Dagbog Fra Malta 19/11- 02/12 2017 Af Sissel Nybro

Dag 0 – Store rejsedag. Fra København til Istanbul og videre til Malta. Indkvartering og ud og spise.

Dag 1 Mandag d. 20/11-17

1 skoledag. Vi starter med at vågne kl 06 og for gjort os klar til dagen. Vi tager ned til bussen kl 07 og venter længe på en ledig bus. Da vi endelig kommer med en bus, tager det ca 1,5 time før vi når ud til skolen hvor vi skal være kl 09. Vi starter dagen ud med at holde møde og lærerne for sat os på nogle forskellige hold. kl ca 10 kommer vi ud på vores hold og kommer i gang med nogen opgaver. I løbet af skoledagen har vi to pauser hvor vi går en tur ned til havnen og for noget at spise og for røget en smøg. Efter skole tager vi så til Valetta og går rundt i gågaden og kigger og derefter går vi ind og for noget at spise. Senere på aftenen tager vi så hjem til lejligheden og når lige ud og handle inden de sidste butikker lukker. Da vi så kommer hjem igen for vi lige pakket de sidste ting ud og vi lægger os til at sove

Dag 2 Tirsdag d. 21/11-17

2 skoledag. Vi starter igen ud med at vågne omkring kl 06 og for gjort os klar til at tage i skole og vi tager af sted 6:50, så vi når en bus tidligere. Vi kommer af sted med bussen og går ned og får noget morgenmad i byen Sliema hvor vi også går i skole. Vi møder kl 9 og skoledagen er derfor begyndt. Vi får tildelt nogle opgaver og vi snakker sammen i grupper om de ting vi skal lave. Vi holder vores daglige spise og ryge pauser, hvor vi hygger på havnen. Efter skole tager vi så op på et hotel hvor vi får en rundvisning og høre omkring hotellet. Efter det tager vi så hjem og vi når lige at handle på vejen. Vi kommer hjem og laver noget mad, slapper af, vasker tøj og lægger os derefter til at sove.

Dag 3 Onsdag d. 22/11-17

3 skoledag. Vi laver vores daglige rutine om morgenen og kommer af sted og for noget at spise i Sliema. Vi kommer i skole og laver videre på vores opgaver, holder vores pauser og for fri 14:30. Vi er endelig færdig med skolen og skal op nordpå for at kigge på et andet hotel, rundturen går fint og vi for kigget rundt og hørt om det. Efter rundturen tager vi hjem og vi når lige at handle på vejen. Da vi kommer hjem laver vi mad og slapper derefter af for resten af aftenen, da det er ved at blive sent lægger vi os så til at sove.

Dag 4 d. 23/11-2017

Torsdag. Vi starter dagen ud som vi plejer med at stå op om morgenen og tage i skole. Efter skole tog vi en færge til Valletta, hvor få af os gik hele vejen rundt om Valletta og så de gamle ruiner og den smukke udsigt, vi fandt en slags grotte hvor vi gik ned og kiggede og det var så nogen lange gange der førte os rundt under Valletta, da vi havde gået rundt i nogen timer, tog vi ind til byen og kiggede og derefter tog vi så hjem. vi tog noget nemt og spise, derefter gik vi så i seng

Dag 5 d. 24/11-2017

Fredag. Vi starter dagen ud som vi plejer med at stå op og tage i skole, derefter havde vi regnet med at vi skulle ud og se black Friday, men da der havde været klager over larm skulle vi i stedet til et møde som endte med at tage 4 timer inkl. Transport. Da mødet er færdigt tog vi til Valletta og kiggede lidt og derefter tog vi hjem og så skulle vi over til Jeanette og Morten, fordi Helle kom om aftenen, så vi skulle byde hende velkommen. derefter gik vi ind til os selv og gik derefter i seng.

Dag 6 Lørdag d.25/11-2017

Vi stod op og skulle mødes med Helle kl 09, hvor vi skulle have en bus, så vi kunne komme til øen Gozo. Vi har en guide på, som fortæller noget omkring øen, vi holder nogen få stops, hvor vi kunne gå rundt og kigge, sejle i små både og bade. Det var en rigtig hyggelig tur, vi slutter dagen af med at tage ud og spise og hygge os og da vi kommer hjem går nogen af os direkte i seng.

Dag 7 Søndag d.26/11-2017

Vi var nogle stykker der vågnede lidt tidligt for at tage ud og kigge på praktik steder og det gik meget fint. Vi gik så ud og spiste bagefter. Senere på dagen kommer vi hjem og derefter slapper vi af med film og hygge. vi spiser aftensmad og slapper af til vi skal i seng.

Dag 8 d.27/11-2017

Mandag. Første dag i praktik Jeg tager tidligt af sted, så jeg ved, jeg er der i god tid. Jeg dukker op og de regner ikke med det er en pige, der ville dukke op! Efterfølgende bliver jeg kørt ud til værkstedet hvor jeg skal være. det er dog et busværksted. Jeg hjælper en mand i starten med en af busserne, og da han får fri ved en 12 tiden, bliver jeg så for at kigge med hos de andre, men der er ingen, der snakker til mig og ingen der prøver at vise mig noget, så jeg står egentlig og glor dumt ud i luften til kl er 16:30, hvor jeg vælger at sige tak for i dag. Jeg kommer hjem ca 2 timer senere og går nærmest direkte i seng.

Dag 9 d.28/11-2017

Tirsdag. Jeg dukker igen op på praktikstedet og når at stå og kigge ud i luften i 1,5 time, da der kun er 1 medarbejder på arbejde og han vælger at snakke i telefon. Så jeg vælger at tage til paragon og forklare hvordan tingene er. De forstår hvad jeg mener og finder et nyt praktik sted til mig. Jeg vælger så at tage ud og kigge lidt i Valletta, for købt lidt småting og tager så derefter hjem og hygger med de andre lidt og går så i seng.

Dag 10 d.29/11-2017

Onsdag. Jeg dukker op på mit nye praktik sted kl 09 og når ikke engang at stå der i 15 minutter, før jeg for smidt noget at lave i hovedet. Vi starter ud med at skulle ordne en bil, hvor der var problemer med brændstofslangen. Derefter går vi så i gang med en gearkasse, som der er problemer med. Det arbejder vi så med resten af dagen og jeg for så fri kl 17:30! Da kl så bliver 19 er jeg lige kommet ind af døre derhjemme og jeg for noget at spise og går derefter i seng.

Dag 11 d.30/11-2017

Torsdag. Jeg vågner op om morgenen og tager af sted ud til min praktik plads og kommer igen i gang med gearkassen. Den bruger vi så hele dagen på, da der bliver ved at med være et problem med den som vi ikke helt kan finde ud af hvad er. Jeg for så fri kl 15:30 og tager hjem og går i bad og så tager vi alle sammen ud og spiser. Senere kommer vi hjem igen og smutter så i seng.

Dag 12 d.1/12-2017

Fredag. Jeg kommer af sted om morgenen og kommer ned på mit praktiksted, vi er stadig i gang med at finde ud af hvad der er galt med den gearkasse, så det bruger vi stort set hele dagen på, men da mester er ved at give op omkring kl 16, siger han, at jeg kan gå hjem, for der er ikke mere at lave, så jeg takker for denne gang og smutter derefter hjem til de andre. Vi bruger fredagen på lige at pakke det sidste og spise noget mad og hygger bare for resten af aftenen. Da det er ved at blive sent smutter vi så alle sammen i seng.

Sidste dag den 2/12 – 2017

Lørdag. Rejsedag- vi skal hjem. Via Istanbul. Og det er min 18 års fødselsdag i dag