Europa kort

David Arnsberg

Dagbog fra Malta Af David Arnsberg

Dag 0. Afrejse og ankomst Malta – det hele er i gang!

Dag1: 20-11-2017 vi startede vores første ”arbejdsdag” ud med at tage ind til Paragon for at få underskrevet de sidste papirer og få de sidste oplysninger om møde tider osv. der var lidt problemer med at finde det starten da vi gik ind i den forkerte Paragon bygning, hvorefter vi blev henvist til den rigtige bygning. Herfra tog vi så et hurtigt smut hjem for så at tage ind til St Paul’s bay, så vi kunne tage en i Maltas nationale akvarium. Da vi så have set det hele besluttede vi os for at tage længere op i byen for at se hvordan den så ud og finde et godt sted at spise. Christian fiks sig en kæmpe burger med en sodavand til, og jeg fik en gang spaghetti med tomatsovs, kanin og en kold øl. efter vi havde spist tog vi ned på stranden for at se hvordan det så ud. Bagefter besluttede vi os for at hoppe på en bus hjem af for igen at slappe af.

Dag2: 21-11-2017 Jeg startede dagen op med at finde ud at vi var løbet tør for mælk, og da jeg ikke kan spise morgenmad uden mælk fik jeg mig også en lille morgen tur til supermarkedet. Da jeg så havde spist, og pakket min taske og taget den på ryggen, tog jeg så den lange gå tur på hele 5 minutter ned til min arbejdsplads. Her møder jeg så mekanikeren Michael Som så henviser mig til hans chef Mark. Jeg hilser så på Mark som så kalder de andre to makiner over. Jeg hilser så på Michael og Pape. Mark giver mig så en hurtig rundvisning hvorefter han sætter mig sammen med Michael. Michael siger så at vi skal ud og prøve køre en af kundebilerne. Mens vi er ude snakker vi så lidt omkring hvor jeg kommer fra samtidig med at vi lytter efter en mislyd fra bilen. Efter at vi havde kørt den tilbage og op på en af deres to lifte, kan vi konstatere at det er gearkasse diff’en der er færdig. Jeg hjælper så lidt til her og der det meste af dag, og kommer også til at arbejde lidt sammen med Pape. Mens vi er ved at skifte en utæt turbo slange kommer vi ind på at han er jævnaldrende med mig og at han har arbejdet i den her virksomhed i et år nu, men at dette også er hans sidste uge da han har fået et andet arbejde et sted på Malta. Vi kommer også ind på at han er fra Italien, hvorefter at Michael så jokende råber ”it’s all these f**king italians, they keep coming to Malta” og grunden til at han gjorde det var fordi at vi på den lille køre tur havde snakket om at de næsten lige har haft en italiener i praktik. Samtidig så elsker både MATIN og Pape at drille hinanden hele tiden. jeg fik til sidst på dagen også lov til at skulle arbejde på en bil selv. Vi startede med at skubbe den ned af vej og hen til værkstedet da den ikke selv kunne starte. Her stod jeg så udenfor og skulle fejlsøge på den. Men da det begyndte at regne måtte vi skubbe bilen ind igen. Jeg nåde aldrig helt at finde ud af hvad der var i vejen med bilen. Men jeg er meget sikker på at det er strømfordeleren mens at Mark måske tror det er tænd spolen (det var tænd spolen, det vi fandt ud af dagen efter). I løbet af dagen fik jeg snakket med Pape om møde tider og pause tider, og han siger at man bare skal møde mellem kl.08:00 og kl. 09:00 og at vi så havde pause kl.12:00 og skulle møde igen kl. 13:00 hvorefter vi har fri kl. 17:00. Jeg fik så at vide af Mark at vis jeg havde løst så kunne jeg også godt komme ved en 7 tiden, da han altid åbner værestedet der.

Dag3: 22-11-2017 I dag startede jeg dagen ud med at skulle skifte hjullejet på en Lexus. Så har jeg også levet et par olie skift på diverse biler. Så har jeg i samarbejde med Pape oprettet nogle fejl på en gammel Peugeot 106 fra 1992 som ikke gik igennem syn. Det var en manchet til knokkelledet og en manchet til styrestangen. Jeg fastgjorde også den venstre forlygte, da den også sad løst. Og ud over dette har det faktisk været en stille og rolig dag, vi blev færdige med alle biler næsten en time før lukke tid. midt på arbejdsdagen snakkede jeg med Michael om biler og race. Og han sagde at der her på Malta er en drag race bane. Hvilket jeg meget gerne vil se. Så da jeg kom hjem snakkede jeg med Christian om det. Her fra har vi så planlagt at tage der ind på søndag, da det skulle være der at der er flest der køre.

