Dagbog fra Chios  – Maj 2017                                                         Michael Jepsen

Chios, Grækenland 6. maj

Blev hentet af Frederik og hans mor + lillbror i god tid i Køge og tog til lufthavnen.

Vi kom godt afsted og ventetiden var ikke lang i Athen og da vi kom til øen Chios efter en tur med et lille fly med propeller, tog vores mentor imod os og hendes familie. De viste os stedet og hvor vi skulle bo og fandt ud af, at vi ikke kunne skylle ud i toilettet. Det må laves. De tog os ud for at spise på en lokal ”snack bar”, hvor man kan sidde udenfor og spise (som vi gjorde), til duften af blomster, planter og god stemning og nok mad, så vi ikke gik sultne i seng. Dagen har været fuld af gode indtryk og de kom lige fra et bryllup da vi ankom og var fine i toget og mange folk de kendte var i nærheden. Det var fedt at se den venlighed vi blev mødt med – og nu vil jeg gå i bad, for jeg har brug for det!

Chios, Grækenland 7. maj

Jeg vågnede ved 8:40 tiden og startede med at tage billeder af udsigten fra lejligheden, et var skyfrit og varmt.

Vi spiste morgenmad og blev hentet af Marcela, for vi skulle på stranden, hvor hun arbejder på Splash bar. Fik gået langs stranden og fandt mange gode smutsten, det gik nu meget godt. Vejret startede ud godt, men blev meget skiftende og lidt blæsende. Vi gik længere væk end stranden op ad bakker i gaderne, for at se hvad der var der. En lille smutvej på n 30-40 minutter, for så at vende tilbage til stranden og drikke ”Freddo Espresso” + vand og spillede et spil der mindede om backgammon. Vi mødte vores mentor og hendes mand på baren også. Vi spiste ved en restaurant lidt længere nede ad stranden ud til vandet og fik ”ham and cheese rolls” og rigtige pommes. 4 timer var vi nok på stranden. Så blev vi kørt hjem og vi slappede lit af, for så at senere gå ud og fine lit at spise og se mere af øen. Fik gået et godt stykke og bestilte en sandwich et sted tæt på, hvor han ikke kunne engelsk. Ind kom en, vi talte med dagen før og hjalp os. Han var venlig!

På det tidspunkt tog vi ikke ud mere og vi var i lejligheden og skrev indkøbsliste til, hvad vi skulle have købt ind. –Har fundet ud af nogle lune, hvordan vores wc fungerer, mn et er stadig ikke helt optimalt.

Chios, Grækenland 8. maj

I dag var første arbejdsdag og vi stod op 7:10, for så at hoppe i arbejdstøjet og møde kl 8. Her mødte vi Nicos for første gang, da han havde været i Tyrkiet, og startede stille og roligt med kaf og han viste og steer vi kunne besøge på øen og hvad der var lavet i firmaet.

-Vi fik set set ting der var lavet og han forklarede hvad de havde gang i nu i firmaet. Firmaet er ved at udvide og er slået sammen med en anden, så der skulle ryddes op i sagerne på værkstedet i dag, bæres kasser osv.

I dag fik vi også mødt de andre på værkstedet og hjalp en med at måle op og bore huller i det, der skal blive et hus (vægge). Så når hullerne er boret på værkstedet er det bare ét stort stort samlesæt der skal op- Kort sagt ha dagen i dag været oprydning og lidt træarbejde. I dag var også dagen, hvor vi handlede støre ind i supermarkedet, hvor alt var på græsk, men det var til at finde ud af. Jeg fik bugt 38-39 euro. Så er der andet at spise end hvidt toastbrød m. skinke og ost og frugt.

Solen brød for alvor igennem ved eftermiddag.

En af arbejderne kan ikkeengelsk, så det bliver spændende at se, hvordan et bliver at arbejde med ham. Arbejderne er flinke og stemningen er god. De har en dalmatiner på pladsen og den er meget kærlig, den gør godt nok om aftenen/natten, men det er sikkert bare for, at holde andre ude  : ) .

Chios, Grækenland 9. maj

I dag have jeg bedre morgenmad end sidst. Vi startede stille ud og jeg nævnte at vores wc var i udu og at vi

gerne ville have det fikset. Her lavede Christos og jeg det med ny indmad i cisternen, selvom at det drillede lidt og tog noget tid. Pointen er, at det virker nu!

