Malta dagbog                                                       Af Andreas Fromberg Huusom

Afrejse fra København; Søndag den 19. november. Over Istanbul til Malta. Det gik sådan set helt fint. Blev hentet og kørt til bolig. Ophold er i gang.

1 dag på Malta mandag 20 november:

Stod vi op og skulle tog ind til Sliema hvor vi skulle i engelsk sprog skole. Så da vi var kommet blev vi præstenteret for de klasser, vi skulle gå i og så gik vi i gang. Da skole dagen var slut skulle vi få alle de papirer, som vi skulle bruge i løbet af de to uger vi skal være her. Og da det var færdig tog vi ind til Valletta og kigger på byen

2 dag på Malta tirsdag 21 november

Gik vi i skole og lærte en del og bagefter tog vi ud til et hotel, der hedder Seabank. Vi blev vist rundt af Victor, der ejer hotellet.

3 dag på Malta onsdag 22 november

Kom vi i skole igen, lærte noget engelsk og bagefter kom vi og se det andet hotel som Victor har.

4 dag på Malta torsdag 23 november

Her gik vi skole og bagefter tog nogen af os andre med færgen til Valletta. Vi gik rundt om Valletta. Der så vi en gang, hvor vi gik ned i. Der var helt mørkt og vi så hvor meget affald, der var rundt om Valletta og at der boede mennesker i små skure og de fanget fisk i deres små både. Så kom jeg hjem og tog noget mad. Det var fatiske helt røstene.

5 dag på malta fredag 24 november

Jeg stod op og tog bussen i skole sammen med de andre. Skole gik fint. Fik snakket lidt med Brian, vores lærer, efter vi havet haft den sidste time. Så om aftenen tog mig og Jeanette ud til black Friday, for at shoppe lidt og vi fik lige hurtigt noget at spise, som smagte rigtig godt. Så da vi var færdig at spise gik vi ned til bussen, men vi fandt ud af, at der var simpelt hen for mange med bussen, så vi besluttede os at gå til Valletta og så spurgte vi nogen, vi gik forbi hvad der var den hurtigste vej til Valletta? Så kiggede de underligt på os og sagde ”vi kører jer til Valletta” og så da vi sad i bilen spurgte de, hvor vi boede, så sagde vi Figura, så kørte de os helt til Fgura. Sådan kom vi hjem og sagde velkommen til Helle og sagde farvel til Jeannette og Morten ved at hygge os sammen og få en øl.

6 dag på malta lørdag 25 november.

Helle havde arrangeret en tur til Gozo i dag, så vi stod op klokken 8.30 og tog en bus, Helle havet arrangeret til os, som vil køres til færgen direkte. Da vi havet taget færgen tog vi bussen ned til the Blue Hole som ligger omme på den anden side af øen. Da vi var kommet derned tog vi en bådtur, hvor vi fik set og fortalt lit om stedet. Så kommer vi op fra båden og derefter gik vi ned til the Blue Hole og det var noget af det smukkeste, jeg har set! Det var så flot. Bagefter kom vi op i byen og så ud over Gozo. Det var også virkelige smukt der. Så kørt vi ned og spiste noget mad. Efter det tog vi en dukkert og så kørt vi mod færgen og så tog vi hjem ad. Om aften tog vi til San julians og spiste noget mad på en pub. Efter vi havet spiste så vi san julians natteliv. det var så den dag.

billeder fra the Blue Hole

7 dag på malta søndag 26 november

søndag var den dag hvor vi skulle ud og se vores praktik steder og få slabbet lidt af og være klar på mandag.

8 dag på malta mandag 27 november

Jeg stod op kl 7.30 og gjorder mine ting klar til arbejde. Så tog jeg af sted kl 8.30 og kom kl 9.30 der hvor jeg skulle arbejde. Så da jeg kom ind og spurgte efter min mester, så kom han ud og sagde, at han havet ikke ventet en praktikant. Så ringede han til Paragon og de sagde, at vi skulle mødes i Mosta og tale om det. Da jeg kom til Mosta havde de fundet et nyt sted til mig. Efter det mødtes mig, Helle og en der hedder Magnus i Valetta. Så tog vi ug og spiste i Sliema på et rigtig godt sted. så tog vi hjem igen. om aften blev vi samlet alle sammen for at tale om hvad der var sket i løbet af dagen. Næsten alle havet haft problemer med sin dag og det var så den dag.

9 dag på malta tirsdag 28 november

Jeg stod op kl 7 og tog bussen kl 8 og var der hvor jeg skulle arbejde kl 10. Da jeg kom ind sagde jeg hej til alle dem, der var på kontoret. så viste en af damerne mig rundt på stedet og da jeg var færdig, kom jeg ud og arbejdede sammen med to gutter, der hedder Zane og Gabul, som var rigtigt søde. Vi har lavet forskallinger til vægge. Jeg tog hjem kl 16.20 og var hjemme kl 18.30 cirka. Derefter tog jeg noget mad og gik i seng

10 dag på malta onsdag 29 november

Jeg stod op kl 5.30 og tog afsted kl 6.30.og mødte kl 8 på arbejdet, hvor jeg gik hen til Zane. Vi støbte beton hele dagen. Jeg tog hjem kl 16.30 og var hjem kl 18.30 og det var så den dag.

11 dag på malta torsdag 30 november

Jeg stod op som jeg plejet. Jeg mødte kl 8 på arbejde og lavet det samme – støbte masser af beton.
Jeg tog så tidligere hjem, så jeg kunne pakke nogen af min ting sammen. Tog afsted fra arbejde 15.30 og var hjem kl 17.30. Bagefter jeg havde pakket nogen af min ting sammen, gjorde jeg mig klar til at gå ud at spis med dem fra Malta holdet. Efter vi havde været ud at spise gik tog vi hjem og gik i seng.

12 dag på malta og sidste dag fredag 1 december

Jeg måtte kl 8 igen på arbejde og lavede stort set det samme, som de andre dage, Kom også op på taget og så hvordan de var i gang at lavede midlertidigt tag, så det ikke regner ned, der hvor de arbejder. Så kom vi til den sidste del af dagen og jeg sagde farvel til alle dem jeg havde mødt i firmaet. De var rigtig glade for at have mig, selvom at man ikke kunne vurdere mig helt på 4 dage. De sagde også, at hvis jeg kommer til malta en anden gang, så skulle jeg lige komme forbi og hilse på. Og havet jeg brug for noget her i malta, skulle jeg bare sige til. Så ønsket jeg dem held og lykke i fremtiden. Chefen for firmaet kørte mig ned til stationen, selvom hun ikke skulle den vej, så det var rigtig sødt af hende. Jeg kom hjem kl 16.30 og pakkede det sidste færdig. Så fik jeg noget at spise og så gik jeg ligeså stille og roligt i seng.

Afrejsedag lørdag den 2. december

Vi rejste hjem igen via Istanbul. Det gik ok.

Og det var så mit eventyr i malta