Dagbog fra Malta – Juni 4. – 24. 2017                                            Af Jacob Frei

Søndag den 4/06-17:

Stod på klokken 03:30. klokken 05:00 Ankom i lufthaven, flyet var forsinket med 3 timer, fik det af vide i sidste øjeblik, så i stedt for at komme til Malta ved en 13 tiden, var vi her ved en 18 tiden.

Ankommer til Maltas lufthavn hvor vi prøver at få fat i ham taxi chaufførerne. Det lykkes men, vi stod i lufthaven i en time ekstra.

HH og jeg gik så ud for at finde noget mad og vand men det var næsten umuligt fordi der har være noget valg så alle butikker osv. havde lukket på grund af noget valg. Men vi fandt dog en lille shop hvor vi købte noget vand, cola og brød.

Mandag den 5/06-17:

stod op klokken 9ish. Vi tog bussen indtil Vallettas busterminale mødes med Mark og Dennis. Derfra tog vi ind til Paragon, hvor vi skulle skrive under på nogen papir og fik noget basis viden omkring det hele.

Når, men vi tog rundt i byen og fik noget mad og drikke, set på “nogen” damer, og fundet ud af noget med en bådtur i den kommende weekend. Jeg glæder mig til dagen i morgen og hvordan det kommer til at gå med jobbet.

Tirsdag den 6/06-17:

(første dag med regn)

Vågnede klokken 5:30 og var spændt på hvad dagen ville bringe. Tog bussen til Valletta skiftede bus og tog ind til arbejdspladsen. Kommer frem til en garage hvor der står MI Installations, hvor vi hverken kunne komme ind eller nogen åbnede døren. Prøvede at få fat i Dennis men der var ingen hjælp at hente.

Så vi ringede til nummeret på vores mester og han sagde vi skulle møde 5:30 om morgenen. Vi tog tilbage til vores hjem og kontaktede Paragon, de sagde de ville ringe og finde ud af det. Vi ringede 2 gange efterfølgende og fik besked på at komme torsdag 5:30. Vi har i mellem tiden fundet ud af der ikke går nogen busser så tidligt.

Vi gik ud for at tage nogen billeder og se det område vi boede i lidt mere. Derefter tog vi bussen til Valletta og så på de forskellige ting der var der, vi besluttede at vi nok også skulle finde et super Market, så vi fandt en Lidl på google maps og tog turen, fik købt noget mad og drikke, købte noget pizza på den lokale pizzeria 500 meter fra vores bopæl og tog hjem.

Onsdag den 7/06-17:

Stod op klokken 10, fordi i dag var det en national dag på Malta. public Holiday. Vi tog til indtil Paragon for at få styr på vores arbejdes tider. klokken var 14. da vi komme frem står der et skilt hvor der står ” student Hours 1517 ” og vi beslutter os for at finde noget mad og drikke for at få tiden til at gå. Da vi kommer tilbage og klokken var blevet 15 kunne vi ikke komme ind for der var låst. Vi ringede til paragon og de sagde vi skulle ringe til deres nødopkalds nummer i morgen torsdag klokken 8:30, så der var ikke meget hjælp at hente denne gang.

Vi tog til Bugibba og gik rundt tog billeder og så folk bade, sole sig, og klipper. Så gad vi ikke at gå mere, så gik vi bare hen til det nærmeste busstop tog bussen og kørte der ud af, vi endte i Mdina. Så det fort og tog hjem igen. Klokken var nu blevet 20 og vi fandt en sub-way og fik noget at spise.

Torsdag den 8/06-17:

Stod op klokken 8 for at ringe til Paragon. De sagde, jeg skulle skrive en E-mail og de vil svare samme dag. Så jeg skrev en mail og har ikke hørt fra dem hele dagen.

Fredag den 9/06-17:

Tog i lidl for at finde noget vaskepulver så vi kunne få vores tøj vasket. Vi fik vasket vores tøj. Mens ventede vi

svar fra Paragon omkring vores mødetider med firmaet. Ellers slappede vi af og ved en 18:00 tiden tog vi i byen med Mark og Dennis. Vi fik brugt nogen penge og drukket nogen drinks.

