Dag 1, 5 februar

Den første dag tog vi med flyveren til Gatwick, og derfra med bus og tog til Portsmouth.
Da vi ankom til Portsmouth stod Jon som er fra IDB klar til at modtage os.
Vi blev kørt til vores værtsfamilier i en taxa som var klar til os.
Jeg hilste på min familie, og mødte de to andre tyske piger som også bor i huset.
Jeg tog til byen med de 2 piger og de viste mig lidt rundt i Portsmouth.
Alle mennesker i huset blev samlet til aftensmad klokken 19 præcist, og derfra gik aftenen stille og roligt.

Udklip

Udklip1 Udklip2

Dag 2, 6 februar

Den anden dag kørte min værtsfamilie mig ind til IDB og derfra viste IDB os rundt i hele byen, de fortalte os om hvordan de engelske borgere snakkede, og at man absolut ikke måtte spørge om hvad de tjente, men de derimod hellere end gerne ville snakke om deres sundhed og sygdomme.
Vi fik også afvide at englænderne sagde undskyld og tak rigtig meget, og det var bare en naturlig ting.
Vi sagde farvel til vores IDB rundviser, og så gik Sif og jeg rundt i Portsmouth by, og fik shoppet og set en hel del, da dagen var gået to Sif og jeg hver til sit, og hjem til vores familier igen.
Til aftensmad fik jeg søde kartofler, og noget æg med indbagte grønsager og bacon.
Resten af aftenen gik med tv, og snak med menneskerne hjemme fra Danmark.

Udklip3 Udklip4 Udklip5

Dag 3, 7 februar

Udklip6

Tirsdag morgen blev jeg hentet klokken lidt over 10, af Glynne og Jon fra IDB, de kørte mig ud til vandet hvor min arbejdsplads lå, her mødte jeg dem jeg skulle arbejde sammen med, og de tog rigtig godt imod mig, kort tid efter jeg var mødt op, fik jeg mine først opgaver, det var simple ting, som at servere for de mennesker der kom på caféen, rydde af bordene, og sørger for at der så pænt og nydeligt ud.
Alle på arbejdspladsen var super imødekommende og smilende, og kunderne var så åbne, og ville gerne hyggesnakke hvis de kunne komme til det.
Jeg fik fri klokken 15, og tog derefter hjem til min værtsfamilie, hvor jeg til aftensmad fik den engelske ret ‘’fish’n’chips’’, det bestod af friturestegt fisk, og pommes fritter der var friturestegt i vinegar, det var meget specielt, og en rigtig fed form for mad.
Resten af min dag gik med at se film, og snakke med vennerne hjemme fra Danmark.

Udklip7

Dag 4, 8 februar

Udklip8

Onsdag tog jeg på arbejde, og havde fri klokken 15, arbejdsdagen forløb fint, og jeg lærte mine kolleger bedre at kende, denne dag mødte jeg også ejeren af stedet, han hed Ben.
Da jeg havde fri, gik jeg hjem til min værtsfamilie, og besluttede mig for at gå en tur med deres hunde for at opleve stranden som jeg bor 100 meter fra, de havde jordens skønneste strand, og der var faktisk ikke koldt, da jeg kom hjem aftalte jeg med Sif at vi skulle spise sammen i byen, og prøve Portsmouth kendte ‘’søde sager’’ sted, vi startede med at få noget mad på McD, og tog derefter til stedet med de søde sager, det kalder de for Sprinkles, Sif bestilte en latte, med karamel og honning, og jeg bestilte en kakao med flødeskum, skumfiduser og is, det var lækkert.
Da vi gik hver til sit var klokken lidt over ni (engelsk tid), og jeg gik i seng da jeg kom hjem.

Udklip9

Dag 5, 9 februar

Torsdag arbejdede jeg igen, jeg fik mødt en masse mødre med deres babyer, de havde også været der de sidste par dage. Der kom også en mand som kunne høre jeg ikke var englænder, og han blev derfor nysgerrig og spurgte mig hvor jeg var fra, og vi havde en længere samtale, englænderne er virkelig imødekommende, ihvertfald her hvor jeg bor.
På arbejdspladsen fik jeg mad hver dag, da det jo er en café-
Da jeg fik fri, tog jeg bussen direkte til byen, hvor jeg mødtes med if og vi fik shoppet lidt, vi to ind til IBD fordi vi havde nogen spørgsmål angående arbejdspladserne og turen hjem, da vi var færdige der tog vi hver til sit, og da jeg kom hjem havde Patricia lavet kylling, med en æggekage og noget salat, det var lækkert.
Resten af aftenen gik med at se film, og snakke med dem hjemme fra Danmark.

Dag 6, 10 februar

Fredag lå jeg syg hele dagen, og stod derfor først op omkring klokken 12 (engelsk tid), da havde Patricia lavet mad til mig, og en kop the, hun tjekkede op på mig flere gange dagligt, men ellers gik min dag med at se film og snakke med dem som boede herhjemme.
Da klokken blev 19, besluttede de tyske piger og jeg os for at vi skulle på Scoops, et is/vaffel/drikke sted, men da vi nåede til at stort kryds, valgte vi selvfølgelig at gå den forkerte vej, og endte så hjemme hos os selv, vi fik set det meste af Southsea på den tur.