Frederik og jeg fik også hjulpet med noget tømmerarbejde,  i form af afklædningsrum og noget noget hvor folk kan tage brusebad på. Det var mest skruearbejde. Jeg hjalp med at rydde op i form af at hænge plastikrør op og ledninger – og set hvordan Christos håndterede at føre kabler. – Fik også hjulpet md noget opstregning af træ. Frederik og jeg gik senere ud for at spise og vi fik et tip om et sted som åbnede kl 19, men kvart over, var de stadig ikke åbnet, det er ca. tider her (: Vi fik gået rundt og taget billeder og fik til sidst en sandwich og jeg kirsebærjuice, den var god!

Nicos er kommet med 2 ”cykelknallerter” som vi åbenbart godt må bruge. – Forresten er vi blevet inviteret hjem og spise ved vores mentor i morgen!

Chios, Grækenland 10. maj

Jeg hjalp Nicos med at sætte ”fødder” på væggene, så de ikke skraber mod jorden. Efter det fik jeg hjulpet med at rydde godt op på værkstedet og flytte ting. Vi arbejdede til ca. kl 16 den dag og så fik vi øl og mad på værkstedet af e andre, selvom vi skulle spise ved vores mentor Eugenia senere. Det viste sig at være en fødselsdagsfest for hendes mand Tryfon og der kom godt med folk (: God fest. De bor højt oppe på et bjerg med god udsigt. En skide god dag og en oplevelse for livet, de kan godt lide at spise!

-Vi kørte hjemad ved 23:30 tiden, og vi skal nemlig op kl 6 dagen efter.

Chios, Grækenland 11. maj

I dag stod jg en time tidligere op, for vi skulle ud med væggene. Det var ret varmt allerede fra

morgenstunden. Da vi ankom til pladsen i Nenita tog vi værktøj og træ af bilen og lagde på plads. En lastbil kom med alle væggene til stueetagen af bygningen, og der var ikke meget plads at gøre godt med – et tog flere forsøg at få bakket bilen ind på selve grunden, så vi ikke skulle bære væggene ind.

På et tidspunkt var det ved at gå galt, da chaufføren slap 2 væge i stedet for 1, mens Marcos stod oven på dem på ladet, der skete dog ikke noget alvorligt. Solen var høj på himlen alt imens det regner i DK, og jeg hjalp til med at få væggene på plads og støtte osv. Vi fik stærk kold kaffe ved frokosttid på en café lidt højere oppe ad bjerget. Tilbage på værkstedet blev der skåret træ, streget op og lagt på laet af en bil og stablet nye brædder op. Lidt fejeri hist og her. Nicos viste os, hvordan man betjente cykelknallerterne, men en ene var flad og den anden fejlede oså noget. – Fik vasket tøj i dag (: .

Chios, Grækenland 12. maj

I dag skulle vi på byggepladsen igen, vi kørte 3 i en bil beregnet til 2 og jeg sad i midten, haha. Da vi ankom til byggepladsen, blev der læsset af, og Frederik og Christos kørte op til en anden bygeplads imens Nicos og jeg arbejdede i Nenita og fik justeret vægge og sat dem op, dem indenfor. Vi var tilbage på pladsen ved 16 tien og så blev vi enige om, at vi skulle til Chios by senere. Vi fik gået langs havnen og spiste på ”La Delfinia”, hvor jeg fik en eller anden fisk, det skulle lige prøves!

Vi fik set lidt af byen, gået rundt i gader og stræder og tjekket det ud. Jeg kan godt mærke i benene, at jeg har gået en del. En god dag med fedt vejr og en lun vind. – Vi tog en taxa hjem til Thimiana (Eco House). Det var fedt endelig at få set noget af byen.

Chios, Grækenland 13. maj

I dag kunne jeg sove længe og stod op l 9. Vi tog til Chios by og fik endda et lift af vores nabo, da hun skulle samme vej alligevel!

Inde i byen fik vi set mere og tjekket nogle forretninger ud og jeg fik endda købt et par armbånd og en køleskabsmagnet. Vi tog over på en café ved havnen og fik Freddo Espresso og slappede af og blev enige om, at vi skulle tilbage til Thimiana, og vi ventede kun en halv times tid, før der kom en bus.