Lørdag den 10/06-17:

Vi stod op ved en 9 tiden og til Paceville for at tage en på en tur vi havde bestilt om mandagen sammen med Dennis og Mark. Vi stod på en bus til Paradis Bay som var en bustur på 1 times tid. Vi lå på sol senge til 6€ stykket, og drak en masse vand og lå og nød det gode vejr og bare slappet af.

Søndag den 11/06:

Stod op tidligere end i går fordi vi skulle nå en båd til den blå lagune lidt over ni. Tog noget hurtigt mad og så var det ellers ud af døren, det var meningen vi skulle mødes med Dennis og Mark, men Dennis lå syg så det var kun Mark, HH og mig der tog ud. Vi tog til Paceville for at komme med en bus der tog os til haven hvor vores båd var, turen til Camino tog halvanden time den tid brugte vi på at ligge i liggestole på bådens øverste etage. Da vi ankommer tænker vi straks vi skal rundt på øen. Men inden det gik vi ombord på en speedbåd som skulle vise os 13 klipper. Den tur tog kun 10min og mens vi troede det var en tur på 30min og vi ville se meget mere, der syntes vi alle sammen vi blev lidt røvrendt. Når men vi gik øen rundt på 3-4 timer mens vi tog en masse billeder, snakkede og så på det smukke landskab, med klipper og masser af sten. Da klokken var blevet 5 tog vi skibet tilbage til fastlandet “Malta” var klokken blevet 19ish, vi fandt en restaurant og bestilte aftensmad.

Mandag den 12/06:

I dag stod jeg op klokken meget tidligt for at nå en bus så vi kunne komme før 6 om morgen men vi stod i 20-30 minutter fordi busserne ikke kørte til tiderne og 2 af dem var helt fulde af mennesker.

Vi var inden hos MI Installations ved en 6:30 tiden og med lidt held var der åbent og vi kunne komme ind, Kom hurtigt afsted uden noget bøvl. Vi skulle omkring lufthaven og lave noget el og kloak, godt jeg havde sendt et billede af mit pas til Helle, så jeg kunne bruge det for at komme igennem security. Jeg skulle hjælpe en med at sætte pvc rør op til ledninger. Lidt sjovt at ham jeg arbejdede med havde boet og arbejdet i Danmark, han spurgte mig hvor jeg boede om det var Sjælland, Jylland eller Fyn. Meget skægt at en fra Malta har været i Danmark. Han sagde faktisk også at han gerne vil tilbage til Danmark i november mdr.

Blev tilbudt og tage hjem 15:30 eller 17, valgte så at blive kørt tilbage til garagen i hans Land Rover hvor HH og jeg fik lov til at side bag i uden sele, og på den måde de kører på her i landet “Malta”. Vi købte ind og tog hjem gik i bad spiste gik i seng.

Tirsdag den 13/06-17:

stod op klokken 5:50 får at pakke gøre klar til en go’ og lang arbejdes dag nummer 2. Tog bussen som kom før 10 minutter for tideligt, så vi var inden ved arbejdspladsen klokken 6. Sad der og drak kaffe og vågnede i 1520minuters tid før vi skulle afsted og ud på dagens udfordringer. Jeg skulle køre med Edmund og de 3 andre ud til Paola hvor jeg skulle arbejde og de andre 3 skulle indtil lufthaven.

HH og jeg skulle arbejde sammen med vores mester ved navn Carmello eller som vi kalder ham (karamel). Jeg blev sat i gang med at hakke ud så der kunne være et 40mm plast rør til vandrør til en sink(håndvask) han viste mig hvor jeg skulle hakke og så gik jeg ellers i gang ” har taget billeder af nogen af de ting jeg har lavet. På et tidspunk skulle jeg hakke ud under et toilet i væggen hvor noget afløb af toilet skulle være. Det gik slet ikke godt, boret sad fat, så måtte jeg lige gå ind til ham og sige ” ehh I got a problem, the drill bit is stock” så kom HH og prøvede og hjælpe. Det gik ikke, så jeg måtte låne et andet bor, som jeg så kunne skrue det andet bord ud med. 15 til 30 minutter efter det var sket, røg boret ud at maskinen og jeg prøvede at sætte det ind igen men så kiggede jeg ned i fatningen og så at der sad sku et lille stykke af boret. Så måtte jeg jo sige det til

Carmello, men i det jeg skulle rejse mig, kom han ind og så sagde jeg ikke kunne få boret til at side fast….

