Europa kort

Magnus Strøbæk Hessel

Hydraulik:
Er en måde at overføre kraft på ved hjælp af væsker via rør. De hydrauliske systemer jeg har arbejdet med har brugt olie, grunde til at olie ofte bliver brugt er fordi det er meget svært at presse sammen, hvilket er en meget vigtig fordel da olien kommer under et kæmpe tryk i rørene. Jo flere liter olie i minuttet desto mere fart og jo støre tryk desto mere power. I et hydraulisk system ses pumper som driver olien frem, elektriske eller diesel motorer som driver pumpen og selvfølgelig de dele som skal fremføre den ønskede funktion.
Det fungere lidt lige som kroppen. Pumpen altså ens hjerte, pumper væsken altså ens blod, ud i kroppen via nogen rør altså blodårende, som så giver energi til f.eks. et stempel altså ens arm som så kan bevæge sig frem og tilbage.
Et eksempel på hvordan et system kan se ud energimæssigt:
Elektrisk energi -> hydraulik kraft -> mekanisk energi

Hydraulisk system:Måden man tegner et hydraulisk system på er ved hjælp af nogen bestemte symboler som bliver navn givet alt efter hvilket symbol det er og hvor det er placeret.
Eksempler på nummerering i et kredsløb: Hvis alle komponenterne på tegningen er en del af det samme kredsløb får komponenterne tallet 0. Når der er snakke om flere forskelige kredsløb bliver komponenterne delt in i tal 1, 2, 3 osv. alt efter om de høre til kredsløb 1, 2 eller 3. Drevkomponenter har bogstavet A, f.eks. 1A, 2A, 3A…
Alle ventiler som kontrollere noget har bogstavet V, så i kredsløb 1 vil de hede 1V1, 1V2, 1V3 og i kredsløb 2 vil de hede 2V1, 2V2, 2V3…
Nogen af de komponenter som indgår i tegningen oven over:

Dette symbol repræsentere en hydraulik pumpe. Første dag fik vi lov til at et kig ind i pumpen som vist på billedet er der masser af dele. Vær dels design er meget velovervejet for at opnå bedst muligt resultat.

Dette er symbolet for en double acting cylinder. Alt efter hvor olien bliver pumpet ind skydes den ud eller trækkes ind. Her er det vigtig at have en tank da siden som skubber cylinderen ud skal bruge mere olie.

Til venstre ser vi det systemet som er på første side og til højre ser vi en lille del af en krans system:

Side projekter:
Jeg fik til opgave at male en hydraulisk motor hvis funktion er at dreje kranendes hjul til en ønsket vinkel, der bruges to hydrauliske motor til at styre 4 hjul, og der er 80 hjul på de store kraner.
Først skal motorende renses og der efter skal den gamle malning fjernes, det gør man med et stykke værktøj som har en masse nåle, dette værktøj er designet til at bryde den gamle maling. Det er vigtig at bruge sikkerheds briller når man benytter værktøjet da den gamle maling kan flyve afsted med høj fart.

Til venstre ses motorende med gamle malning på. I miden har vi værktøjet jeg brugte. og til sidst har vi motorende uden maling.

Den hvide maling som motor skal have på kan ikke side fast på metalet derfor bruger man først en maling som sætter sig godt fast på metalet og er modtagelig for andet maling. Derefter sprayer man den hvide maling på.

Libherr som arbejdsplads:
Det er en utrolig stor arbejdsplads, det har være fantastisk at se hvordan så mangen mennesker med vær deres lille opgave til sidst for bygget en kæmpe kraner.

Hvad synes jeg om turen?:
Jeg synes det var en rigtig spændene tur og jeg vil helt sikkert anbefale det til alle som har lyst til at lære om hydraulik, værktøj, produktion, og masser af andre ting. Særligt tak til Marcus som var rigtig god til at forklare og illustrer hvordan vær ting fungere. Værelset var fint og dagligvarerne var lige rundt om hjørnet hvilket gjord det nemt at falde til.