Da vi kom hjem skulle vi ud og handle lit, der var kun Mini Market der havde åbent. Vi fik noget aftensmad i form af pita + øl (billigt). Jeg sider i køkkenet og drikker grøn te og hører på vores påfugl af en nabo, der larmer!

Chios, Grækenland 14. maj

Perfekt vejr i dag og vi tog en tur på stranden ved Splash bar! På vej dertil, ca. halvvejs, så vi vores nabo komme i bil og hun gav et lift resten af vejen. Vi kom der ved 11 tiden og vandet var rart. – Fik slået smutsten og slikket sol, og er kom flere og flere folk til. Vi spiste ved den restaurant vi gjorde sidst og senere fandt vi vores mentor Eugenia på Splash bar og vi mødte også Nicos – boss (: . På vejen hjem tog vi

med vilje en omvej for at få taget billeder og set mere af øen. Klokken var 16 og solen bagte godt! Da vi kom hjem skulle vi lige slappe af og jeg fik ringet til min far. En god stranddag!

Chios, Grækenland 15. maj

Da jeg skulle til at gå ned på arbejde, sagde Frederik, at han var dårlig og at jeg skulle sige et til de andre.. Jeg startede lidt sent i dag med at samle skruer, søm, jern osv. op med en magnet ved pladsen. På et tidspunkt senere kom der en ordentlig ladning træ der skulle sables på en bestemt måde. Efter det kørte Marcos (boss)  og jeg til Nenita ved byggepladsen hvor Christos og Chicago-Nicos var og læssede af. Tilbage på værkstedet hjalp jeg til med det jeg kunne, fx at hente/flytte træ og vende det. Selvom nogle ikke kan engelsk, kan vi godt kommunikere! Senere på dagen fik jeg endda pita og en øl på værkstedet, de er sgu flinke her. Til fyraften havde Frederik fået det bedre og vi tog lige et smut ned i supermarkedet. I morgen skal tømreren Mogens komme forbi har jeg hørt!

Chios, Grækenland 16. maj

I dag skulle vi på byggepladsen i Nenita igen og jeg fik faktisk lavet noget vvs-arbjde! Jeg skulle bore ud til afløb i betongulvet, hvor rørene skulle ligge. Ikke alle de rigtige rør var der, men det ordnes i morgen! Forbi kom Mogens og vi fik snakket og han tog billeder og optog videoer. Jeg fik lagt 2 rør ind og sat dem fast med patentbånd, ellers har jeg båret træ og hjulpet hvor jeg kunne. Tilbage på værkstedet fik jeg vist Mogens vores lejlighed og det der var blevet lavet, også et vi ikke har været med til (Frederik og jeg). Dage i dag har været noglelunde vejrmæssigt, men stadig okay varmt.

Chios, Grækenland 17. maj

I dag fik jeg lagt nogle rør til bruser, wc og håndvask og noget afløb. Fastspænding gøres lidt anderledes her, men det virker og det er det vigtigste. Vi fik lidt tidligere fri, da vi skulle med Tyfon ud og opleve noget. Vi blev hentet klokken hurtigt efter jeg var i bad og vi skulle på Mastic-museum, hvor vi fik inblik om mastictræer og alt, hvad mastic-gum kunne bruges til. Derefter tog vi til ”the black beach” og jeg fik taget nogle med hjem (lavasten), det var hele turen værd! J

-Vi var også i Mesta vd/i en gamle borg og få en øl og fik fortalt meget historie om, hvorfor det så ud som det gjorde. Det emmer af historie!

Sidst på dagen var vi godt sultne, men vi skulle lige forbi en messe er lige havde åbnet, tæt på ecohouse. Der fik vi øl og smagsprøver af div. ting og vi spiste sen aftensmad kl 21:30 Der blev grint og skålet, så en skide god dag!

