere skulle jeg til valletta og mødes med sahra og få noget af spise men den første bus dukkede ikke op og den anden var overfyldt så kom aldrig til valletta desværre så mig og lille per lavede noget mad hjemme og så lidt film
Lørdag vores rejse hjem startede klokken 14.15 da vi blev hentet af chaufføren for at blive kørt til lufthavnen før vi hentede sahra og satte kursen mod lufthavnen vores frygt var at det ville tage langt tid med at blive checket ind men til vores overraskelse gik det hurtigt der var ingen kø og uden problemer så vi skulle vente til vores fly skulle flyve klokken 7.15 mod wien hvor vi skulle vente i 6 timer vores flyvetur til wien gik uden forsinkelser så det var dejligt da vi ankom til wien gik vi lidt rundt og så på nogle få butikker efter det fandt vi nogle efterladte gates med mange tomme stole hvor vi skrev lidt dagbog og fik lidt søvn og noget at spise
Jeg var den eneste der faktisk købte noget ordentligt at spise fik noget stegte ris med wok med noget sovs der var meget lækkert og lidt dyrt men meget godt og overvejet at spørge efter kokken så jeg kunne få opskriften til maden men det fik jeg desværre ikke gjort og det er jeg lidt ked af det over det men holder hoved højt og vil forhåbentligt finde en god opskrift på nettet så jeg kan eksperimentere med det derhjemme og måske kunne jeg finde den opskrift på de ris
15.15 var det tidspunkt vi skulle flyve så en 40 minutters tid før satte vi hen mod vores gate som lå i den anden ende vi var i gate c og vi skulle til f som var modsat og vi skulle tage en lille bus for at komme derhen og den gate var meget mere luksuriøs gate end vores der var store sofa puder som man kunne både side og sove på som vi var meget misundelig på da vi sov på nogle meget hårde stole som man sov meget dårligt på og jeg fik kun en times søvn
Vores fly var desværre 4 minutter for sent så vi lettede 15.19 men vi overlevede da heldigvis flyveturen gik som alle andre begyndte at kede mig efter et kvarter i luften vi dog ikke dårlig fly mad men en lille snack hvilket var dejligt vi har både smagt og lugtet til det hvilket ikke er
rart i en stor flyvende dåse da vi landede i kastrup var der en kort vente tid før vi fik vores tasker mens alle ringede til forøldre og familie men det hele gik okay hurtigt og vi blev hentet af lille pers forældre
Hvad fik jeg ud af det?
Jeg lærte at der er store kulturelle forskelle mellem Malta og Danmark ikke kun på værkstedet men også socialt og hvordan vores to samfund er bygget op på man kan hurtigt mærke at der er forskelle mellem nord og syd europa.
Det der står hårdest frem hver gang jeg tænker på hvordan det var at arbejde på Malta er, at de ikke brugte moment til at spænde hjul med, hvilket man altid gøre i Danmark og da jeg spurgte mester om hvorfor de ikke brugte det var det simple svar at de ikke blev betalt nok til at gå op i at spænde hjulene med korrekt moment.
Der var også store forskelle mellem det arbejde da der er store forskelle mellem hvordan bilen bliver brugt. I Danmark er der meget fladt, længere strækninger og højere hastigheder man køre med end Malta. på Malta gjorde jeg meget olie skift på grund af den stress motorn bliver udsat for på grund af de stejle bakker og korte strækninger skulle man udskifte olien hver 5000 km hvor i Danmark det er normalt at gøre det efter 15000 km og vejret havde også en del at sige der var ikke noget rust kun lidt på de biler der var importeret fra kontinentet men de havde så støv blandet med olie og andet væsker fra bilen der kunne sætte sig som et lag der hvor man skal arbejde
Mere kulturelt side er de meget venlige mennesker og man kan mærke man er kommet syd på. Mange ting var lidt ”vi tager dem som det kommer” og folk kommer ikke altid til tiden hvilket man skal være opmærksom på hvis man skal vigtige ting på Malta. Det var ikke unormalt at busserne kom 10-15 minutter senere end planlagt nogle gange kunne de komme senere end det. de havde også nogle gademarkeder et af dem var i mosta hvor der var sat utroligt mange boder op hvor man kunne købe alt fra rengøringsmidler til sko, legetøj til elektronik. De havde også mange små supermarkeder i stedet for vores som netto og fakta havde de mange sårn små markeder med de mest nødvendige
Personligt fik jeg meget ud af det fik trænet mit engelsk og fik lært og prøvet metoder vi ikke ville havde lært i Danmark så kan kun anbefale det til andre