Praktikophold i Tyskland, 2018

Jeg valgte at bruge min efterårsferie og ugen efter (uge 42&43) på at være i Praktik i Tyskland. Grunden til at jeg valgte et praktikophold i Tyskland, var fordi at tysk er et godt og vigtigt sprog at kunne, når man som i mit tilfælde, vil have med handel at gøre. Jeg har siden 8 klasse godt kunne tænke med 1 års praktik i Tyskland via PIU, så jeg tænkte at disse to uge ville være en smagsprøve på det.

Søndag d. 14/10 tog vi med Johns Busser til Tyskland. Vi var ca. 11 elever som skulle afsted. Jeg skulle bo i Heiligenhafen i en ferielejlighed og arbejde sammen med en fra min parallelklasse, Freja.
Da vi ankom til Heiligenhafen hentet vores udlejer os og kørte os hen til ferielejligheden, hvor hun så viste os rundt og forklaret en masse på tysk. Hun var en smule svær at forstå men vi fandt ud af det i sidste ende.

Mandag var vores første arbejdsdag, og vi mødte kl 12. Da vi ankom til vores arbejdsplads, Modehaus Rhode som er en modebutik, spurgte vi efter Frau. Hallmann. Hallmann viste os rund i butikken og de 3 små andre butikker som hørte ed til hovedbutikken. Efter ca. 30 minutters rundvisning skulle Freja og Jeg vælge hvem som skulle arbejde i hovedbutikken og hvem som skulle arbejde i de små butikker, da vi ikke måtte arbejde samme sted for at hindre os i at snakke dansk.
Det endte med at Freja arbejdede i hovedbutikken og jeg i de små butikker, hvor vi om onsdagen byttede.

Mine to første dage, mandag og tirsdag, arbejdede jeg i Hafenboutique. Hafenboutique, er en af deres små butikker som ligger nede ved haven, og derfor har teamet/varerne med havn at gøre.
Jeg brugte begge dage på ”Bügel sortieren” som er at sortere tøjbøjler. Gennem de tog dage fik jeg sorteret omkring 30 papkasser med bøjler

Om onsdagen var jeg i en anden ligge butik, Ostseetruhe som sælger modetøj og mærkevare til unge i vores alder. Efter min Pause om onsdagen byttede Freja og jeg så hun kom i Ostseetruhe og jeg kom i hovedbutikken. Hovedbutikken er delt op i forskellige afdelinger og jeg var i dameafdelingen. Jeg blev vist rundt i afdelingen og de viste mig hvordan det forskellige tøj skulle foldes og så skulle jeg enlig bare folde tøj den dag.
Chefen Herr. Rhode kom og hilste på mig og stod og snakkede med mig.

Torsdag og fredag brugte jeg på at sætter alarmer på nyt tøj, folde en masse tøj.
Man lavet meget de samme da der ikke rigtig var så meget at lave.
Torsdag aften var Freja, Amalie fra min klasse og jeg ude at spise på en Italiensk restaurant, det var rigtig god mad de havde.

Den weekend vi havde der nede, d. 20 og 21, var vi om lørdagen i Hamburg.
Vi havde i Messenger, Facebook, lavet en gruppe med alle os som var i Tyskland, og spurgte om nogle ville med til Hamburg. Desværre var det kun Freja, Amalie og Jeg som havde mulighed for at tage til Hamburg. I Hamburg shoppet vi en masse, og vi fik spist McDonald’s, da der ikke er en McDonald’s i Heiligenhafen.  På vej hjem fra Hamburg skulle vi med en bus til Heiligenhafen. Bussen kom aldrig og vi var der i god tid, så vi kunne ikke forstå hvorfor den ikke kom. Vi vælger så at ringe til en taxi som skulle hente os. Lige da vi har lagt på, stander en taxi foran os, ikke den vi har bestilt, og spørg om vi skal med, og vi takker ja. I taxaen ringer vi til den taxi vi har bestilt og aflyser den.
Taxaen som tog os med, kunne heldigvis engelsk, fortalte at denne taxa allerede var betalt så vi skulle ikke betale noget for at køre med, hvilket var rigtig sødt af ham, da han jo bare kunne ha’ snydt os.

