Dagbog fra Malta af Magnus Garfield Mortensen

Søndag den 19/11

i dag rejse vi til malta. Vi tog et fly fra København til Istanbul , hvor vi så tog et fly til malta. Hvor vi blev hentet af to biler, som kørte os ud til vores lejligheder. Det første fly var et lækkert nyt fly hvor man havde sin egen skærm hvor man kun se film på, det var der ikke på det sidste fly. På begge fly fik vi mad ombord, man kunne godt mærke at det var noget mad der bare lige var blevet varmet i en ovn men det var okay. Da vi komme ned til lejlighederne er vi lidt trætte, så vi pakker bare lidt ud og slappe af.

Mandag den 20/11

vi stod op kl 6:30 for at skulle nå vores bus 7:22 som vi skulle tage for at komme til skolen. De første busser kørte bare forbi os, fordi der ikke var plads i dem, så vi kom først med lidt senere, men nåede heldigvis hen til skolen men kun lige til tiden. I skolen blive i delt ind i nogle klasser alt efter hvor gode vi var. Efter skolen tog vi ind til Valletta, for lige at se byen, efter det tog vi hjemad hvor vi lige handlede ind på vejen. Hvor vi fik gratis vand med som vi syntes var lidt mærligt

Tirsdag den 21/11

vi stod op samme tid som i går, men tog bussen lidt før for at have lidt mere tid til at komme i skole. Jeg magter ikke helt min lærer lige nu. Men må jo bare se om jeg ikke kan få det bedste ud af det. Efter skolen tar vi op i den anden ende af øen for at se på et stort hotel. Det tager lang tid at komme frem og tilbage, så jeg er glad for, at vi havde købt mad dagen før, så vi bare kan tage lige hjem efter hotelfremvisningen.

Onsdag den 22/11

Vi har efterhånden fundet ud, hvad tid vi skal tage bussen, så det passer, så vi har lidt tid før vi skal møde. Efter skole skal de andre op og se på et andet hotel som ligger længere væk. Men mig og Tobias har fået lov til at tage hjem i stedet, fordi vi har et skoleprojekt, som vi skal aflevere på søndag. På vej hjem handler vi lige ind så vi kan lave mad til når de andre kommer hjem.

Torsdag den 23/11

jeg er begyndt at få meget bedre med min lærer. Han kan godt lide at jeg virker som om at jeg vil lave noget. Der er nogle andre, der er uforskammet og ikke ved hvordan man skal opføre sig. Efter skole har vi et frit skema, så vi er nogle stykker som tar færgen til Valletta, hvor vi går rundt om en borg, og går ned i en lang gammel tunnel. Det tar et godt stykke tid. Efter det tar vi hjem og spiser, og jeg får lavet lidt mere på min opgave.

Fredag den 24/11

Det er den sidste dag, vi skal i skole, og jeg har fået det godt sammen med min lære. Efter skole får vi af vide, at den anden lejlighed skal til samtale, fordi der er kommet en klage om dem. Men vores lejlighed tager ud og spiser pizza sammen imens, på et sted som vores engelsk lærer har sagt var godt. Jeg vil dog sige, at jeg har fået bedre pizza før! Men efter det tager vi til Valletta for at se om der er nogle gode tilbud, nu når det var Black fridag. Der var ikke noget jeg faldt over. Så vi tog hjem og spiste is. Og sener skuelle vi ind i lærenes lejlighed, hvor vi skulle sige hej til Helle, som var kommet

Lørdag den 25/11

vi skulle ud på en bus tur, hvor vi skulle se Malta. Vi så en masse fede ting og en masse flot natur. Til sidst på turen var vi også ude og bade. Jeg syntes at det var en meget god tur. Om aftenen skulle vi ud og spise, hvor vi fik noget lækket mad.

Søndag den 26/11

jeg har ikke lavet så meget i dag, jeg har stor set bare lavet på min opgave som skulle afleveres i dag, jeg fik da også lavet den færdig.