Dag4: 22-11-2017 I dag startede dagen meget langsom ud, da der ikke var nogle biler at lave på de første par timer. Så derfor besluttede jeg mig for at rydde op i alt deres værktøj og organisere det hele, da de ikke selv er specielt gode til det. Det blev Mark meget glad for at jeg gjorde. lidt hen på dagen fik jeg en opgave hvor jeg skulle skiftet et tandrems skjold. For at gøre dette skulle jeg også tage kileremmen af. Jeg kunne så se at remmen manglede flere tænder og at den var krageleret. Så fik jeg at vide at jeg skulle prøve at finde en ny en på lageret som passede til. Det vidste jeg at være en lidt støre opgave da de havde smidt alle deres kileremme ned i den samme papkasse. Men efter noget tid fandt jeg så den rette rem. Jeg fandt også ud af at motor ophænget det vær defekt, da gummi manchetten var knækket. Men fik at vide at det var ikke noget jeg behøvede at lave nu. Der kom også en meget ny BMW X1’er ind, som hvor at dens kilerem var hoppet af. Jeg så så meget hurtigt at det var fordi drivhjulet til kileremmen var gået i stykker, det var simpelt hen gået fra hindanden. Den ene del af hjulet var ikke til at finde, så gik bare ud fra at det var faldet ud på vejen. Jeg tog så det af hjulet der var tilbage af, og satte det nye på. Men da jeg ikke vidste hvordan at kileremmen skulle side, fik jeg Michael til at hjælpe mig. Normalt ville det ikke være så svært at finde ud af, men når kileremmen er dobbeltsidet kan man bruge en hel dag på at finde den rette måde at føre remmen på. Heldigvis vidste Michael lige præcis hvordan den skulle sidde. I dag har der heler ikke været så mange biler, og vi var færdige med alt hele to timer før i dag. Men vi blev der selvfølgelig stadig til lukke tid.

Dag5: 24-11-2017 Dagen startede med at jeg gik og fejede lidt på værkstedet da der ikke var noget andet at lave dem første 1,5 times tid. Men så kom der en stor firhjulstrukket Mitsubishi ind på værksted. Den skulle have skiftet sin kobling. jeg blev så sat på opgaven sammen med Michael. Det var faktisk en rigtig sjov opgave, da jeg aldrig har skulle skifte en kobling på en firhjulstrækker. Man skulle starte med at afmontere begge gearstænger da de går direkte ned i gearkassen, og for at vi kan skifte koblingen skal vi kæntre hele gearkassen, og det kan vi ikke vis gearstængerne stadig sidder i. vi skulle også afmontere de to kardanaksler der går ud til de to differentialer. Herfra kunne vi så begynde på at tage selve gearkassen ned. efter at vi havde holdt pause, var der en bil der skulle have skiftet sin multirem. Det fik jeg så gjort lynhurtigt hvorefter jeg igen gik over og hjalp til med at skifte kobling. Da vi havde monteret den nye kobling og skulle til at montere gearkassen igen, skulle vi være tre man om at skubbe den op på plads igen da den var ekstremt tung. Så samlede vi de sidste ting i kabinen og gik hjem på weekend. Mig og Christian besluttede os for at tage ind til byen Sliema da det var Black Friday. vi ville gerne ind til storcenteret for at se hvad de havde. På vejen stoppede vi så op på en Burger King for at få noget at spise. Så gik vi videre ind til centeret. Det viste sig så at der var fuldstændig propfyldt med mennesker. Det lignede faktisk det man ser i de amerikanske film omkring blackfridag og jule udsalg. Da vi så skulle hjem tog vi en bus der kørte os hen til et andet busstoppe sted hvor vi så skulle med en anden bus. Men vi fandt så meget hurtigt ud af at der åbenbart ikke kørte flere busser den dag….. så vi endte med at skulle gå hjem fra Sliema og ind til Birkirkara.