Udklip10

Dag 7, 11 februar

Da jeg var vågnet og havde været i bad og gjort mig klar, tog jeg bussen ind til ‘’City Centre South’’, som er en stor gade der minder om strøget, her mødtes jeg med Sif for at tage bussen videre til ‘’Gunwharf Quays’’, som er et stort udendørs outlet med mærker som Ralph Lauren, Lacoste, Adidas, CK osv. efter noget tid der besluttede vi os for at finde noget og spise, vi endte med at spise på en italiensk restaurant.
Da klokken blev fire bevægede vi os mod busserne igen, og fandt vores vej hjem til husene..
Da jeg endelig var kommet hjem var der mad, og vi fik hygget og snakket, alle os som var i huset.
Ud over det fik jeg snakket med et par af mine veninder hjemmefra Danmark, og gik derefter i seng.

Dag 8, 12 februar

Jeg forsøgte at sove længe om søndagen, dog uden held, så da jeg vågnede stod den på film og skype hele dagen med dem hjemmefra Danmark, kan vidst roligt sige at jeg efterhånden glæder mig til at komme hjem til Danmark.

Dag 9, 13 februar

Jeg havde fri denne mandag, og bruge derfor min tid på at gå en tur rundt i Porstmouth, Southsea med min værtsfamilies hunde, ud over det så jeg film, og nød egentlig bare min fridag med de engelske mennesker jeg var omgivet af. Jeg fik snakket med de tyske piger, og vi aftalte at finde ud af noget inden vi tog hver til sit, ud over det så jeg film, tog en ‘’power-nap’’ på 4 timer, og fik snakket med min værtsfamilie.

Udklip11

Dag 10, 14 februar

Tirsdag morgen gik jeg på arbejde og nød vejen derhen, solen skinnede og stranden var rigtig pæn at gå langs, jeg arbejdede sammen med ejeren af stedet og kokkene, super fed vagt den dag, og virkelig god stemning hele dagen, og nok at se til, det var der da.
Da jeg kom hjem gik jeg op i huset og hentede mine ting, og tog bussen ind til ‘’City Centre’’ hvor jeg mødtes med Sif, det var jo valentinesdag, og derfor skulle vi jo også fejre det på en måde, det gjorde vi med pandekager fyldt med frugt og overtrukket med hvid chokolade på isbaren ‘’Sprinkles’’.

Udklip12

Da vi var færdige der to vi hver til sit, og min aftensmad bestod af pizza med avocado, fordi det var det som min værtsfamilie fandte interessant om tirsdagen.

Udklip13

Dag 11, 15 februar

Udklip14

Om morgenen gik jeg på arbejde og mødte 1 ny som også arbejde der, som kun var et år ældre end mig, jeg fik snakket meget med alle på arbejdet den dag, fordi der ikke var særlig mange kunder, og dem som var der var der lang tid af gangen, da jeg fik fri gik jeg en lang vej hjem, ned omkring vandet og nogen ruiner som lå langs vandet, for jeg skulle intet nå.
Da jeg endelig kom hjem stod den ellers bare på snak med værtsfamilie, familie og venner i Danmark, og selvfølgelig også musik og film.
Aftensmaden den dag bestod af salat, en bagt kartoffel med smør, baked beans og ost i, som er en meget engelsk ret.

Dag 12, 16 februar
Det var sidste dag på arbejdet, og der var ret travlt, de var alle super flinke, og de gav en en pæn afsked, jeg var super glad for min arbejdsplads, så der var ingen problemer der, da jeg kom hjem hyggede jeg egentlig ogs bare med familien og de to tyske piger, så alt var stille og roligt.

Dag 13, 17 februar
Sif og jeg var inde hos IBD med nogen andre praktikanter, som også havde været forskellige steder i byen i praktik. Vi fik vores diplom på at vi havde været afsted, og efterfølgende tog Sif og jeg i byen, fik noget god mad, og hyggede os inde i byen, indtil klokken nærmede sig fem, herefter tog vi hver til sit, og jeg spiste hjemme hos min værtsfamilie, jeg hentede Sif inde i byen klokken otte om aftenen, da hun havde fået lov at sove hos min værtsfamilie, så vi var sammen, lørdag morgen da vi skulle afsted, aftenen gik bare med snak, og hygge med familien og Sif.

Dag 14, 18 februar

Lørdag morgen stod jeg op klokken 5 for at få pakket de sidste ting inden turen gik til Danmark, jeg fik snakket med værtsfamilien til morgen, og min værtsfamilie kørte mig ind til togstationen hvor jeg mødtes med Sif, herfra gik turen eller bare med tog fra Portsmouth til Gatwick, og med fly fra Gatwick til København, hvor jeg blev hentet af mine forældre og vi kørte imod lille Kalundborg, alt i alt har det været en super fed oplevelse, og det har helt klart givet mig mere mod på at snakke sproget engelsk, og uden tvivl også styrket min kommunikation.