Søndag d. 10 April.

I dag kl. 7 kørte vi fra Kalundborg, vi skulle flyve fra Kastrup kl. 10.45. Vi landede i London, Gatwick ca. 1 time og 40 minutter efter. Derfra skulle vi med tog mod Portsmouth der ligger i Hampshire. Det tog ca. Halvanden time. Der blev vi modtaget af en mand fra IBD Partnership, han gav os alle de vigtige informationer vi skulle bruge samt papir osv. Der efter blev vi sendt med taxa ud til familierne. Amanda og Joanna blev sat af først og Cecilie og jeg kørte videre da vi bor en del længere væk. Da vi kom til vores familie var taxa manden så flink at banke på for os og sørge for at vi kom ind. Men den mand vi skulle bo hos var ikke hjemme, så derfor holdte taxa manden lidt på os. Ved et tilfælde mødte vi mandens søn og svigerdatter på gaden og de viste os ind. De viste sig så at de troede vi skulle komme fra Østrig eller sådan noget og at vi først skulle havde været der kl. 4 i stedet for 2. Det var alt sammen noget underligt noget. Vi mødte så manden da han kom hjem og fik en lille rundvisning i huset. Udover os bor der 4 drenge nedenunder er er fra andre lande, manden og hans kæreste, sønnen og hans kæreste.

Cecilie og jeg deler et loft på 3 etage, vi har eget køleskab hvilket vi er meget glade for! Vi er dog lidt skuffet over stedet det er bare sådan et ”hej klar jer selv” agtig sted, vi får hverken mad eller drikke, og vi måtte spørge efter håndklæder til bad, selvom der stod i vores papir at det var med. Vi har nok bare været lidt uheldige, værelset er koldt og internettet virker ikke….. derefter gik vi lidt rundt ude ved huse og fandt en butik der hedder ”The Co-operative” som er lidt ligesom brugserne vi her der hjemme, det var dejlig billigt så vi købte nogle sandwich og noget vand til aftensmad. Derefter gik vi i bad (de har dejligt varmt vand :-D men intet lys på badeværelset..). Vi er nu gået i seng kl. 19 fordi vi ikke har en skid og lave. Godnat…

Mandag d. 11 April.

I dag vågnede vi kl. 8 ca. Vi ha været vågen meget igennem natten. Det har regnet det meste af natten og morgene, typisk England ;-). Cecilie og jeg skulle med bussen ind mod byen hvor vi skulle mødes med de andre ved IBD’s hovedkvarter hvor vi skulle ind til et informations møde. Vi nåede frem til vores stop med bussen og stod af. Derefter blev det svært, hvad retning skulle vi gå? Vi skulle ned af en Victoria roade men i England er det åbenbart normalt ikke at have vejskilte. Så da vi havde været lidt rund omkring, frem og tilbage mødte vi til sidst Amanda og Joanna. Inde hos IBD skulle vi have en masse informationer om hvordan man opføre sig osv. I England, derefter fik vi noget mad- og det er overhovedet ikke som i DK! Her spiser man pølsebrød med æg og tun og sådan noget, en smule underligt men det smagte fint nok. Efter en times tid eller to, tog Chelsie som arbejder hos IBD, os med ud på en tor rundt i byen. Hun viste os skadestue hvis vi skulle komme galt af sted, forskellige pubs og en masse butikker, madsteder og Primark hvor vi skulle arbejde. Derefter skiltes vi ved havnen hvor der var et kæmpe udendørs center med alle de dyre butikker som Ralph Lauren, Gucci, North face osv. Der kiggede vi rundt lidt og så tog vi bussen til gågaden hvor vi shoppede lidt og fik noget at spise. Så skulle vi med bussen hjem igen. Det blev så en større udfordring for Cecilie og jeg da vi bor langt væk fra det hele. Vi tog alle 4 den samme bus, men de andre skulle af før os. Derefter blev vi nervøse for hvor vi skulle af så vi stod af et forkert sted og måtte med en ny bus, derfra måtte vi så gå resten af vejen hjem med gps. Det har været en god men lidt lang dag og klokken er nu 22.08. så vi må hellere komme i seng da vi skal tidligt op og ud på arbejdspladsen i morgen.

b

b1

Tirsdag d. 12 April.