Dag6: 25-11-2017 Dagen i dag startede ud med at vi ikke rigtig lavede noget hele formiddagen. Men lidt hen af eftermiddagen besluttede vi os for at tage ind til Valleta. Vi endte med at gå forbi krigsmuset og så hen langs vandet. Vi kom også ned til havnen, den fulgte vi så i et god stykke tid. Hvor efter at vi til sidst kunne gå op af en sti der gik langs bakken. Vi gå så ind til valleta derfra og hoppede på en bus. Jeg besluttede mig for at hoppe af ved en McDonald’s for at få noget at spise, mens Christian blev på bussen på vej hjem. Efter jeg havde spist gik jeg så hjem. Efter den lange gå tur dagen før kunne jeg godt vejen hjem. Alt jeg skulle var bare at dreje rundt om to hjørner og så var jeg hjemme. Og så lavede vi faktisk ikke mere den dag.

Dag7: 26-11-2017 Vi startede dagen her ud med at tage ind og se drift og drag racing. Der var nogle ekstremt fede biler. Og der var også lige nogle Nissan GTR’er, Toyta supra’er og Mercedes AMG’er. Der var også nogle meget gejlede Starlets og Civics der sagtens kunne køre fra fx AMG’erne. Da vi skulle hjem ventede vi så lige i ca. 45 minutter på en bus der skulle have været der for 40 minutter siden. da vi så kom hjem slappede vi igen, igen af. Men hen på aften havde vi aftalt med Helle at mødes og snakke om hvordan det har været ind til videre. Vi fik så noget mad mens vi snakkede, hvor efter vi så tog hjem.

Dag8: 27-11-2017 Mandagen startede ud med at vi havde massere af arbejde. Jeg fik som opgave at skulle skifte et hjulleje. Men fandt ud af at begge lejerne var gået, så derfor skiftede jeg begge to. jeg skiftede også et knokkelled da det larmede når man kørte. Jeg skiftede to styrekugler som havde Lynx gevind, en stabilisatorarm og bremserne som var slidt næsten helt ned på en ældre Toyota pickup. Midt på dagen kom der så en lille lastbil med olie tank på. Den lignede lidt en lille slamsuger. Den sugede alt olien op fra værkstedets olie tønder. senere hen på dagen fik jeg så til opgave at skulle skifte tandremmen på Toyota’en . Det var faktisk meget nemt da der var rigeligt med plads og den kun havde en knastaksel. Jeg nåede dog ikke at sætte den nye tandrem på før vi havde fri, så det måtte jeg vente med til i morgen. Men jeg blev faktisk rigtig glad for at de stoler nok på mig om mit arbejde til at skulle skifte en tandrem. Det havde aldrig gået i Danmark at man satte en elev til at skifte tandrem og da slet ikke en praktikant.

Dag9: 28-11-2017 Her startede dagen ud med at jeg skulle montere den nye tandrem på den gamle Toyota Hilux og derefter samle alting i motorrummet igen. Her fra skulle vi så prøve at starte bilen. Den startede jo selvfølgelig efter som at det var mig der havde lavet den. Da Toytaen var blevet kørt ud og jeg havde ryddet op efter mig selv fik jeg til opgave at skulle lave services af både olie og bremser det sortset resten af dagen.

Dag10: 29-11-2017 Dage i dag startede ud med at jeg skulle skifte to front støddæmpere som var defekte. Hvilket er en opgave jeg hader da jeg altid er bange for at fjederen enten vil smutte ud af skålende eller at fjederen vil knække. Det gjorde de heldigvis ikke. her efter skulle jeg lave olie service og bremse service. Det viste sig så at det ikke kun var bremseklodserne der var slidt helt ned. Det var selve bremseskiverne også. Men fik at vide at jeg kun skulle skifte klodserne da kunden ikke ville ofre for mange penge på bilen. Ellers gik jeg også bare stille og roligt at lave både bremse og olieservices hele dagen.