Der kunne jeg mærke jeg fik et minus i hans bog. Han sagde så jeg skulle løbe ned og hente et nyt, det gør jeg

10 sekunder efter kommer ned og råber mit navn. Han siger så jeg skal hente noget andet i stedt for

Jeg skulle hente 10 spande cement op af 30-40 trappetrin + en spand vand. Nøj, det var hårdt! Ikke nok med det var op af trapper. Den spand med det cement var sku tung og i den varme…

Efter jeg var færdig med det, skulle jeg hakke igen. Da klokken rammer spisetid kommer han og siger, at jeg er alt for langsom ” You are too slow, you have to do more. Look you do one room on 1 day. Not good, my friend” eller noget i den stil. Jeg sagde bare ja til, at jeg nok skulle prøve at gøre det hurtigere. Andet kunne jeg nok ikke gøre. Kunne godt mærke han var lidt irriterede på mig over jeg både var langsom men også knækkede et bor.

Spisepausen var forbi og jeg gik i gang med at hakke flere steder som jeg blev vist til, som jeg gjorde på de sidste 3 timer og jeg var faktisk meget hurtigere end de 2 første gange.

Sikkerheden var ikke som i Danmark. Godt jeg selv havde ører propper, briller og hansker, ellers ville jeg ha’ være blind og døv efter de første minutter.

Onsdag den 14/06-17:

startede dag ud dårligt tastede den forkerte adresse ind på googlemaps så vi kom for sent og kunne faktisk ikke finde ud af, hvor vi skulle være. Men heldigvis kom dem fra firmaet kørende og så os. Vi hoppede ind i deres bil blev kørt hen omkring lufthavnen som vi også var ved om mandagen, som vi fik svar på var en Mico chip farbrik, og derfor meget sikkerhed.

1. 3 timer efter blev vi kørt til det sted vi var i går, det sted som vi skulle ha’ mødt til. Dagen gik meget godt. Fik lov til at lave noget. MEN efter middags pausen gik det altså bare ned af bakke, skulle bore nogle huller til nogen rør. Fik lavet 2 huller og det 3. og sidste nåede jeg aldrig at blive færdig med, fordi at jeg for anden gang på 2 dage knækkede et bor, og denne gang var det et af de lidt dyrere. Jeg undskyldte, og kunne godt mærke at Carmello var meget utilfreds og lidt meget sur over, at det kunne ske igen også med et dyrt bor. Fik så lov til at rydde op i nogen kasser og sortere dem. Derefter fik jeg lov til at rydde op i de ikke færdige toiletter, fordi folk smider flasker papir fra cement og alt muligt andet. Har taget nogen billeder og det ville man nok ikke være så glad for i Danmark. Nu må vi se, hvad jeg får lov til i morgen.

Vi havde besluttede os at vi efter arbejde ville tage på stranden så vi tog hjem og skiftede tøj, tog de ting vi skulle bruge med og ud af døren vi tog bussen til Rinella Bay som var en bus tur på 30 minutters tid, vi gik i vandet og der var dejligt at efter en lang og svedig dag. tog også ud at spise noget go’ mad og tog så hjem efter.

Torsdag den 15/06-17:

Tog på arbejde klokken 7. Fordi jeg uheldigvis har ødelagt 2 bor, har jeg ikke fået lov til særlig meget. Fik lov til at rydde op i de forskellige toilets rum for skidt og møj. Og grave underlaget frit for jord og sten så man kunne komme til at ligge rør til afløb, og fik lov til at sorterer i deres lager med fittings og andet ragelse altså lorte opgaverne. Har ikke fået lov til at lave noget med rør endnu, det tætteste jeg er kommet på vvs arbejde er at hakke i væggen til noget rør.