Om søndagen kom Jamila og Amalie på besøg og vi udforsket Heiligenhafen. Vi tog ned på havnen hvor vi bestilte nogen fisch and chip. Vi kiggede i de forskellige butikker der var i byen.
Mens vi sad os spiste blev vi enige om at tage i Fleegaard. Vi tog lige hjem til os og lag de ting vi havde købt, og så cyklede til Fleegaard. Da vi kom til Fleegaard købte vi lidt slik og vin til om aftenen.
Vi tog også i Calle som lå ved siden af, hvor jeg fandt en rigtig god vin.
Vores plan var at lave Nachos til aftensmad, men vi kunne ikke finde det vi skulle bruge så det blev til cupnudles og tomatsuppe.
Vi sad og hygge hjemme hos os om aftenen og så tog Amalie og Jamila hjem ved 20-21 tiden.

Den sidste uge vi havde tilbage i Tyskland arbejde jeg i dameafdelingen hvor hjalp til med til at pynte om til jul og foldet tøj.

Om torsdagen kom jeg ned i en ny afdeling som hed Manhattan, som er modetøj til unge. Her tog jeg tøj på mannequins og lag tøj frem på borde så folk kunne se det. Anne og Nina kom på besøg for at høre hvordan det gik.
Torsdag aften tog Freja, Amalie og Jeg ud at spise på et Steak and Pancakehouse

Vi tog efterfølgende i SKY hvor vi købte noget is som vi tog hjem til os og spiste. Vi satte en film på mens vi spise is, og så hyggede vi bare.
Amalie sov hos os torsdag til fredag, da hun skulle være ude af sin lejlighed tidlig fredag morgen.

Fredag morgen stod vi op og lavede noget lækker morgenmad. Vi begyndte at pakke og klokken 10 kom vores udlejer for at gøre rent, vi hjalp hende med at gøre rent. Da vi var færdig med at gøre rent skulle Freja og jeg på arbejde, hvor Amalie så bare gik rundt i byen imens.

Freja og Jeg nåede at arbejde 1 time og så havde vi 1 times pause. Efter pausen kom Herr. Rhode ned til os og sagde at vi kunne vælge et stykke tøj for 60 Euro, som en afskedsgave, og så skulle vi komme op på kontoret bag efter.
Efter vi havde valgt det vi ville have gik vi op på kontoret og snakket med herr. Rhode. Vi snakkede om hvordan det havde været og at de var glade for at have os. Herr Rhode sagde at hvis vi ville komme tilbage så skulle vi bare ringe og så ville der blive holdt en plads til os, hvilket vi var utrolige glade for at høre. Vi fik lov til at få fri bagefter hvor vi så mødtes med Amalie i byen.

Vi gik rundt i byen og kiggede og vi fandt så en cafe hvor vi købte noget kaffe.
Vi skulle mødes med udlejeren kl 16 ved lejligheden hvor vi skulle have vores ting og så skulle vi til busstopstedet hvor vi blev hentet af Johns busser, og så gik rejsen hjem.

Det har været en utrolig oplevelse at være i praktik i Tyskland. Jeg har haft det super sjovt og hyggeligt med Freja og Amalie. Og jeg er så glad for at jeg valgte at tage af sted.
Jeg er så glad for at jeg fik den arbejdsplads jeg fik. Menneskerne var utrolige søde og forstålige og spurgte meget ind til en, for at få en til at snakke tysk.
Her hjemme får man meget af vide om hvor mere formelle og hierarkisk de er i Tyskland, forhold til Danmark, hvilket gør at man er meget nervøs når man kommer til en tysk arbejdsplads. Men her var der slet ikke så meget hierarki, vi kunne gå op på kontoret og spørger om noget, hvis vi var i tvivl. Chefen kom ned og snakkede med os og jokkede med os, hvilket jeg ikke havde set komme, så blev overrasket.
Jeg har lært meget om den tyske kultur. På vores arbejdsplads var der indendørs rygerum, hvilket jo man ikke har i Danmark. Jeg lag mærke til at hunde og dyr er velkommen i næsten alle butikker, hvilket de ikke er i Danmark. Den cafe vi var på lå der også en kat som tilhørte caféen.

Jeg blev rigtig glad da herr. Rhode sagde at vi kunne komme tilbage hvis vi ville, specielt når jeg gerne vil 1 års praktik efter gymnasiet.
Så alt i alt kunne jeg ikke være mere glad, og jeg vil klart anbefalede det til andre.