Dag11: 30-11-2017 Dagen i dag startede ud med at vi ikke rigtig havde noget at lave de første 1,5 til 2 timer. Men her efter kom der nogle biler ind. Jeg skulle igen lave et service, og denne gang skulle jeg gøre det på en Volkswagen Polo, som i modsætning til alle de andre gamle skrammel biler jeg har lavet på i løbet af ugen, faktisk er næsten ny. Der var ikke specielt meget arbejde denne dag. Men fik lavet 2-3 par services. Og ryddet lidt op i deres værktøj igen da det rodet…. Igen. sidst på dagen var der så en Toyota Aygo der skulle have skiftet sin brandstofpumpe da den larmede meget. Vi havde utroligt svært ved at komme ned til pumpen da den ligger under bagsædet. Grunden til at det var svært var at sæderne normalt er lavet til at kunne løftes up. Men den mekanisme de bruger til det har det med at sætte sig. Så derfor var vi nød til at bruge to brækjern der løftede op i mekanismen samtidig med at der var en der løftede hårdt op i sæderne. Da vi så havde gjort det og kom ned til pumpen kunne man se at den var blevet skiftet før, da der var nogle der havde beskadiget selve karosen en smule rundt om pumpen. Men jeg fik pumpen ud og fik sat en ny en i, som så åbenbart slet ikke virkede. Normalt skal man nemlig kunne høre pumpen en lille smule når man sætter tænding på, men det kunne vi ikke. Og da dagen allerede var omme måtte vi vente med at bytte den til en ny før dagen efter.

Dag12: 01-12-2017 Dagen i dag startede ud med at jeg faktisk kom 3 minutter for sent. Heldigvis var Mark slet ikke dukket op endnu, selvom han plejer at være der kl 7 om morgenen for at lukke op. Han dukkede så op ca. 10 minutter over 8. herfra startede jeg så med at feje inde på værkstedet og rydde lidt værktøj op som ikke var kommet på plads. Vi skulle så have en lille last bil en på værkstedet som skulle have skiftet sin kobling. Men dens kobling var så slidt at den ikke kunne skifte gear eller køre. Så derfor fik vi noget hjælp at et vvs firmaet overfor. De havde nemlig en gaffeltruck, den brugte vi så til at trække lastbilen i på værkstedet med. Normalt var det meningen at jeg skulle arbejde sammen med Micheal om at skifte koblingen. men da han ikke var dukket op endnu fik jeg besked på at vente til han mødte op. han dukkede op ca halv 11 hvor efter at vi begyndte at klargøre lastbilen til at få skiftet sin kobling. Det var en lidt støre opgave, fordi at lastbilen var alt for stor til at komme op på nogle af liftene. Men vi kunne lige akkurat løfte ladet nok til at vi kunne arbejde under det. Og for en sikkerheds skyld så satte vi noget støtte under ladet, bare for at være på den sikre side vis nu at systemet ikke kunne holde trykket. da vi så havde pause, gik jeg ud for at skulle købe noget mad i supermarkedet. Men på vejen, og ikke særlig langt fra der hvor jeg boede, var der en ældre damme der råbte efter hjælp. Så jeg skynde mig derfor over på den anden sidde af vejen og spurgte hvad der var galt. Hun forklarede så hurtigt at hendes mand var faldet og at han ikke selv kunne komme op og at hun ikke var stærk nok til at løfte ham op. Så jeg gik derfor med ind i lejligheden, hvor at hendes man sad på knæende og desperat prøvede at skubbe sig selv op fra gulvet. Jeg gik så hen for at hjælpe ham op, og spurgte om han var okay, det var han. Hans kone blev rigtig glad og sagde at hun havde stået længe og råbt efter hjælp, men at alle bare gik forbi ud at spørge hvad der var galt. Hun spurgte om jeg ville have noget at drikke eller spise, men jeg sagde pænt nej tak. Her efter sagde jeg så farvel og gik ud for at handle noget mad ind. da jeg kom tilbage begyndte vi at arbejde på lastbilen igen. Da vi havde fået løsnet gearkassen og taget koblings pladen ud, kunne man tydeligt se at koblingen var fuldstændig udbrændt. Jeg havde aldrig nogensinde set en så slidt kobling som den før, der var sku ikke noget at sige til at man ikke kunne køre eller skifte gear i den. da vi så havde smidt en ny koblings plade og et nyt udrykker leje i, centrede Micheal så koblingen igen med øjemål. Så monterede vi selve gearkassen igen og kørte ladet ned. Så startede Michael bilen og kørte den ud. så var der igen ikke det stor at lave ud over at rydde lidt op og gøre rent. Men en times tid inden lukke tid kørte de en bil ind der mistede vand når den var varm. Så jeg fyldte den op med vand og lod bilen står tændt. Da der var gået lidt tid flød alt vandet ud igen, jeg kiggede efter for at se om der var et stort hul i en af slangerne, og rigtigt nok så skulle jeg ikke lede længe da jeg hurtigt fandt en vand slange der var sprunget. Vi gjorde ikke mere ved bilen da vi skulle bestille en ny slange og den først ville være der dagen efter. Og det var alligevel tæt på lukke tid. Så der skete ikke ret meget mere den dag.