Fredag den 16/06-17:

Arbejdet var ikke så sjovt i dag, fordi ham carmello ikke var her i dag. Det betød vi skulle ud og lave kabel arbejde sammen med elektrikerne, ude tæt på hvor vi bor. Skulle op på 4 sal – nøj en udsigt! Man kunne se meget af byen og landet der oppe fra. Da vi havde fri tog vi hjem for at tage et hurtigt bad og så tog vi til Valletta for at finde noget mad, vi ente op på Burger King. Efter det kørte vi tilbage Fgura der fandt vi et sted hvor vi drak nogen øl og nogen drinks.

Lørdag den 17/06-17:

Stod op ved en 10 tiden og fik noget morgenmad. Vi besluttede os at tage til øen GOZO, tog bussen til Cirkewwa som var en bus tur på 1 time og 45 minutter og en sejltur på 15-20 minutter. Da vi ankom til øen tog vi en bus til Rabat, hvor vi var inden på et fort ” II-Muzew tal-Arkeologija” hvor man kunne se meget af øen. Vi besluttede os for at tage en bus og bare kører. Vi stod af ved ende stationen som var Dwejra Bay hvor udsigten var fantakstik med store klipper i vandet som bare var stort og ikke kan beskrives, det skal bare opleves. Vi fandt en lille restaurant hvor vi fik lidt af spise og så gik vi ellers rundt tog nogen flotte billeder. Da klokken var omkring 19 tog vi en bus tilbage som var på en lille 30 minutters kørertur da vi kom tilbage til Fgura købte vi noget pizza tog hjem og så var men ellers godt træt.

Søndag den 18/06-17:

I Dag er det, det længste jeg har fået lov til at sove. Vi tog ud at handle noget mad ind til ugen købte noget brød, vand og pålæg.

Ved en 3 tiden tog vi til Valletta og købte nogen souvenir til at tage med hjem til lille Danmark, derefter blev vi

enige om at tage på Burger King, tog bussen til Fgura og tog ind på en lille bar ved navn ”Key Hole” som er 500 meter fra vores hjem.

Mandag den 19/06-17:

Tog til Paola for at arbejde klokken 07:00. Skulle tømme bilen for værktøj så tog HH og jeg sammen med Maurice til lufthaven (ved siden af) hvor vi skulle arbejde med to andre Chris og Darko, Vi skulle hjælpe med at skærer rør (2″/½ tomme), lave gevind, bruge pakkegarn og pakke salve, sætte rør bærer op til sprintler system (brand sluknings system) der var vi hele dagen.

Da vi skulle hjem var der kun plads til 3 personer, så jeg fik lov til at side bag i sammen med alt værktøjet (Ford Transit) der var lige lavet en lille siddeplads som om det var normalt at der sad flere end 3.

Vi tog hjem og i bad tog videre købte noget brød, tog ud til Valletta for at finde noget mad fandt en lille restaurant ved navn Falafel Street. Tog bussen tilbage til Fgura hvor vi fandt en bar ikke så langt fra vores hjem der sad vi og snakket og fik noget at drikke indtil klokken 21:30 hvor vi tog helt hjem og klar til en ny dag.

Tirsdag den 20/06-17:

Tog på arbejde i Paula klokken 7, hjalp Kerim med at lave huller til rør og stikdåser, trække kabler og hente ting og sager. Tog hjem og prøvede at komme til stranden men vi nået aldrig så langt fordi den bus vi skulle med 201 var brændt sammen så vi tog en bus videre stod af ved dens endestation og kiggede rundt i kvarteret og tog en bus tilbage kig ind og købte noget mad som vi kunne varme i ovnen.

