Dagbog fra Chios

38° 23′ 0″ N / 26° 7′ 0″ E

Af David Stevn

Grækerne er er utrolig venlige og de går meget op i at man har det godt og om der er noget du mangler (kaffe, the osv) De er meget nysgerrige omkring Danmark, vores kultur og arbejdsmiljø. Ham svenden jeg gik mest med nede hos Antonis, var meget interesseret i at vide hvor meget det koster at bo og leve i Danmark. Hans månedsløn er på ca. 800euro hvilket svare til omkring 6000kr. Grundet Grækenlands dårlige økonomi, vælger mange grækere at forlade Grækenland for at prøve lykken i andre lande. Vores chef dernede, Antonis, siger at det fortsat vil gå ned af bakke for Grækenland, medmindre de dropper euroen og genindfører Drachma. Men trods deres dårlige økonomi så er grækerne utrolig flinke og altid i godt humør. Det er ikke sidste gang jeg har været i Grækenland.
David Stevn
7/5: Afrejse fra Kastrup til Athen. Skulle vente 12timer på at flyve videre til vores destination, øen Chios.
Grundet strejke i Athen, tog vi taxaer ind til byen og gik rundt og så seværdigheder, Bl.a. Akropolis.
8/5: Landede på Chios kl. 6.10 og kørte derfra til vores hotel på stranden Agias Fotinis. Hotellet er drevet af en familie, med mor i køkkenet, far der tager imod penge og sønnen der klarer alt det andet.
9/5: Første arbejdsdag. Stefan og mig skulle være hos et firma der laver trailere, båd-trailere, stativer til vandbeholdere og andre småting. Firmaet er ejet af Antonis Litsakis, 33, og både hans mor, far og kommende kone arbejder på kontoret. Vi fik en rundvisning og fik fortalt om de forskellige maskiner de bruger i dagligdagen og derefter blev vi sat til at slibe svejsninger på en trailer og derefter blev jeg sat til at skære rør ud i længder.
10/5: Vi startede dagen med klargøre sider til en bådtrailer. Hårdt gummi skulle sættes på siderne af traileren, så bådens sider ikke bliver ridset når den bliver hevet op på traileren. Derefter skar jeg flere rør med koldsaven.
11/5: Om onsdagen skulle vi vente på at der kom materialer ind fra fastlandet. Da det ankom, skulle det sorteres og ligges på hylder. Da arbejdsdagen var slut, havde Stefan og mig flyttet ca. 5ton materialer.
12/5: Dagen startede med fjernelse af ukrudt. De er bekymrede for brandfare, især om sommeren da temperaturen ofte rammer 42grader.
Om aftenen kørte vi op til byen Mesta som er en gammel borg by der er meget velbevaret. Der er mange små, smalle gader og husene er næsten uberørte siden 1400-1500tallet. Derefter gik turen til byen Pyrgi som er kendetegnet ved at der på mange af husene er ridset mønstre ind i mørtlen. Rygtet siger at mønstrene er lavet med gafler.
13/5: Igen stod den på fjernelse af ukrudt. Derefter blev jeg sat til at male svejsninger over med en grunder som holder rust væk.
14/5: Om lørdagen lejede vi 2 biler og kørte på sightseeing. Vi så bl.a. en strand der bliver kaldt ”Den sorte strand”. Stenene er sorte eller meget mørke og stammer fra et vulkanudbrud mange tusinde år siden.
15/5: Om søndagen slappede vi af på hotellet og på stranden.
16/5: Om mandagen skulle vi fjerne mere ukrudt og rydde op omme bagved virksomheden. Senere læssede vi en vandbeholder og stativ på en lad bil og jeg kørte sammen med en svend ud til en kunde og læssede tingene af.
17/5: Tirsdag malede jeg flere stativer, samt oprydning på deres loft.
18/5: Onsdag skulle vi valse en ring til en beholder og denne ring skulle svejses fast på et stativ, derefter skulle stativet males. Derefter skulle vi male en rusten container der stod ude bagved.
19/5: Torsdag skulle vi tømme forskellige skabe og reoler, da tingene skulle flyttes ind i ovennævnte container. Derefter var jeg med en svend ude og montere rækværk hos et supermarked.
Om aftenen kørte vi ud til et kloster, ”Nea Moni” og Anavatos, ”De dødes by”.
20/5:Fredag stod på mere oprydning og malning af stativer.
21/5: Lørdag stod den afslapning inden vi var inviteret til fest på Eugenia.
22/5: Søndag slappede vi af på hotellet og tog ind til byen og spiste aftensmad.
23/5:Mandag oprydning på værkstedet samt samling af 2rør der bruges til højspændingskabler.
24/5: Tirsdag mere oprydning af lager, samt rengøring af plov da den skulle repareres.
25/5: onsdag klippede vi mere græs og begyndte at lave en havedør til Eugenia.
26/5: Torsdag var sidste arbejdsdag hos Antonis. Jeg klippede plader, valsede dem og svejsede dem sammen med en svend. Sagde farvel til alle i firmaet og lovede dem at komme og besøge dem igen.
27/5: Fredag tog vi alle til stranden for at få den sidste sol med og om aftenen fløj vi til Athen.
28/5: Lørdag ankomst til Kastrup kl10:40
Tak til alle for en super fed tur :o)
Lidt fotos fra Chios og værksted: