Europa kort

Christoffer Ohlsson

Dag 1: mån

Indroduktion, og mange kaffe pauser  .Vi møder alle elever urmagere og mikromekanikerne, og guldsmedien,

Der vi kunde få mujlighed at lave våres visere i sølv eller guld..

b

Dag 2 : tis

Skeleterings opgavens andra dag. Arbejde av den enkelte elevs grunddesign. jag blev 80  procent klar av med savningen.

Vi spisere super frokost med skolen i deres extra restaurang der elever som ska blive kokke og

tjenere  lavede det hele ..

Vi avsluttede dagen med at komme med urmaker og mekaniske elevers fritids undervisning der de nørdede med at bygge robotter i finmekanik.b1

Dag 3 : ons

Skeleterings dag. En kort dag der vi allerede stopper kl 12.. Vi er på tur til Sveaborg miltær  område som er en stor ø midt ude i havet .Og der vi kikker på ett stort tårn ur .Og kravler ind i det

Så går turen med sightseeing i Helsinki  og vi avsluter aften med Icehockey i den store arena. Jag er Svensker og stor hockey fan så jag er glad. Fantastisk at skolen betaler før hockey billetter

b2

b3

Dag 4 : tor

Vi får en lille undervisning eller en lille introduktion til de førskællige maskiner. Vi arbejder mest med  får vede hvodan man borer med super bor fra Rolex som koster 10000 euro,

Lang arbejds dag , første rigtige lange dag Jag har savet för meget af men det funker rent design mæssigt, det ska jo vare en helhed i urværket . Jag loder et extra stycke mæssing på undersiden af en en bro som ik er stabil nok. vi arbejder og hygger.

Dagen afsluttes med middag i Helsinki og vi går på Opera ,en af de ældre elever spiller i orkestret og vi får billetter til forestilningen.

 

b4

b5

b6

b7

 

Dag 5 : fre

Skolen er lukket , vi tar på tur til moderne museet og ser deras udstilling med ure, som är en fast udstilling i museet. Vi kikker videre på moderne konst,  fedt sted.

Vi tar hjem til en urmager elev og fejrer at det er fredag , mange nye venner .

b8

 

Weekend lør/søn:

Skolen er lukket så den står på hygge og seightseing.

 

Dag 6 : mån

Skeleterings arbejde der jag arbejder og med midt design , har et par problemer med de forskellige broer som ikke er stabile. jag har åbnet op før meget. laver nye stift til stabilitet. det klarer

superbormaskinen fra Rolex

b9

Dag 7 : tis

Kort dag

Vi får en undervisning i hvordan man guldrodinerer . de elever som syntes deres design var klart kunde gå igang med at guld rodinere, jag var ik helt sikker på at det blev et godt arbejde , guld rodinering funker ikke altid som man vil , jag syntes mine polerede broer i messing såg bedre ud. om jag ville rodinere så ville jag lave det i mere rød aktig tone , med det ku de ik klare i Finnland.

b10

 

Dag 8 : ons

Vi arbejder fra 8-12, så tog vi et besøg i en butik som heder Longitudi. en virkeligt imponerende butik  ,med antikke klokker og ure. Mesteren er lidt av en stjerne i Finnland. En fed oplevelse, meget inspirerende  at se hvordan de arbejder med reparationer.

b11

Dag 9 : tor

Den sidste dag med arbejde på våres ure. jag var igang med det sidste stabilitets stift , jag monterede osse sten og hjul för at vare helt sikker på at at alt var perfekt centreret inden jag laver nye huller til de nye stifter , Mange av mine broer har kun et stift tilbage efter den første savning og broerne behøver 2 st för at vare helt stabile . De har med at bevege sig lidt för meget og för at vare helt sikker at det er stabile broer og centrerede så var jag nød til at montere sten og hjul för at se om det var korrekt.

Dag 10 : fre

Vi pakkede sammen , avsluttede arbejdet og spisede en farvel middag på skolen men våres lærer og elever. i deres lille restaurant.  Sa var det afsted til lufthavnen

Epilog:

En helt fantastisk oplevelse , vi blev virkeligt behandlet fantastiskt

av elever og lærer i skolen og i privaten Jag lærde mig meget. Utroligt fedt at se hvordan de førskællege skoler arbejder,

 

Den Finnlænske skole har de mest fantastiske maskiner , CNC fræsere, sandblæsnings maskiner , laser maskiner , boremaskiner fra Rolex. osv osv.

Men det er nage svære maskiner at bare lære sig på så kort tid. Om man kan de her maskiner så kan man simpelthen bygge alt…men ,

Det jag blev overrasket over var at i det mindste problem som opstod i arbejdet, hvis man lavede et fejl.. så var det i deres øjne et mega stort problem og alle mulige maskiner sku startes op för at fixe et enkelt lille problem .

 

Det syntes jag var meget komisk da jag er van til at fixe problemer med en handværker  finess.

Man kan komme virkeligt langt med en sav , en lille drejebænk og håndværsmæssige kvaliteter. Det vi lærer os i DK.

Uden at blande ind alle mulige super komplicerede maskiner før at fixe et lille problem. Det var det jag syntes stog i vejen för det kreative arbejde. Finnerne var meget stolte af deres maskiner, menjag syntes helt klart at de Danske elever var bedre til at finde fram til løsninger gennem improvisation. Og de tyske elever var meget duktige rent teoretisk men ik så stabile i det praktiske Alt i alt en fantastik tur.