Onsdag den 21/06-17:

Stod op klokken 6 for at komme på arbejde. Blev sat til at trække ledninger i starten sammen med en fra firmaet ved navn Pepe, som ikke kunne rigtigt kunne snakke engelsk, så vi måtte prøve med nogen håndtegn. Efter kort tid kom Carmello ned for at sige han var nødt til at tage hjem pga. Sydom. Så blev jeg sat til at putte Flex rør på en masse ledninger sammen med HH. Det fik vi hele dagen til at gå med. Op og ned af stiger, som man ikke helt følte sig sikker på, indtil jeg fik en anden stige som var lidt højere og som jeg følte mig mere tryg ved. Efter arbejde tog vi hjem og i bad, tog ud for at købe noget pålæg til madpakken og dvs. ting og sager.

Gik ind på en bar for at få en enkelt drink. Blev sulten så vi tog på subway og direkte tilbage på baren igen og fik en drink. Sagde til hinanden af det var nok bedst vi tog hjem, men endte på en anden bar “Key hole” hvor vi også lige fik en drink da klokken blev omkring 20:30 tog vi besluttede vi at tage hjem.

Torsdag den 22/06-17:

Tog på arbejde for sidste gang på Malta. Kunne godt mærke at man har savnet nogen dansk for eksempel en god leverpostejs mad på rugbrød og en dejlig blød seng at sove i. Jeg fik lov at sætte låg på alle ledningsholder. Fik lovet at vi ville få et stykke tøj med Firmaets logo/ navn. Men fik aldrig nogen T-shirt. Har ikke fået noget endnu. Vi tog hjem ved frokost (12:00) fordi vi skulle nå et møde med Paragon, tog et hurtigt bad og noget mad og så videre med bus til Mosta. Efter mødet tog vi hjem købte noget mad i supermarked.

Fredag den 23/06-17:

Stod op ved 10 tiden spiste en fryse pizza, som jeg havde købt i går. Har fået pakket lidt og vasket noget at mit tøj og de ting der nu skal gøres inden man skal til at rejse hjem.

Tog ud til St. Peter’s Pool for at bade, som lå en lille times tid med bus + en lille gå tur på 2.7 km som vi bliv tilbud at blive kørt for 4€ pr pers som vi så valgte fordi solen stod ned også lige efter vi var stået af bussen kom han i sin lille jeep.

Efter vi havde været i vandet og taget lidt sol, tog vi på opdagelse i klipperne for at se hvad der var rundt omkring. Jeg har fået taget en masse billeder gennem hele dagen.

Når men vi gik så den 2.5 km tilbage. Vi gik nok ikke så langt fordi vi fandt en smut vej, som ham vi blev kørt af fortalte os, så vi kom direkte ned til vandet på den anden side til en anden lidt mindre klippefuld strand med næsten ingen mennesker i vandet.

Vi var i vandet et par gange derefter gik vi videre for at se hvad den del havde at byde, efter noget tid tog vi bussen hjem til Fgura for at finde noget mad, og for at købe nogen sidste ting. Så tog vi ellers ud på den lokale bar Key Hole for at få nogen % procenter kørt ned, så blev klokken altså også 24 ish.

Lørdag den 24/06-17:

I dag rejser vi hjem til kolde Danmark. Vi stod tideligt op for vi skulle være ude at vores værelse klokken 10. Jeg tog et bad og fik pakket det sidste og sad i sofaen og ventede på at klokken skulle blive 13 og vores chaufføren skulle komme og hente os for at kører til lufthaven. Lige nu føles det som om at 3 uger bare er gået stærkere end man lige går og tror. Vores dag bød ikke på noget nyt. Vi skulle med 2 fly og ankom i Kastrup lufthavn ved en 11 tiden, Sagde på gensyn og tak for turen og så skulle jeg ellers med toget hjem til Korsør.

Konklusion:

Jeg syntes det har været en fed oplevelse og prøve at bo og arbejde i et fremmed land og få hverdagen til at hænge sammen. Det har været overraskende nemt at stå op og gå i seng fordi solen står tidligt op og fordi når klokken rammer 20:30 er der allerede mørkt

Hvis muligheden skulle opstå ville jeg helt klart tage til udlandet og arbejde igen.

Jeg kan anbefale dette til andre som søger nye anderledes undervisning og udfordringer og prøve at tænke ud af boksen.