Rapport om praktikophold uge 42-43

Dato for ophold: 14.10.2018 – 26.10.2018

Indledning

Jeg hedder Simone Søderholm Møller og er 18 år. Jeg går til dagligt på handelsskolen og er i gang med mit andet år. Da jeg hørte om denne mulighed for at tage et smut til Tyskland, synes jeg det lød meget spændende og udfordrende. Jeg gik længe med tanken om, om jeg skulle gøre det og besluttede mig til sidst for, at ja det skulle jeg. Grunden til jeg valgte at gøre det, var fordi jeg ville udfordre mig selv og tage udfordringen op med at stå på egne ben og blive smidt ud i noget tysk.  Jeg valgte det mere af den grund og ikke fordi der var et specifikt arbejde som jeg gik og drømte om. Det var derfor også en lille udfordring at vælge hvilken branchen jeg ville ned i. Jeg besluttede mig til sidst for arkitekt/indretningsarkitekt, da jeg synes det virkede interessant.

Vi rejste om søndagen og tog fra Nyk f. omkring kl 11. Der var mange nerver på blandet med spændthed, da vi kørte afsted. Jeg tror jeg var lidt overrasket over at jeg havde fået mig selv til det og nu sad der, ingen vej tilbage. Da vi nåede færgen i Rødby og kørte ombord, fik jeg virkelig følelsen af at nu var det nu og i takt med at flere og flere blev sat af ned igennem Tyskland, blev det også endnu mere virkeligt.

Jeg blev sat af i Oldenburg in Holstein hvor jeg skulle tilbringe mine 2 uger og være i praktik i virksomheden Seelaff – Die Einrichter. Jeg skulle bo alene i en ferielejlighed, hvilket var fint. Endnu en udfordring at tage op. Jeg blev hentet på den tankstation som jeg blev sat af på, hvilket ellers ikke var planlagt, men ham der hentede var en ældre og meget flink herre. Han var en ven til dem som ejede ferielejligheden, som viste sig ikke at være hjemme den dag. Manden og hans kone havde derfor fået til opgave at tage imod mig. De viste mig rundt i lejligheden, som var overraskende flot og stor, hjalp mig med nøglen til hoveddøren, som var lidt tricky, og viste mig vejen til Seelaff. Meget venlige mennesker.

• Det var her jeg boede, hele første sal var min lejlighed. Den bestod af en gang, toilet, soveværelse, køkken og stue + altan.

Første arbejdsdag

Første dag mødte jeg kl 9. Jeg skulle gå på arbejde og var derfor oppe i god tid. Det viste sig at der ikke var andet end 20 min gang, hvilket var tilpas. Jeg ankom i god tid og omkring kl 9/lidt over 9 blev lyset tændt i butikken og døren låst op af en pige i 20’erne. Jeg stod klar til at sige det jeg nu havde øvet hjemmefra, jeg var Frau. Møller, den danske praktikant og skulle møde Herr. Seelaff. Vi hilste, hendes navn var Frau. Suhr og hun førte mig til Herr. Seelaff. Han havde kontor ovenpå og mit førstehåndsindtryk af ham var, at han var en smilende og venlig mand. Det viste sig at det blev Frau. Suhr som havde ansvaret for mig og det var hende jeg skulle følge rundt i de 2 uger. Den første dag var ikke så spændende, den bestod primært af at kigge rundt i butikken. Jeg blev selvfølgelig vist rundt af Frau Suhr og ellers læste jeg i en masse brochurer om butikken og om alle de ting de arbejdede med og solgte. Dernæst var jeg med ud og klare opgaver hos kunder. Vi var både i Weißenhäuser Strand hvor jeg så hotellet og forbi Weißenhäuser slot. Dernæst også i Heiligenhafen.

Det var lidt svært her i starten med det tyske, jeg skulle lige tænke mig om en ekstra gang når jeg både skulle formidle en sætning men også forstå dem. De snakkede meget hurtigt, så det var med at spidse ørerne. Men jeg synes jeg var ret godt til at fange forståelsen af hvad de mente og hvad de snakkede om, og de lod til at forstå mine svar. Kl. 17 fik jeg fri og på tilbagevejen til lejligheden handlede jeg lidt mad ind til ugen. Jeg skulle jo selv stå for aftensmad, morgenmad og madpakke til de 2 uger. Jeg var så heldig at der lå en Aldi, Lidl og Famila lige på vejen hen til arbejdet, så det var intet problem for mig at handle. Da jeg kom hjem mødte jeg min udlejer som endelig var hjemme. Det var et ældre ægtepar omkring de 80 år og ligesom deres venner var de meget venlige og søde.

