Dag 1. Søndag D. 12/11-17

Vi skulle afsted til Tyskland med færgen fra Gedser til Rostock kl. 13:00 vi skulle mødes kl. 12:45 I landgangshallen
Vi ankom til Tyskland kl. 15:00 ca. Derefter blev vi kørt ud til vores ferielejlighed, på Amtsstraβe (β = Tysk dobbelt S) 10A
Min mobil havde intet signal, så det var meget hårdt ikke at kunne komme i kontakt med dem der hjemme, for at fortælle at vi var kommet godt herned.
Men jeg fik lov til at låne udlejers tlf. til at ringe hjem, så det var super dejligt, men også hårdt at snakke med dem, da dette var første gang.
Lejligheden er lille, men rumlig, der er kun et værelse, så Celina skulle sover på sofaen, og jeg på værelset.
En hyggelig stue, lille køkken, gang og badeværelse.
Ca. Kl. 20:05 gik vi til ro.

Dag 2. Mandag D. 13/11-17

Kl. 08:30 Ringede uret, så vi stod op & spiste morgenmad.
Ca. kl. 09:30 Kom Nele og hentede os og kørte først mig ud til Edeka Brinkmann hvor jeg skal arbejde de næste 3 uger.
Derefter kørte Nele, Celina ind til hendes arbejde for de næste 3 uger.
Edeka kan samlingens med en SuperBrugs el. Kvickly. Endog det er billiger end i DK.
Jeg lavede dato tjekkede og fyldt vare op og trimmede, derudover kiggede jeg på en der sad ved kassen, Jeg syntes det er nogle smarte kasser de har da, de har en vægt i der hvor man scanner varerne, så kunden ikke skal hen og veje først, ekspedienten skal bare trygge et nr. tilsvarende varen, og så finder den selv prisen alt efter vægt. (Dette havde jeg ikke set før)
Min tlf. fik data, så nu kunne jeg komme i kontakt med dem der hjemme, hvilket gjorde mig så glad at jeg græd af glæde. Så da jeg var slut med min pause var jeg meget rød i hovedet. :-D
Jeg havde fri kl. 16:00 så derefter skulle jeg finde hjem. Først med Straßenbahn (sporvogn) og så med bus. (Det skulle lige læres)
Jeg skulle møde hver dag, mandag til fredag fra kl. 07:00 til 16:00, så jeg skulle tidlig op og så afsted.
Jeg gik i Netto da jeg var kom hjem, så handlede jeg aftensmad, hvilket kom til at stå på Kylling med pomfrits & agurk salat.
Omkring kl. 19:30 ringede jeg skype med min familie for at sige godnat til mine piger og mand. For at gøre dette skulle jeg gå ud på gaden og finde 3G signal, som var næsten under en lygtepæl.
Celina fik først fri kl. 20:00, så hun kom sent hjemme. Ellers skulle vi bare slappe af. Resten af dagen.

Dag 3. Tirsdag D. 14/11-17

Jeg skulle møde hver morgen kl. 07:00 dvs. jeg skulle afsted kl. 06:00, det var lige noget man skulle vende sig til. Jeg arbejdede i køleafdelingen hvor jeg skulle fylde vare op, 2-3 bure. Så havde jeg ellers trimmede resten af dagen til jeg fik fri. Jeg havde i alt 1 times pause fordelt på to X 30 min. hver. Ordet pause er næsten 100% ens, på Tysk som på Dansk. Jeg havde fri kl. 16:00 hver dag. Derefter handlede jeg ind til Celina og jeg, vi spiste kylling-pasta.
Celina og jeg aftalte at det nok var bedst at vi byttede sov-plads, da hun hver dag skulle møde sener end jeg, så hun kunne få ro til at sove.
Så jeg sove på sofaen, det er ikke den bedste at sove på. Omkring kl. 19:30 ringede jeg skype med min familie for at sige godnat til mine piger og mand, igen ude under en lygtepæl. Vi valgte at se en film om aftenen, og slappede af resten af aftenen.

