Dagbog fra mit ophold i Tyskland på Hotel Seehuus, Timmendorfer Strand

Mandag d.24. april, kl 8-12, min første arbejdsdag

Jeg var spændt på at starte på min nye arbejdsplads, som jeg skulle arbejde på nogle uger. Så her vil jeg beskrive de vigtigst dage i mit ophold.

På min første dag om morgen kom der gæster og spise morgenmad, der kom ikke så mange kl. 8, så jeg skulle være lidt med til morgenmad, ellers skulle jeg pudse de firkantede tallerkner og de runde tallerkner. Senere kl. 10 kom der mange gæster, jeg hvor jeg skulle hjælpe til, jeg tror der var over de 100 gæster til morgenmad. Derefter skulle jeg lave minibar, er var der 100 værelser, hvor jeg skulle banke på og sige minibar service før jeg måtte gå ind.

Da jeg var færdig, skulle vi spise kl 12. Vi fik ris med fisk og kylling og grøntsager, der var forskellige retter jeg kunne vælge imellem. Derefter havde jeg fri indtil Kl. 18, hvor jeg skulle skænke rødvin for gæsterne, hælde kaffe op og polerer bestik sammen med en pige, som hed Honnie.

Derefter lærte en anden ansat, Daniel, mig, hvordan jeg skal bære to tallerkner i venstre hånd og en i højre. Han havde har langt is terninger på tallerknerne, og så skulle jeg sørge for, at de ikke faldt af tallerkenen Han lærte mig også, hvor jeg skulle sætte vandet på bordet, og at jeg altid skal server i højere side og tage ud i højere side, når gæsterne er færdig med at spise. Jeg fik også lært at man altid skal huske at sætte vin- og vandglasset over kniven, han sagde ”das Messer” ligger i højre side, det er manden og ”die Gabel”, der er damen i venstre. Jeg har også lært, at polere glas, hvor jeg skal tage rød karklud til bestik og blå er til glas.

Da jeg havde fået fri var jeg med de andre praktikkanter på en cafe, vi sad og hyggede os til kl. 1.00 om aften.  Det var en god dag, hvor jeg lærte mange faglige ting og derefter også lært sociale ting.

Tirsdag d. 25.april, kl. 8-12 og kl. 18-16

I dag fik jeg tidligere fri – fik 30 min før fri-  det var en stille og rolige dag, der var ikke mange til morgen mad og der var helle ikke meget af fylde op i minibaren. 18-16 serverede jeg mad til gæsterne, der var heller ikke så meget at lave. Jeg lærte hvordan man renser kaffemaskine. Efter arbejdet mødtes vi alle hos Peder og Christoffer for at hygge os.

Onsdag d.26 april. Vi havde fri og var vi i Lübeck Cristoffer, Peder, Liv og jeg. Vi tog toget fra Timmendorf til Lübeck, det tog 15 min med tog. Vi var også ude og spise sushi og vi kiggede på tøj.

Torsdag d. 27. i Hansa Park: Det var en hyggelig og sjov oplevelse

Fredag d. 28., kl 9:15 til 13:00

Jeg skulle anrette morgenmad og en gæst spurgt om stearinlys, som jeg fandt og lagde hans bord. Kollegaerne sagde at måske havde de fødselsdag, da det var mærkeligt, at de ville have stearinlys. En kollega gik hen og spurgte, om de havde fødselsdag og ganske rigtigt var der fødselsdag ved bordet. Derefter skulle jeg lave minibar, og der var også bestilt et bord til 12 personer, så skulle jeg hjælpe med at servere mad til de 12 personer.

Lørdag d. 29. april, kl. 9-13 og 18-22

Der var mange gæster til morgen mad, og der var også meget at lave med minibar-arbejdet. Om aften var der også mange der spist aftens mad.

Søndag d. 30, kl. 8-4.30

Efter jeg havde klædt om i Seehuus, så sagde Daniel, at jeg skulle med til et andet hotel i Mirimar, Strandhotel, det tog ca. 2 min. fra Seehuus til Mibamar. For mig var det første gang i Mibamar. Vi skulle hjælpe til med baren bl.a. var Ølene blevet for gamle, så vi bar dem ned og satte dem i kælderen. Jeg skulle også sammen med Daniel hente 2 mælkekasser, 3 vand i en kasse og 3 forskelige juice, som vi skulle bære op så skulle hjælpe med morgenmad. Der var ikke så mange til morgenmad, der var 27 gæster og til sammenligning var der 100 gæster i Seehuus. Da de var færdige med at spise og gæsten gik, skulle jeg lægge servietter og duge med bestik på bordet og en serviet og en kop med under kop og en teske det skulle jeg for det meste gøre alene. Da jeg var færdig med det skulle jeg fylde forskellige ting på morgenbuffen bl.a. cornflakes og fylde te op og sætte alle blomsterne på, da jeg var færdige med det skulle jeg tilbage til Seehuus og pudse tallerkner og servere kaffe dessert udenfor i det dejligt vejr og gøre klar til aftensmad, hvor de havde spist morgenmad. Jeg skulle lægge en gaffel en fiskekniv, en tallerken med en lille brødkniv på bordet, da jeg var færdige sammen med Honnie havde vi fri.