• Virksomheden Seelaff som jeg var i praktik i.

• Det søde ægtepar som havde ferielejligheden jeg boede i.

Den første uge overstået

Den første uge var hurtigt overstået. Når man møder kl 8 til 17 hver dag, så går dagene hurtigt. Jeg var ret hurtigt kommet ind i en rutine. Jeg stod op, tog på arbejde (med en cykel som jeg havde lånt fra arbejdet), tog hjem eller handlede på vej hjem, lavede mad og spiste hvorefter jeg enten så fjernsyn eller gik i seng fordi jeg var så træt.

Jeg lærte i løbet af ugen mere om hvad virksomheden egentlig lavede. Mit ønske var indretningsarkitekt i form af de personer man ser i boligprogrammer, der udvælger farver, stof, maling m.m. og designer et rum. Virksomheden her var lidt mere til håndværker siden som selvfølgelig også er en del af det. De tog ud til kunderne privat og skruede persienner op og syede gardiner til i baglokalet. Det fungerede således at kunder kunne komme ind i butikken og få udvalgt varianter/farver til det de nu ville havde lavet. Det kunne være lige fra persienner til gulve. Dernæst bestilte virksomheden det hjem og tog senere ud for at lave det hos kunden.

Det meste af tiden har jeg derfor brugt på at observere hvad mine kollegaer lavede når de fx satte persienner op hos en kunde. Jeg hjalp med småting som at holde skruetrækkeren eller rydde op. Ellers så jeg på når de syede gardiner i butikken. Her hjalp jeg med at hænge dem op når de var færdige for derefter at folde dem så de hang flot og samlet. Det sjoveste var når vi tog ud til kunderne, på den måde kunne jeg opleve deres arbejde men også møde nye mennesker og se hvordan tyskerne boede. Jeg endte med at have været mange af de steder hvor de andre var i praktik. Weißenhäuser Strand, Heiligenhafen og Fehmarn.  Jeg lærte især i denne uge at tyskerne går meget mere op i persienner og gardiner end vi danskere gør. Der hvor vi danskere gerne vil have lyset ind og have rullet op, der vil tyskerne have det helt lukket til, så man ikke kan se noget.

• Syrummet og nogle af gardinerne som blev syet og hængt op.

Weekenden

Jeg fik weekend om fredagen kl 17 og havde sammen med nogle af de andre piger fra min klasse, som også var i praktik i Tyskland, planlagt at vi skulle mødes i Kiel. Det gjorde vi om lørdagen, hvor jeg tog en bus omkring kl 11 som kørte hele vejen til Kiel. Undervejs steg en af pigerne på i Weißenhäuser Strand. Vi brugte tiden i et kæmpe shoppingcenter lige ved stationen, her mødtes vi med en af de andre piger. Senere ankom den sidste af pigerne, som modsat os andre havde arbejdet noget af dagen. Tiden blev brugt i shoppingcenteret hvor vi senere spiste lidt aftensmad. Herunder besluttede vi os for at vi alle skulle tage til Lübeck for at overnatte hos en af pigerne, da det gjorde transporten meget lettere for os som ikke boede i Lübeck. Det var super hyggeligt og vi fik grint og hygget en masse i både Kiel og senere Lübeck.

Om søndagen efter morgenmad tog vi ud for at se lidt af Lübeck inden vi skulle hjemad ved 3-tiden. Toget som tre af os skulle med kvart over 3, viste sig at være forsinket og senere aflyst. Vi tilbragte derfor 2 timer på hovedbanegården i Lübeck…

Kl 5 kom vi endelig med toget og jeg var endelig hjemme ved 7-tiden efter en god og oplevelsesrig weekend.

• Lidt billeder fra Lübeck

Anden og sidste uge overstået

Anden uge gik utrolig hurtigt, inden jeg så mig om var det fredag og hjemrejse dag. Denne uge havde budt på lidt mere varieret arbejde. Min kontaktperson, Frau Suhr lå desværre syg i 3 dage, så jeg tilbragte en af dagene med at være hjemme i butikken. Her sad jeg i deres ”polstringslokale”. Det var her hvor de skilte gamle stole ad lag for lag, stof for stof ved at banke søm og klips ud. Det var lidt hårdt arbejde for fingrene at sidde fra kl 8 til 17 og bare banke på en stol, men også interessant at se hvordan stolene var ”opbygget” indenunder.