Dag 4. Onsdag D. 15/11-17

Jeg mødte på arbejde kl. 07:00 og fyldte igen vare op, hvilket jeg gjorde hver dag, og så trimmede jeg og fjernede tomme papkasser.
Omkring kl. 11:30 fik jeg det dårligt og fik lov til at gå hjem, jeg valgte at slappe af resten af den dag.
Aftensmaden bestod af tomatsuppe og flutes. (Det var en god tomatsuppe)
Omkring kl. 19:30 ringede jeg skype med min familie for at sige godnat til mine piger og mand, hver dag var det ude ved lygtepælen.
Vi så en film og slappede af inden vi valgte at i seng.

Dag 5. Torsdag D. 16/11-17

Mødet kl. 07:00 på arbejdet.
På arbejdet lavede jeg vareopfyldning, trimmede, fjerne tomme papkasser og tjekkede datoer.
Efter jeg havde fri omkring kl. 16:00 og var kommet til Kirchenplatz, hvor jeg til dagligt stor af, handlede jeg ind til aftensmad til torsdag og fredag.
Vi lavede pasta og kødsovs til aftensmad. Derefter så vi en film og slappede af. (Vi lavede stort set den samme hver aften, med at se film og slappe, så det gjorde vi også den dag.) Omkring kl. 19:30 ringede jeg skype med min familie, for at sige godnat til mine piger og mand. Lidt sener gik vi i seng.

Dag 6. Fredag D. 17/11-17

Mødet på arbejde kl. 07:00
Fylde vare op, fjernede papkasser samt trimmede og dato tjek.
Jeg havde fri kl. 16:20 pga. da Frau. Brinkmann havde tidligere fri og der var 2 mandlige arbejdere (hvor den ene af dem vist nok er Frau. Brinkmann’s søn som jeg forstod det) som sagde så skulle jeg lige gøre det og så skulle jeg lige gøre det, så da den var 16:20 valgte jeg at gå. (Det gav de også mig lov til)
Da jeg kom hjem slappe jeg af, med at lave diamond painting indtil Celina kom hjem. Så lavede vi aftensmad som bestående af lassange. Derefter slappe vi af og så film. Omkring kl. 19:30 skulle jeg ud og ringe skype med min mand og børn for at sige godnat til dem. Derefter Fortsatte vi med at se film. Da den var slut var det godnat.

Dag 7. Lørdag D. 18/11-17

Vi begge havde fri lørdag, så vi valgte at sove lidt længe.
Vi valgte at tage op i byen og kigge, vi gik først i den ”Høje” kirke (Petri-Kirche) som er den højeste i Rostock, med sin højde på 117 m. og så den ”Tykke” kirke (St. Marienkirche), som har et vinduesparti på 10 * 25 m. utrolig flot. Ellers gik vi rundt i byen og kiggede før vi tog hjem og spiste pizza til aftensmad. Vi så en film og slappede af. Jeg snakkede skype med min familie igen også ca. kl. 19:30.

Dag 8. Søndag D. 19/11-17

Vi sov længe, da vi også havde fri om søndagen.

Vi valgte at tage en tur til Warnemünde, for at se byen, næsten alle butikker er lukket om søndagen, de eneste der er åben er restauranter, café og den slags. Vi fandt en is-butik der var åben og som solgte dansk Soft Ice, Celina valgte at købe en. Og så fortsatte vi videre ud mod stranden, da vi var kommet halvt ud, hvor der ikke var træer eller huse, blæste det så meget, at vi fik sand i hoved og øjne, så vi valgte at vende om og gå en anden vej igennem byen for at komme tilbage til toget. Da vi gik rundt i byen gik vi forbi en butik, som havde en stor gepard-figur i porcelæn, den syntes jeg er og var vildt flot. Da vi kom tilbage til toget kørte vi 3 stationer hen til hvor vi stod af for at kørte med bus 45 under ”kanalen” sammen vej tilbage, som vi tog ud til Warnemünde, vi stod af ved stoppestedet Kirchenplatz. (Hvor jeg står på hver morgen for at tage på arbejde.)  Da vi kom hjem, slappede vi af og til aftensmad spiste vi suppe. Vi så en film og gik derefter i seng.

