Stefans Chios Dagbog

D.7/5

Mødtes med de andre ude på Kastrup lufthavn hvor vi skulle flyve til Athen for at vente i ca. 12 timer for at flyve videre til Chios i mellemtiden tog vi til hovedstaden i for at se lidt kultur

D.8/5

Tidligt om morgen tog vi den lille ruteflyver fra Athens lufthavn videre til øen Chios hvor vi mødte vores mentor Eugenia der havde sørget for transport ud til vores hotel. Da vi ankommer til hotellet pakker vi ud og gøre os klar til at komme til aftensmad hos Eugenia

D.9/5

Mandagen blev vi kørt ud til et familie ejet firma, der laver alt muligt smedearbejde, men mest staver til vandbeholder, trailere og bådtrailere. Mig og David fik lov til at hilse på folk, hvor vi derefter blev sat til at bukke rør, male stativer samt slibe svejsninger af

D.10/5

Om tirsdagen skulle vi bore huller i profil rør hvor vi derefter blev sent til hver sin side opgave hvor jeg skulle skære sålkabler ud og derefter binde dem sammen dem skulle jeg lave i alt 40 stykker af

D.11/5

Onsdag stod det på oprydning af værkstedet, hvor vi blev sat til at hente kasser, som blev sat på hylder og opfyldning af materialer af diverse profilrør alt fra små til store rør alm. Samt galvaniseret

D.12/5

Torsdag blev vi sat til at fjerne ukrudt vise steder på pladsen samt rydde op inde på lager, hvor der skulle flyttes rundt på diverse Kasser med diverse dele, senere samme dag tog vi ud for at se byerne Mesta og Pirgy/Pirgi

D.13/5

Fredag skulle vi stable diverse aksler som der kom samme dag og bagefter feje gulv samt oprydning af øverste lager

D.14/5

Lørdag valgte vi alle Erasmus eleverne at låne 2 biler så vi kunne køre en lille tur ud til den sorte strand bagefter tog vi til Chios by for at spise og hygge os inden vi tog tilbage på hotellet

D.15/5

Søndagen tog vi alle sammen en afslapning på hotellet

D.16/5

Mandag fik vi til opgave og trimme deres græs ude bagved værkstedet. Det tog pænt meget tid. Bagefter skulle vi begynde med pålæsning af vandbeholder, som skulle ud til kunder

D.17/5

Tirsdag oprydning af loft samt sortering for gamle træplader samt påmonter gummi hjul til bådtrailer samt til de kommende

D.18/5

Onsdag skulle vi male stativer til vandbeholder og fik en opgave hvor der skulle udskiftes en ring på en lille beholder hvor vi svejste en støre ring på bagefter skulle vi male en fragt container

D.19/5

Torsdag oprydning af lager samt omrokering af diverse dele på hylder og elektrode svejsning af 40×40 profil rør hvor vi bagefter valsede dem runde skulle senere blive brugt til stativ til vandbeholder

D.20/5

Fældning og oprydning af grene og blade smat oprydning af lager, pakke bil med vandbeholder og stativ samt bundplade

D.21/5

Lørdag tog vi om aften ud til Eugenia for at få mad og hygge os

D.22/5

Søndag tog vi ned om hjørnet for at få milkshake og slappede af til vi om aften tog ud til byen for at spise

D.23/5

Mandag oprydning på værkstedet og vaske hylde med David samt udskiftning af hjul ringe, klippe ring over i 2 dele of rulle dem sammen, samle 2 rør sammen med skruer som skulle bruges til højspændings kabler

D.24/5

Tirsdag oprydning af lager samt slibe og svejse en slibeklods på plov senere mødtes vi med Eugenia for at finde en afskedsgave til værkstedet

D.25/5

Onsdag klippe mere græs denne gang siden af værkstedet samt skære og svejse dør til Eugenia og hendes mand Trifon

D.26/5

Torsdag vores sidste dag på værkstedet kom vi med gave til dem vi havde købt 7 kaffe kopper til dem 1 til hver, samt lavede døren færdigt til Eugenia og Trifon hvor vi sagde farvel og tak for alt til dem

D27/5

Fredag tog vi ud til en sandstrand for at bade og sole os og bagefter tog vi hjem for at pakke og slappe af senere spiste vi mad og tog ud til lufthavnen for at tage til Athen

D.28/5

Lørdag ventede vi i ca. 8 timer i Athens lufthavn for at flyve til Danmark

Min oplevelse på Chios

Folkene på øen Chios er venlige mennesker som vil gøre næsten alt for at vi har det godt som turister

De er sjove og fortæller os gode jokes, de sørgede for at behandle en godt, og hjælpe hvis der noget man har problemer med. Jeg lærte lige fra at lave løkker ud af stål kabler og til hvilke aksler, der ville passe til det forhold traileren skulle bruges til

Lidt fotos:

b

Metal arbejde

b1

Værkstedets primære produktion – trailers    Værksted

b2

Byen Pyrgi med de flotte ”tatoveringer”