Mandag d 24. april

Et hotelværelse på Hotel Seehuus koster 248 euro at leje, det er et luksusværelse, det billigste koster 198 euro. Her ser man udsigten fra en af værelserne.

Kl. 7 kørte vi hygiejne-læring, det tog 30 min., vi lærte det sammen, som Lise og Dorte har lært os hjemme på CELF i Nakskov. Hvis man har sygdom eller hvis man er syg, så skal man sige det til sin arbejdsgiver, hvis man ikke siger det, og man smitter en gæst i restauranten, og personen dør, så er det 2 år fængsel og en bøde.

Tirsdag d. 25 april

Var jeg hos min arbejdsgiver for ar spøge, om jeg kunne låne en cykel, det var kl 11 jeg skulle være sammen med min kammerater. Jeg fik pasta med svampe og kylling at spise på arbejdet.

Onsdag d. 26 april

Jeg arbejdede fra kl 8 til kl 17.30. I dag skulle jeg også hjælpe til med morgenmad, og jeg skulle dække bord til dem. Jeg skulle sætte nye tallerkner på og fylde morgenmad op, når der manglede noget f.eks. ost laks.

Kl 12 fik vi frokost. Vi havde 30 min. til at spise. Efter jeg havde spist, fik jeg igen min opgave med minibaren, hvor jeg skulle rundt og spørge om der manglede noget i minibaren på gæsternes hotelværelse. Vi skulle banke på deres dør og sige 2 gange minibar, hvis de ikke kommer ud, så havde vi en nøgle, hvor vi kunne åbne værelsesdøren og fylde op og så skulle vi skrive på papir, hvilket værelsesnummer, der havde taget noget fra minibaren, for at de skal betale ved afrejsen. Jeg tørrede glas og tallerkner med en karklud og hjalp barmanden at hente øl, knuse is og skære ananas.

Torsdag d. 27 og fredag d. 28 8-16:30

Jeg var på arbejde 15 min. før tid, og jeg tog mit arbejdstøj på. Når gæsterne sad ned på deres plads, så skulle jeg spøger om de ville drikke filter kaffe, og spøge hvad deres hotel nummer. Når de har spist morgen færdig skulle jeg tage tallerknerne på bakke og sætte dem i køkken, og dække ny opdækning på bordene. Jeg havde pause kl 12, hvor vi fik noget mad. Da jeg var færdig med at spise skulle jeg lave minibar alene, nu var jeg blevet så god, at jeg kunne gøre det alene.

Jeg skulle rundt i 30 værelser. Da jeg var færdig med det så skulle jeg hjælpe en med at dække bord til i aften, hvor jeg skulle gøre høje og tykke lysestager klar, da jeg var færdig havde jeg fri kl. 16.30, det var en stille roligt dag i dag med kun 30 personer. Der var også en lille pige, der havde fødselsdag i dag, hvor køkkenet havde lavet kage til hende.

Lørdag d. 29 Kl 8-12 til 18-22 Vi havde travlt, der kommer 125 gæster min chef sagde, at jeg skulle være hurtigt til at rydde op fra bordet og dække hurtigt op, så de ny gæster kunne sidde og spise morgenmad. Kl 18 lavede jeg drikkelse, når de kom med en kupon så gav de den det til mig, og en anden ansat, der kommer fra Slovakiet, så vi kan gøre klar f.eks. rødvin eller espressokaffe, desuden skulle jeg pudse besstik og glas hele dagen.

Søndag d. 30 Kl 8-12 til 18-22 Om morgen var jeg igen i morgenmadsrestauranten, der kom ikke så mange gæster fra starte kl. 8.00, efter morgenmaden skulle jeg pudse de firkantede tallerkner og de runde tallerkner senere kl 10 kom der mange gæster, jeg hvor jeg skulle hjælpe til, lidt over alt. jeg tror, der i alt samlet set var 100 gæster til morgenmad den morgen.

Onsdag kl 11 på mit arbejde kommer Anne og snakker hvordan det har været i de 3 uger.

Dette var en daglig service til gæsterne.

Fredag, d. 12. maj, hjemrejse til Nakskov, Danmark. Til slut vil jeg skrive at jeg har fået meget ud af opholdet både fagligt og personlig – noget jeg kan få meget bruge for her i min uddannelse, som Tjener på CELF i Nakskov – men også når jeg skal ud at søge job.

Og jeg er glad for al den hjælp jeg har fået fra alle mennesker i Tyskland og Danmark.

Noget af det dejlige mad, der blev serveret i restauranten

Her er jeg på vagtplanen J