Mandag den 27/11

den første dag vi skulle arbejde. Jeg havde ikke været ude og se min arbejdsplads før fordi den lå 900 meter væk så jeg tænkte, at jeg bare kunne gå lidt før, så skulle jeg nok finde den, og jeg skulle først møde kl 10. Da den var 9:40 var jeg det sted, som der stod jeg skulle være, men der var ikke noget firma der. Der var bare noget, der lignede et forladt hus. Så jeg måtte prøve at ringe til min chef, men han tog ikke telefonen. Så måtte jeg prøve at spørge nogle at dem, der var rundt omkring. Jeg fandt også en lille butik, hvor ejeren fik fat i min chef, så jeg kunne snakke med ham. Og han sagde, at ham ikke havde sagt ja til at have mig. På det tidspunkt viste jeg ikke lige, hvad jeg skulle gøre, fordi jeg kunne heller ikke få fat i Helle, dTirsdag den 28/11 jeg ventede på at min chef skulle komme til hente mig. 1 time og 3 opkald efter planlagt kom han så og hentede mig. Vi kørte så der ud, hvor jeg var gået om mandagen, og jeg fandt ud af, at det var hans hus eller at det var hvad det skulle blive til! Efter at vi havde gået lidt derude, kørte vi ud til en kunde hvor vi skulle sætte en vandvarmer op. Og i malta er man ikke kun elektriker, man er også vvs, fordi der ikke er nok arbejde til et fag. Efter vi hade sat den op, kørte vi ud til et sted hvor han havde en af hans biler stående. Han kører nemlig drag racing. Derude var hans bedste bil som hadde 1100 hestekræfter !!! er var optaget på telefonen, så jeg gik tilbage til lejligheden og fik fat i Helle. Hun var ikke så glad, fordi det var ikke kun mig, der var problemer med! Der gik ikke så lang tid, før vi fandt ud af, at det var 7 ud af 11, der stod uden arbejde. Efter lidt tid fik vi af vide fra paragon, at de nok skulle løse det hele, så vi kunne komme i arbejde fra om tirsdagen. Så tog Helle, Huusom og jeg ud og spiste. Jeg fik en maget lækker frokost. Og så ringede min chef så, og sagde at han godt kunne tag mig alligevel. Om aften skulle vi mødes inde hos Helle, hvor vi skulle snakke om, hvordan vi syntes at dagen var gået.

Tirsdag den 28/11

Onsdag den 29/11

igen i dag ventede jeg i lang tid på at min chef skulle komme og hente mig. Da jeg så blev hentet kørte vi ud til hans hus igen, hvor vi gik lidt rundt. Efter det skulle vi så ud og hente nogle lamper som vi kunne sætte op i en parkeringskælder, men det er også det eneste vi har lavet i dag, det var at pakke lamperne ud, så vi kunne se, hvad vi mere skulle have med næste dag.

Torsdag den 30 /11

igen i dag gik der et godt stykke tid før jeg blev hentet. I dag var dog den dag jeg ventede længst tid, jeg blev hentet 2 timer og 10 minutter efter, hvad der var planlagt. I dag havde vi også en anden hjælper med. Vi kørte ned til parkeringskælderen hvor vi skulle sætte lamperne op. Jeg har efterhånden fundet ud af, at de ikke arbejder så hurtig her nede, fordi det var et arbejde man godt kunne have klaret på en dag. Men vi blev ikke helt færdige! Fordi vi også lige skulle lave noget andet.

Fredag den 1/12

som alle de andre dage kom min chef ikke tid tiden og jeg måtte vendte. Vi fik dog hurtigt sat de sidste lamper op. Efter det skulle vi pudse væggen ved 13 elevatorer døre. Det var ikke det fedeste arbejde, når man var færdigt, var man helt hvid, fordi man skulle også gøre det i loftet, hvor man stod under. Men da vi var færdigt med det ved 11:30 tiden kørte vi ud til hans anden bil, hvor ens af hans venner også havde hans bil som min chef lige skulle hjælpe ham noget med. Om aftenen pakkede jeg alle mine ting ned, så jeg ikke skulle gøre det næste morgen

Lørdag den 2/12

dagen var kommet til hvor vi skulle hjem til Danmark. Om morgenen skulle vi lige gøre det sidste ved lejligheden, før at vi kunne tage afsted. Da vi kommer frem til lufthavnen finder Marckus ud af, at han har glemt hans pas og der går lidt panik i den. Vi andre tjekker ind imens han prøver at se, om han kan få fat i det. heldigvis får han det, så han kan komme med os andre hjem. Vi skal samme vej hjem som da vi kom derned. Denne gang var begge fly bare gamle… Da vi lander i Istanbul finder jeg ud af, at de i malta har taget begge mine billetter. Heldigvis bliver det ikke er noget problem da jeg har mit pas. Så vi kommer alle godt hjem til Danmark.

Jeg syntes at det var en maget god tur. Jeg har lært en masse nyt. Jeg er også sikker på, at mit sprog er blevet bedre. Fordi når man er et sted, hvor man ikke bare lige kan sige det på dansk, hvis man ikke lige ved, hvordan man lige skal sige det på engelsk, så bliver man nødt til at finde ud af noget. Så har jeg også lært maget om, hvordan de at det med tid nede i malta. I Danmark går man maget op i på arbejdsmarked at man møder til tiden, men det virker ikke som om at de går det lige så maget op i det på malta. Det var i hverfald noget nyt for mig. Men alt i alt vil jeg sige, at det er en god tur. Jeg vil råde andre til at tage sådan en tur, men nok ikke hvis det kun er for at de bare vil ud og arbejde, fordi det er der måske ikke så maget af. Men mere hvis man gerne vil blive bedre til ens sprog – altså det engelske, og til at klare sig bedre på et andet sprog.