Dag13: 02-12-2017 Vi besluttede os dagen før at vi ville tage ud til øen Gozo og se hvordan det var der ude. Vi tog derfor afsted ca halv 1, men der kom først en bus lidt over 1. den kørte os helt ud til færgen. Da vi kom ombord på færgen gik vi hen til en turist bus turs guide. Hun ville gerne sælge os en tur med nogle busser rundt på øen. Vi valgte ikke at gøre det, men vi fulgte alligevel det kort hun tegnede til os med en rutte. Vi brugte bare de lokale busser i stedet for. Så vi startede med at tage ind til Victoria hvor kiggede os lidt omkring. Vi stødte ind på et lille indkøbscenter hvor vi kiggede os lidt omkring. Der var en lille miniature figurs klub som viste nogle af deres ting frem. Jeg endte med at købe nogle meget speciel valnøde kager med, som smagte overraskende godt. Vi gik herfra vider op igennem byen, og købte os nogle pastries. Vi kunne se at der havde været noget koncert af en art dagen før vi var kommet. da vi syntes at vi havde set nok, gik vi ned til buscentralen vi kom og hoppede på en bus der kørte os ud til byen Marsalforn. Det var en rigtig pæn by med en mega fed hav udsigt. Og det var meget tydeligt at se at det var en by der kun leve på turisme, da alt var øde og lukket i hele byen. Der var kun lige en enkelt bar og en købmand som stadig holdte åbent. Vi kiggede os lidt omkring i byen, men det mest interessante var nok havudsigten. Da det allerede var begyndt at blive sent, ville vi gerne finde en bus tilbage til havnen. Men der var åbenbart en hel time til den næste bus den kom forbi. Så vi besluttede os for at få noget at drikke hos den lille købmand, Her fik vi os så noget at drikke. Christian fik sig en Docter peper sodavand og jeg en Carlsberg øl. Da vi var færdige og var taget med bussen kørte vi en lang tur tilbage til havnen og sejlede så tilbage. Tilbage på øen Malta ventede vi så igen i rigtig lang tid på at skulle med en bus som kørte os hjem. Men da vi endelig kom hjem købte vi os noget mad, og så var dagen ellers omme.

Dag14: 03-12-2017 Vi orkede ikke rigtig noget i dag. Så vi dovnede den faktisk bare af der hjemme. lige ind til der var en vi aldrig havde set før der stikkede hovedet ind og spurgte om det var her han skulle bo. Så vi gik ud snakkede med ham og viste ham lidt rundt i lejligheden og så ind på hans værelse. Han kom fra Italien og havde et meget specielt navn jeg ikke kunne udtale, men han fortrak også bare at vi kaldte ham for Pape. Han var ikke den skarpeste til engelsk, og han brugte meget sin telefon til at oversætte med når han ikke vidste hvordan man sagde nogle visse ting. da han var kommet på plads viste vi ham over i supermarkedet. Mens vi handlede ind inventerede vi ham med ud at spise på en burgerbar. Her snakkede vi om hvad vi vær i sær lavede her på Malta og hvor vi kom fra. Pape kom fra syd Italien og skulle arbejde inde hos Paragon med noget marketing. Da vi kom hjem igen dovnede vi den bare af igen på vores værelse resten af dagen.

