Da vi ankom til Finland den 6. november blev vi taget imod af en af lærerende (kan ikke huske hans navn). Han kan kørte os til vores hotel, hvorefter vi rimelig hurtigt gik i seng.

Dagen efter blev vi hentet af selv samme lærer som kørte os til skolen. Da vi ankom til skolen blev vi budt på kaffe og finsk kage, men desværre havde vi lige spist inden vi kom.

Men efter det blev sat i arbejde i vores klasseværelse.

b1
Den første skoledag, den gik mest ud på at designe af vores skeleture og at lære vores klassekammerater at kende. De virkede rigtig søde og flinke. Det eneste problem var dog, at tyskerne ikke talte særlig meget engelsk.

Vi lavede ikke noget efter skole mandag og tirsdag, der arbejde vi kun på vores projekter i skolen. Men onsdag efter skole, der skulle vi til en ishockeykamp i KHL(den russiske isliga). Hvor vi så finske Jokerit spille mod et russisk hold. Jokerit vandt 2-1 og det afgørende mål blev scoret af danske Peter Regin.

b2
Alle skoledagene lignede sådan set hinanden, det eneste der var anderledes fra dag til dag var tiden vi fik fri.

Om fredagen efter skole tog vi på en guidet tur til Suomenlinna hvor der ligger et berømt fort. Vi var bla. Oppe i et tårnur og derefter i en kirke på øen.

Tårnuret

Efter besøget til Suomenlinna tog vi på nogle forskellige bar og værtshuse i Helsinki sammen med alle guiderne fra skolen og de tyske udvekslingselever.

Og weekenden den tilbragte Esben og jeg bare på hotellet med ren afslapning. Jeg fik set 4 sæsoner af tv-serien Dexter mens jeg var på hotellet.

Om tirsdagen i uge nummer to, der var vi igen på en guidet tur, denne gang gik turen dog til Helsinki. Vi var både i en stor kirke, bibliotek og på museum. Museet handlede om den nyere Helsinkis historie.

Om onsdagen var vi på længere vandretur, vi kom et godt stykke ud i landet. Vi var på et på en klippehalvø sammen med nogle nye guider og igen tyskerne. Vi var der i mange timer, nok omkring 5 timer. Vi lavede bål og spiste elgpølser og drak nogle øl.

Efter det tog vi til et finsk festlokale i byen. Der var både sauna og andre ting. Så der fik vi varmen igen.

Jeg havde mig jo gjort mig nogle tanker om hvad jeg skulle have at spise i Finland. Skolen stod for alt frokosten hverdag. Og om aftenen spise Esben og jeg diverse fastfood mad.

Og vejret havde jeg ikke regnet med var så koldt, men jeg fik da noget af et chok. Det var minus grader alle dag, dog ikke de sidste to dage. Jeg husker den ene dag, hvor der var minus 16-18 grader hele dagen.

Men alt i alt var det en rigtig god tur.