Chios, Grækenland 18. maj

Sov lidt længere, så vi skyndte os lidt med at komme i gang. Nicos kom og kørte os over for noget morgenkaffe og en id brød vi spiste å byggepladsen. Jeg fik i dag lagt flere rør og befæstigede dem, næsten kun vvs-arbejde i dag. Vi arbejdede faktisk lit over i dag, vejret var fint og huset vi arbejder på, ligner efterhånden mere og mere et hus (: . Klokken 18 blev vi hentet af Nicos, vi skulle nemlig til Chios by. Da vi ankom til Chios by, kiggede vi lit forretninger indtil Nicos anbefalede en restaurant som vi spiste på (det var godt). Senere fik vi kaffe/cappuccino (også ved havnen). Bagefter det, viste Nicos os et sted han ejer med Pilates, et sted der så godt og gennemført ud med maskiner han selv havde lavet. Hans kone arbejder der.

Chios, Grækenland 19. maj

Kørte over på bygepladsen i Nenita sammen med Marcos og vi læssede træ af og et lettere vakkelvorent stillads blev sat op, ikke lige noget man ser i DK. De andre var i starten på en anden byggeplads og havde taget vores værktøj med sig ved en fejl, men de kom lit senere. Fik flyttet et rør i dag og hamret i betongulvet for at gøre plads til når rørene ”støder sammen”. Det skulle placeres under de 2 rør der i forvejen lå der. Det var meningen at Nicos og Mogens skulle komme og hente os, men de kom lidt efter, at vi var kørt tilbage. Ved 19:45 tiden gik vi op til Eugenia og Tryfon og der fik vi lige til at starte med nogle øl fra hans ”man cave” og så hvordan det så ud der – fedt sted. Han laver også rødvin, ouzo, sennep og jeg ved ikke hvad. Vi fik god græsk mad med forret og der blev da spist godt! ( : .

Vi er nogle gode gæster fik vi at vide og Nicos er ret glade for os! Det varmer sgu. Der var rigtig god stemning og vi fik hørt Queen og AC/DC, god musik der blev spillet!

-Vi blev enige om at trille hjem ved 23:30 tiden og jeg kan nu godt vejen til og fra dem og os!

Chios, Grækenland 20. maj

Sov til 9:30 efter en god dag i går. Mogens ringede tidligt og ville høre hvad vi havde af planer for i dag, og vi tog på stranden, for vejret var godt! På Splash bar lavede Tyfon en forestilling med hans hjemmelavede øl, det tog dog noget tid, men det går nok. Mogens gav mad og en øl på en velkendte Splash strand bar, hvor flere vi nu kendte opholdte sig. Kl. 17 blev de ringet efter en taxa og den tog os til Chios by, af en kvindelig chauffør der kørte vildt! Jeg gav aftensmad i form af pizza (det var min tur!) Klokken 20:30 fik vi en taxa hjem og vi fik sagt farvel til Mogens, der skal hjem i morgen tidlig.

Chios, Grækenland 21. maj

Stille og rolig dag, hvor vi ikke rigtig vidste, hvad vi skulle give os til, så vi tog på stranden. Der var meget blæst og ikke mange folk der. Vi blev der kun i et par timer og vendte så hjemad. Tilbage ved firmaet blæste det ikke dog, og jeg satte mig udenfor på en stol og hørte musik og nød solen! Der sad jeg vel i et par timer.

Jeg fik hentet lit kaffe på stranden da jeg manglede det. Resten af dagen gik bare med lidt vask af tøj, kaffe- og te-drikning og bad (: .

I dag var også dagen, hvor Mogens tog hjem.

Chios, Grækenland 22. maj

I dag var vi på værkstedet/pladsen og jeg startede md at rydde ud i et skab og flytte et over i et skur. Der var mange smådele og vi fik det da nogle lunde sorteret. Vi (Christos og jeg) fik sat/skruet reoler op og placeret tingene der og ellers fik vi båret og flyttet ting udenfor metallet det lå på. Har flyttet rundt på mange ting i dag. Jeg fik handlet ind og vi gik ud for at spise. På vejen tilbage så vi Marcela, Eugenia og en dansk pige hun kendte, en der havde været der før (frisør). Vi blev inviteret hjem til dem og der kom også nogle folk og vi hyggede og der blev bestilt mad ret sent og der var hjemmelavet chokoladekage. Det var spontant og sent på aftenen (en mandag) – en fed oplevelse, hæhæh.. Fin dag og vi fik at vide af Nicos, at vi ikke skulle arbejde på torsdag. – Gad vide hvad vi så skal! (:

Chios, Grækenland 23. maj

Jeg hørte ikke alarmen, så stod op 7:12, så der var lidt mere tjep tjep på om morgenen. Vi skulle være på værkstedet/pladsen i dag. I dag fik jeg ryddet op igen og flyttet en masse ting sammen med Frederik og Christos. Nu ser det meget pænere ud. Jeg fik også hjulpet maleren lidt med at skrue nogle skruer ud og si sand til sandblæsning af en kommode til en kunde. Senere på dagen tog vi over til Chios by, hvor vi gik rundt for sidste gang – i denne omgang – tog billeder og fik noget at spise.Det var meningen vi skulle mødes med Marcela og hende danskeren, men Frederik havde husket tidspunktet han havde fået at vide forkert, så vi var hjemme da de skrev. (: .. – Jeg fik et kort af vores flinke taxachauffør på vejen tilbage, haha.. J .

Chios, Grækenland 24. maj

Sidste arbejdsdag på Chios! Det startede stille og roligt med, at jeg blev bedt om at feje lit udenfor, og så på et tidspunkt, skulle jeg køre med Nicos ud ved en strand, en taverna, hvor maleren og Christos var i gang med noget. Nicos viste mig lidt og fortalte, at mange af de huse vi så her var ejet af folk i hans familie og også at flere folk kender ham/kender til ham end han kender (unfortunately) J haha..

Vi skulle bare ud og aflevere noget og så tilbage og hente Frederik, der var i gang md en vinkelsliber. Vi skulle 2 steder. Først til Nenita med noget træ der skulle læsses af og så til Faltsi, ud til en græsk/fransk kvinde, en ven af Nicos, med kommoden. Vi fik sat kommoden op, hængt et flot spejl op og en lille hylde i hjørnet, lavet huller til lit ledninger i et møbel og gjort noget ved dørpartiet til en lille altan (: .

Vi fik et glas vand på hendes terrasse med god udsigt over Nenita og Tyrkiet.

Vejstriberne i den her landsby var sjove, der var malet  fugle, ænder og pile lidt hist og her, sjov fy der har tegnet det!

Vi kom tilbage på pladsen og løftede lidt træ og Nicos gav et pitabrød. Troede vi skulle ud og sejle, men ikke alligevel. Vi tog over for at se en fodboldkamp i fjernsynet og mødtes med Nicos og hans kone der. Han betalte for maden (:

Chios, Grækenland 25. maj

Jeg vågede kl 9 og spiste morgenmad og tog et stille og roligt. Nicos ville komme og hente os, for vi skulle til byen. Solen skinnede og han skulle lige i banken og få ordnet nogle papirer. Vi gik rundt og snakkede og satte os ned ved en café og fik noget kaffe (er var en sød tjener). Nicos skulle lige ordne noget, så i mellemtiden sad Frederik og jeg og kiggede på damer (: .

Da Nicos kom tilbage gik vi videre og fik en se frokost, pasta (in the oven) som smagte skide godt! Vi fortalte lit røverhistorier og blev så kørt tilbage til firmaet og senere den dag, skulle vi over til Tryfon og hans ølsted. Det var hyggeligt og Marcela og hendes danske veninde kom. Vi spiste risotto i hans man cave og vi

kom vel hjem ved midnatstid ca., selvom vi skal op tidligt næste morgen og nå en taxa.

Chios, Grækenland 26. maj

Vi vågnede kl 4:45 og spiste morgenmad og gjorde os klar til at blive hentet 5:30 af en taxa, som ville køre os til lufthavnen. Vi kom ca. en time før og kom godt afsted og i Athen skulle vi kun vente i en times tid. I Milano var er lit rush på, men jeg vidste godt, hvilken gate jeg skulle til (A3) , kom godt afsted mod København fra Milano, trods en lille forsinkelse (: .

Jeg kan helt klart anbefale Chios til andre, folk er meget venlige og jeg ville dog ønske, at der var lidt mere vvs-arbejde, men sådan er det (: .

Jeg har fået en del ud af det, også personligt. Det har virkelig været en oplevelse for livet og nu har jeg set på første række, hvordan de gør tingene dernede og i deres tempo.  Folk er mere ”laid back” generelt der og det kan mærkes på hele ”viben” dernede. De var rigtig glade for os som gæster og vi måtte meget gerne komme tilbage en anden gang!