I dag blev vi hentet af en af herrerne fra IBD som skulle køre os ud til Primark. Han spurgte lidt ind til bores bo sted da det så lidt underligt ud. Vi snakkede en del om stederne vi bor og han ville snakke lidt med en af de andre for måske at rangerer noget andet for os.

Vi mødte i primark og blev hurtigt sendt i arbejde, det er bare standart tøjbutiks arbejde, en smule kedeligt for mig da jeg er van til det. Men det er også mere erfaringen og sproget jeg vil have med mig ;-). Vi fik fri kl. 17 og så spiste vi alle 4 på Mc Donalds og så tog vi hjem. Denne gang for Cecilie og jeg ikke vild! Da vi kom hjem snakkede vi lidt med vores familie mand og derefter gik vi i bad og nu i seng.

Onsdag d. 13 April.

Puuuha vækkeuret ringet tideligt… op kl. 7 og så af sted omkring 8 for at være ved primark inden kl. 9. Vi mødtes med Amanda og Joanna udenfor Primark, vi turde ikke rigtig gå ind bare sådan før de åbnede da de fleste ikke ved hvem vi er. Men Cecilie tog modet tid sig og vi andre fundet efter. Da vi kom ind og havde smidt taskerne fandt vi Jess der som sådan er vores leder de 2 uger vi er her. Hun satte os i arbejde og dagen gik i gang. Fri igen kl. 17 og så med bussen hjem, denne gang prøvede Cecilie og jeg at finde et stoppested tætter på hvor vi boede. Det resulterede så i at vi sad i bussen ca. 40 minutter yderligere end de andre gange hvor vi har skulle gå lidt vej for at komme hjem. Men vi kom da hjem ca. Kl. 19 eller sådan noget (busserne her over er møg besværlige). Hjemme igen og ned og lave lagsange til mig, det gik så ikke så godt, putter man ikke folie bakker i mikroovnen?? Heldigt at familie manden var så flink at hjælpe (jeg var flov). Han snakkede lidt om altmuligt og fortalte så at Amanda og Joanna altid var velkomne for her er jo masser af plads :-D. Har nu spist og været i bad så nu skal vi bare sove så vi kan stå op i morgen ZZZZZZ.

Torsdag d. 14 April.

I dag var en stille dag. Vi var på arbejde fra 9-17 og bagefter tog vi ned til IBD da de havde en form for åbent hus, hvor man kunne komme ned og snakke om problemer hvis man har sådan nogle eller bare for at komme ned og sige hej. Bagefter tog vi hjem hver for sig og slappede af.

Fredag d. 15 April.

Vi mødte på arbejde kl. 9 og da vi fik fri tog vi hjem til Cecilie og jeg for at spise pizza og planlægge vores tur til London i morgen.

Lørdag d. 16 April.

Kl. 7.30 var vi på Portsmouth tog station for at tage toget til London kl. 8.15. da vi havde siddet i toget ca. en times tid blev der sagt i højtalerne at toget ikke kørte videre og alle skulle stå af da der var sket en ulykke med et tog og en person. Vi ventede ca. 30 minutter på et nyt tog der skulle tage os mod London. En togtur der skulle havde varet et time og 45 min. Blev til en tur på 2-3 timer.

Endelig London! Vi tog undergrunden hvor vi faret lidt vild, men vi kom da frem til sidst. Vi skulle se Big ben og London eye, det at være oppe i London eye var det klammester jeg ever har prøver!!! Så hvis man er højdeskræk eller har tildens til at blive søsyg SÅ LAD VÆRE!!!!!!! Den gynger rigtig meget og der er langt ned og den vare en evighed…

Da vi endelig kom ned på jorden igen gik turen til madam tussad (musserum med kendte personligheder i voksfigur) der var vildt mange mennesker men de rigtig god oplevelse, kan klart anbefales!

b2

b3

Derefter tog vi til Oxford Street, der skulle jo shoppes ;-) der mødtes vi med Joannas søster som er i gang med skuespiller uddannelsen og bor lidt uden for London.