Dag15: 04-12-2017 Dagen i dag startede op med at jeg lige skulle lave et almindeligt service. Her efter skulle jeg udskifte endnu et stabilisator led på en Hilux. Herefter skulle jeg udskifte en køler på en Lancia. Jeg skulle lige til at åbne motorhjælmen og åbnede derfor højre bil dør. Men fandt meget hurtigt ud af at det faktisk var en venstre styret bil, og det overraskede mig rigtig meget. jeg fik tømt bilen for kølervæske og taget køleren ud og forberedt den nye køler med den gamle blæser. Så gik jeg eller til pause. I pausen kom jeg hjem til Pape som gerne ville over at købe noget ”rigtig” kaffe. Han havde nemlig smagt tyskernes kaffe, og syntes at det var noget være tyndt lort. (det var almindelig Nescafe) så da jeg havde spist gik vi sammen over og købte noget kaffe som han så lavede da vi kom tilbage. Det var noget ekstremt stærkt kaffe, så man vågnede virkelig. Her efter skulle jeg så tilbage og arbejde. Jeg fik smækket den nye køler i og fyldt noget væske på bilen. Så lavede jeg eller bare bremser og nogle et par serviceses resten af dagen.

Dag16: 05-12-2017 Dagen i dag startede ud med at vi havde rigeligt med arbejde. Jeg startede dagen ud med at leve nogle servises. Og et par bremser på en Clio. Det viste sig at bremserne var faldet af bagpå. Lige enden pausen kom der endnu en Hilux ind som skulle have skiftet et stabilisator led, men det gjorde jeg efter pausen. Efter at jeg så havde lavet Hiluxen lave jeg eller bremser og services resten af dagen. Jeg faldt så i snak med Mark på et tidspunkt om at han havde en båd. Han sagde så at jeg burde komme og arbejde hos ham til sommer, så kunne jeg bo på hans båd og han ville sejle mig lige så meget rund som jeg havde lyst til. Og det var selvfølgelig et meget indbydende tilbud.

Dag17: 06-12-2017 Dagen i dag startede ud med at jeg skulle lavet et services, og bagefter lavede jeg nogle godt slidte bremser. Så kom der en gammel Honda Civic ind hvor det ene baghjul var fuldstændig blokeret. Det viste sig så at bremsebakkerne var faldet af bag på og havde sat sig i klemme. Efter pausen monterede jeg nogle nye bremse på begge baghjul. Jeg skulle herefter lave et stort service med alt og tjekke bremser. Så skulle jeg efter det skifte en køler på en anden bil. jeg nået at tage den ud klargøre den nye. Jeg fik så lidt hjælp til at sætte den i igen af Mark det viste sig så den var ca 1 cm for stor. Så vi kunne ikke lukke for kølerhjælmen. Derfor afmonterede vi den igen og bestilte en ny. Den ville dog først komme dagen efter. Da der ikke rigtig var mere arbejde til mig gik jeg over for at hjælpe Micheal med at tage en gearkasse ned. det var så enden på min sidste (officielle) arbejdsdag. Inden vi skulle tage aftsked spurgte jeg om de ville have noget imod at jeg var der til kl 12 dagen efter, og de ville meget gerne se mig igen. Lige inden at jeg gik hjem kom Mark med noget maltesisk kage som en som han ville have jeg skulle smage. Herfra gik jeg så hjem.

Dag18: 07-12-2017 Jeg startede dagen ud med at tage over til værkstedet, også selvom jeg faktisk allerede havde haft min sidste arbejdsdag der. Jeg fik sat den nye køler i den bil jeg ikke blev færdig med dagen før, og lavet nogle bremser og et sidste service. Så da kl nærmede sig 12 sagde jeg pænt farvel og tak for alt. Og sagde at når jeg en dag kom til Malta igen, så ville jeg lige tage et kig forbi. da jeg kom hjem tog mig og Christian igen videre ind til paragon hvor vi skulle udfylde de papirerne. Det gjorde vi så og sagde farvel og tak. Så gik vi over på den anden side af gaden hvor vi fik noget at spise, og tog så hjem. Jeg pakkede det meste af mine ting da jeg kom hjem, således at jeg slap for at skulle gøre det dagen efter. Da det blev aften spiste vi aftensmad ud på en burgerbar.

Dag19: 08-12-2017 Vi stod op og fik pakket de sidste ting, og så ventede vi eller bare på vores taxa. Den kom så hele 20 minutter for tidelig. Da vi så kom ind til lufthavnen fik vi at vide at der ikke var blevet betalt for vores baggage. Derfor måtte vi lige punge lidt ud. Ud over det var vores fly rejse hjem en behagelig tur. Vi fik både mad at drikke på begge flyende, og alle flyende fløj til tiden.