Dag .9 Mandag D. 20/11-17

Jeg stod op kl. 05:45 ca. for at tage bussen fra Kirchenplatz kl. 06:19 Den køre/kørte til Dierkower Kreuz og er der kl. 06:28.
Kl. 06:30 køre/kørte STR 1 (Straßenbahn) fra Dierkower Kreuz til Steintor IHK og er der ca. kl. 06:37 hvor jeg så skulle gå til en anden perron på Steintor IHK for at nå STR 5 (Straßenbahn) som køre til mit sidste stop, som er Majakowskistraße og er der omkring kl. 06:50 så var jeg på arbejdet små 5 min. efter. Jeg blev desværre nød til at tage hjem omkring kl. 13:00 da jeg blev syg. På vej hjem skrev jeg til Nele om at jeg var syg og tog hjem, så jeg var hjemme ca. kl. 14:00. så lagde jeg mig på ”sengen” aka. Sofaen. Celina lavede suppe til aftensmad, da hun kom hjem fra sit arbejde. Efter aftensmad slappede vi af og gik kort tid efter i seng.

Dag 10. Tirsdag D. 21/11-17

Jeg vågnede omkring kl. 05:45 da uret ringede og var stadig syg, så jeg skrev til Nele, og da kl. var 07:00 ringede jeg til arbejdet for at melde mig syg.  Lige den dag kan jeg ikke huske hvad vi fik at spise til aftensmad, eller hvad vi lavede, men nok slappede af.

Dag 11. Onsdag D. 22/11-17

Jeg var frisk til at komme tilbage på arbejde igen.
Så det var op kl. 05:45 og afsted med bussen kl. 06:19 ca. og på arbejde ca. 06:55.
Arbejdsdagen gik med at fylde nye vare på hylderne mest i køledisken, som bestod/består af mælk, kakao, butter mælk (efter min mening er det ikke noget man skal drikke), kolde kaffe, jordbær og banandrikke, fløde, buddinger, yoghurter, sild, div pålæg og ost.
I min pause spurgte jeg hvad Mahlzeit betød. Det jeg forstod på ham (kan ikke huske hvad han hed) er at han mente at det var noget i stil med at når vi på Dansk siger velbekomme, dog siges det kun mellem kl. 11:00 & 14:00.
Jeg spurgte ham ude i selve butikken, og dette hørte et kundepar, som kom hen og sagde at i kristen (evangelisk) sammenhæng betød det: Velsigne måltidet.
Resten af dagen brugte jeg på at: trimme, fylde vare op andre steder og tjekkede dato.
Da jeg havde fri kl. 16:00 tog jeg Straßenbahn kl. 16:11 og var på Kirchenplatz ca. kl. 16:48. Så handlede jeg i Netto & Edeka Jens som ligger lige ved busstoppestedet.
Derefter gik jeg hjem og gjorde rent.
Da Celina kom hjem lavede vi aftensmad som denne aften bestod af pizza, og ellers var aften som den plejer, vi så film og slappede af inden vi gik i seng.

Dag 12. Torsdag D. 23/11-17

I dag havde vi fri, fordi vi skulle på en mindre tur med Nele, Tine, Solvig og de andre studerende som også var i praktik i Rostock.
Vi lagde ud med at møde kl. 10:00 på Nele’s arbejde, hvor vi derefter gik sammen op til tovet og der fortalte Nele om rådhuset og de 7 tårne, og i denne sammenhæng at der også var 22 byporte, men i dag eksistere der kun 4, som hedder Kröpeliner Tor, Steintor, Kuhtor & Mönchentor.
Derefter gik vi til St. Marienkirche. (Som jeg kaldte den tykke kirke.) og efterfølgende ud til Lange Straßen og videre til Culture Museum Rostock, hvor vi så et billede hvor Dronning Margrethe 1. var med på. Og videre ned til Likörfabrik, hvor vi skulle spise frokost, jeg valgte at få Hamburgerryg med kartofler.
Til dessert fik jeg tiramisu, hvor jeg efter jeg kom hjem fandt ud af at det var en kaffekage, dertil skal lige siges at jeg ikke kan lide kaffe. (men den smagte ikke voldsomt af kaffe.)
Da vi var færdig der, gik vi op til bilerne hvor vi kørte ud til Kunsthalle, jeg fandt ud af at det var kunst til væg og i den stil, dette er dog ikke noget der interesserer mig, men jeg valgte dog at gå en hurtigere gang gennem hele museet, hvis nu der var noget der var mere interessant for mig, (det var der dog ikke) så da jeg havde været igennem hele udstillingen, valgte jeg at gå ud og sidde og vente på de andre. Da de andre var færdige gik vi tilbage til bilerne hvor vi så tog hver til sit, Nele kørte Celina og mig ud til en større Edeka, hvor vi gik lidt rundt i de forskellige butikker der lå der før, vi gik ned til færgen for at tage hjem, da vi kom hjem slappede vi lidt af inden vi lavede aftensmad, som bestod af tomatsuppe og flutes. Så slappede vi af lidt inden vi gik i seng.

Dag 13. Fredag D. 24/11-17

Jeg valgte at møde kl. 06:40 fordi jeg skulle gå lidt tidligere.
Dagen var som alle de andre med at fylde vare på plads, trimme og dato tjek. Jeg fik lov kl. 15:00 ca. fordi jeg skulle hjem på weekend, det glædet jeg mig til. Jeg tog færgen kl. 17:00 (jeg var lige ved ikke at nå den fordi der var problemer med dankort terminalen, men det lykkedes da bussen der køre fra der hvor man køber billedet og ud til færgen, valgte at vente på mig, vi var i DK ca. kl. 18:45 da, jeg steg af færgen ventede min mand, ved færgeudgangen, da vi kom ned i forhallen, var der pas kontrol, vi var 2 der steg af, den anden var gået ned, inden vi var kommet ned, inden min mand og jeg gik videre sagde jeg til de to betjente (pas kontrollører) at jeg var den sidste der var stået af, dette blev de overrasket over.

Dag 14 & 15. Lørdag & Søndag D. 25-26/11-17

En dejlig afslappende weekend med Kirke Søndag fra kl. 10:00 til 13:00 ca. (Jeg møder dog i kirken lidt i 09:00, da jeg er lovsanger i vores menighed)
Efter kirke kørte vi ud til mine svigerforældre som havde lejet et sommerhus da, svigerfar havde brødre-weekend.
Da jeg skulle tilbage til Tyskland, valgte jeg at tage færgen kl. 21:00 så ville jeg være i havn kl. 22:45 ca. Men, men, men, der var så voldsom bølgegang at sejlturen tog en halv time længere end normalt, så vi var først i havn 23:15 ca. da jeg kom ned fandt jeg ud af at man skulle have bestilt en bus-taxa en halv time i forvejen, og der kørte ikke flere busser, så med dyb panik og gråd, ringede jeg hjem til min mand og fortalte hvordan det var, til det sagde han: ”Du bestiller bare en taxa så må det koste hvad det koster.” Så det gik jeg ind på billetkontoret og fik dem til, de sagde at den ville være der omkring 15-20 efter, der gik ca. 10 min. så var den der. Da den kom så jeg at det var en Audi, (Det bilmærke jeg bedst kan lide) så det gjorde det hele lidt bedre, prisen for at køre mig hjem kostede 16.90 Euro (125,79 DDK.)
Jeg var så først hjemme omkring 23:45 så jeg listede ind for ikke at vægge Celina, men hun vågnede desværre alligevel. Og ellers gik jeg direkte i seng.

Dag 16. Mandag D. 27/11-17

Jeg vågnede for sent, så jeg var først på arbejde kl. 08:00 ca.
Frau. Brinkmann sagde at det ikke gjorde noget, jeg gik direkte i gang, og hjalp med at fylde køledisken op, da det var færdigt fortsatte jeg med at trimme, og dato tjek.
Jeg valgte at arbejde en time længere så jeg først gik kl. 17:00 i stedet for.
Celina havde valgt at sørge for mad den dag.
Aften bestod af afslapning & film.