Dernæst blev jeg en af de andre dage sendt ud med deres håndværker team som stod for maling og gulve. Her mødte jeg kl 7 og blev sendt ud med to herre jeg ikke kendte, de var dog flinke. Vi skulle tilbringe dagen ud i et rådhus som skulle renoveres. Her hjalp jeg med at slibe gulve, ikke lige noget jeg havde erfaring med. Jeg var også en del skeptisk i starten, men tog alligevel ja-hatten på og hjalp til og dagen endte alligevel med at gå hurtigt trods mine forventninger.

Dernæst fik jeg lov til at sy i denne uge, jeg syede min helt egen pude som jeg havde lavet fra bunden. Det synes jeg var meget sjovt og bragte mig lidt tilbage til dengang man havde håndarbejde i folkeskolen.

Om torsdagen kom Anne og Nina, vores tyske kontaktpersoner som havde stået for at finde min praktikplads. Vi skulle have en evalueringssamtale sammen med Frau. Suhr om hvordan det havde gået og hvad jeg syntes om det hele. Dernæst skulle jeg filmes til en lille video som de var i gang med. Jeg havde forberedt svar på to spørgsmål: Hvad der havde været godt ved praktikopholdet og hvordan Tyskland adskilte sig fra Danmark. Det var lidt grænseoverskridende at skulle filmes og snakke tysk mens de så på. Men det gik hurtigt og fint.

I den sidste uge følte jeg at jeg fik lov til at gøre og prøve mere, hvilket var godt.

• Polstringslokalet og den pude jeg selv syede.

Jeg var torsdag aften blevet inviteret ned til mine udlejer som ventede med kage og te. De var nogle af de sødeste mennesker jeg havde mødt under mit ophold og meget imødekommende. Vi snakkede en masse om dem lige såvel som om mig. Jeg var ret overrasket over hvor godt vi kunne snakke, når det nu var på et uvant sprog for mig. Men det gik fint og de var meget søde, vi endte med at udveksle e-mails, så vi kunne holde kontakten og de kunne få besked om når jeg var kommet godt hjem. Om fredagen da jeg havde pakket og rengjort lejligheden, sad jeg nede hos dem til bussen kom. Her snakkede vi mere og da jeg til sidst blev hentet fik jeg et langt håndtryk af manden samt en krammer af konen. Derefter drog jeg hjemad. Det var sjovt at se alle de andre piger igen og jeg følte næsten som var det dagen før at vi blev sat af og sidst så hinanden.

Jeg ankom til mit eget hus kl 20, grundet forsinkelser. Selvom det havde været en god oplevelse, så var det rart at være hjemme igen i vante omgivelser.

Samlet vurdering af turen

Samlet set over de to uger kom jeg virkelig rundt og så meget af det de foretog sig i virksomheden. De foretog sig nemlig meget mere end hvad jeg havde regnet med, som sagt lige fra maleri, gulv og møblering (hvor jeg primært var). Selvom det måske ikke lige er det jeg vil uddanne mig som, så synes jeg det har været spændende at opleve og spændende at opleve arbejdslivet og de lange arbejdsdage i Tyskland. Jeg har også lært, at trods jeg ikke kan flydende tysk, så kan jeg alligevel komme langt med det jeg nu kan.

Derudover har det været spændende at prøve at stå på egne ben og så i et fremmed land! En ting der overraskede mig lidt var hvor svært det egentlig var at komme op med aftensmad. Det gik fint med at handle ind men det var en udfordring at finde ud af hvad jeg skulle lave, for det skulle helst være noget nemt, da jeg havde sent fri, og noget der ikke krævede for mange ingredienser. Dernæst var det praktisk hvis det var noget man kunne spise dagen efter og på den måde spare penge og tid på at kokkerere. De fleste af dagene levede jeg derfor af pasta med kødsovs til aftensmad, men det smagte da også godt.

Jeg har under mit ophold lært mere om kulturen og blevet bekræftet i at tyskerne er mere formelle end vi danskere. Dernæst har jeg også fået en bedre forståelse for sproget og lært nye ord. Jeg har flere gange taget mig selv i at tænke på tysk og siden jeg kom hjem har jeg endda hørt lidt tysk radio i form af den kanal jeg plejede at høre dernede.

Jeg vil helt klart anbefale det til andre, da det er en god mulighed for at overskride nogle grænser og lære mere om sig selv. Jeg er i hvert fald glad og stolt af at jeg gjorde det.