Bum! Klokken var mange og vi skulle nå et tog hjem, det blev en længere tur da der ikke gik et tog. Så vi blev sendt en del rundt af togpersonalet. Vi fandt endelig et tog hvor vi skulle skifte et sted der hedder Havand. Vi kunne slappe af i toget indtil da, troede vi. I højtalerne blev der sagt at toget ville dele sig i 2 på et tidspunk og dem der skulle mod Havand skulle sætte sig i vogn 1-4, vi sad så i vogn 8 eller der omkring. Så igennem hele toget skulle vi med poser og tasker, der var en del mennesker så det var ikke helt så let. Vi nået til vogn 4, der var rimelig proppet så vi nået nærmest kun lige ind af døren. I vognen var der 5 stive mænd der havde været inde og se fodboldkamp, de var rigtig snaksalige så det blev hurtig en sjov og underholdene tur. Vi snakkede en del med dem omkring England og hvorfor vi var her, så øvede de lige nogle danske ord. Det var en god måde at få humøret op på efter alt det stress i løbet af dagen. Da de stod af havde vi lidt over en halv times togtur tilbage før end vi skulle skifte tog, så det blev hurtig en lang og kedelig tur for resten. Vi var trætte og det blev meget sent, toget nået Havand og vi skiftede tog. Kl. 23.00 var vi landet i Portsmouth og så var der kun 50 min med bus og 10 min gå gang før end vi nåede sengene ZZZZZZZZ. Heldigvis kan vi sove længe i morgen ;-)

Søndag d.17 April.

Vi vågnede kl. 10. Vi havde aftalt at mødes kl. 12 hvor vi skulle shoppe amok i Primark, så det blev dyrt. Men alligevel er alting så billigt der :-D. Så spiste vi mad på Mc Donalds og derefter tog vi bussen hjem. Amanda stod af hjemme ved hende og Joanna, men Joanna tog med Cecilie og jeg hjem for at hygge lidt inden en ny arbejdsuge starter. Vi fik en lillesmule stress over busserne da der på nettet stod noget andet end hvad busstationerne siger. Så hurtig ud af døren for at sende Joanna af sted med bussen inden den sidste kørte. Det var så ikke den sidste bus der kørte, så stol aldrig på busserne på nettet! Tag et billede af busplanen nede ved busstationen, så har man altid en busplan med sig der gælder.

Nu går vi i seng, for vi skal tideligt op i morgen, og vi har en del søvn og indhente fra i Lørdags.

Mandag d. 18 April.

Vi tog på arbejde kl. 9 og fri kl. 17 derefter tog vi bare hjem og slappede af, vi er meget trætte i dag så det er bare tideligt i seng.

Tirsdag d. 19 April.

I dag har også bare været endnu en stille og rolig dag, arbejde fra 9-17 og så hjem og slappe af.

Onsdag d. 20 April.

I dag er vi helt ødelagte, det er alligevel lidt hårdt at arbejde i Primark, da vi skulle have bestemte sko på, så vi har fået mange vabler. Ondt i fødderne, så bare hjem og slappe af.

b4

Torsdag d. 21 April.

Vores sidste dag i Primark!!!! Halv 3 blev vi kaldt til kontoret hvor Tara der står for vores praktik, skulle udfylde vores papir. Hun spurgte om vi havde haft en god oplevelse og om vi havde været ude og se en masse imens vi havde været der. Hun fortalte om et tivoli der lå i Portsmouth, vi vidste ikke at der lå sådan et, så hun gav os tideligt fri, hvis vi lovede at tage ud og have det sjovt. Vi shoppede lidt og fik sagt farvel til alle de medarbejder som vi har samarbejdet med og fik rosende ord med fra de forskellige. Så ud og af sted til tivoliet! Det var selvfølgelig lukket men der var en masse spillehaller som vi fik brugt en del penge i.

Hjemme igen og vi går snart i seng.

b5

Fredag d. 22 April.

Vi skulle mødes hos IBD til vores certifikat ceremoni. De holde en tale og vi fik masser af ros for vores arbejde, så fik vi taget billeder og sagt farvel. Vi afleverede nogle gaver til IBD som vi havde haft med fra Danmark. Bagefter tog vi ud til tivoliet igen og bruget endnu flere penge. Tideligt hjem og pakke inden vi skal hjem til Danmark i morgen.

b6

b7

Lørdag d. 23 April.

Vi stod tideligt op og pakkede resten og fik sagt farvel til familien inden vi blev hentet med taxa. Så gik turen til London, vi skulle flyve omkring kl. 11. Vi landede i Danmark og fik sagt farvel til hinanden og tog hjem. Det har været en god tur og en rigtig fed oplevelse selvom vi blev en del skuffet til at starte med.