Dag 17. Tirsdag D. 28/11-17

Jeg fik igen sovet over og kom igen en time sener, så jeg valgte igen at arbejde længere. Jeg startede med at fylde friske vare på hylderne, derefter lidt flere vare, og så spurgte Frau. Brinkmann og jeg ville tjekke datoer, ved kaffen og bagefter på den anden side af reolen, hvor der var kage, mel og sukker og den slags. Det gik jeg i gang med og jeg arbejdede bare der ud af, holde de 2 pauser på hver 30 min. og arbejdede videre, på et tidspunkt ville jeg lige tage noget at drikke, og så tjekkede jeg lige hvad kl. var. Jeg fik et chok over at den var 18:30, så gik jeg ud til en af mine kollegaer og spurgte om jeg godt måtte tage hjem nu, han fik et chok over jeg stadig var der, fordi han var i den anden side af butikken, så han havde troede at jeg var taget hjemfor længst, så han sagde ja, naturlig vis måtte jeg det. Så jeg var hjemme omkring. Kl. 19:30. så lavede vi aftensmad, spiste og så gik vi kort tid efter i seng.

Dag 18. Onsdag D. 29/11-17

Jeg mødte som jeg plejer, og havde dagen forinden spurgt om jeg måtte gå kl. 09:45 så Celina og jeg kunne nå at se julemarked inden vi skulle hjem, og det måtte jeg. Så tog jeg Straßenbahn til Lange Straßen hvor jeg mødtes med Celina. Vi valgte at tage Straßenbahn ud til et storcenter i Lütten Klein, der gik vi lidt rund i de forskellige butikker før vi valgte at tage Straßenbahn tilbage til Rostock centrum for at gå og se på julemarked. Det var super hyggeligt & flot. Vi sluttede dagen af med at spise aftensmad på Likörfabrik, hvor vi bestilte pasta med panerede lakse tern. Derefter tog vi hjem, og slappede, og begyndte så småt at pakke, inden vi gik til ro.

Dag 19. Torsdag D. 30/11-17

Jeg mødte på arbejde sammen morgentid som jeg plejer, og gik derefter i gang med at fylde vare på div. hylder. Trimmede og tjekke datoer.
Da jeg havde pause sad i personalestuen og fik set ud af døren, at Frau Brinkmann var på vej hjem, så jeg fik lige standsede hende, for at sige farvel, da dette var min sidste dag. Hun troede så at jeg også kom om fredagen, men der skulle vi hjem, så hun styrtede ud i butikken og sagde at jeg lige skulle vente på lageret, da hun kom tilbage havde hun en flaske vin af en slags, en dyr æske luksus chokolade, og typisk tysk kage: Stollen. Hun var ærgerlig over at det var slut, og det var jeg også, for jeg havde virkelig nyt at være der.
Efter arbejde tog jeg Straßenbahn fra Majakowskistraße til Steintor og valgte at gå på julemarked for at købe nogle småting og kigge lidt ekstra. Jeg valgte at tage en tur med pariserhjulet, det kostede 6 Euro. (ca. 45 kr.) jeg var så den eneste i pariserhjulet, så jeg tror at jeg kørte 8-10 ture før der kom et par andre på, og så ca. 5 ture mere, så det syntes jeg var billigt. Det var en fantastisk flot udsigt fra toppen, efter dette tog jeg hjem, så spiste vi aftensmad, og så pakkede jeg det resterende jeg manglede inden jeg gik til ro.

Dag 20. Fredag D. 01/12-17

Jeg stod op kl. 07:30 og spiste morgenmad, inden jeg begyndte at gøre rent, ca. kl. 9:45 kom Nele for at hente os og køre os til færgeterminalen. Da vi ankom der stod de andre der også havde været i praktik og ventede på os.
Vi skulle være ved færgen, en halv time før Sejlas, den sejlede kl. 11:00 og vi var hjemme i DK kl. 12:45 ca. da vi lage til havn, ville dem der skulle gribe fat i færgen ikke virke, så der gik 10-15 min. før vi kunne komme af, da det endelig virkede stod min mand og store datter og ventede på mig, det var super dejligt at se dem, og endelig at være hjemme igen.