Dagbog fra Berit og Jennifer
Søndag den 12/11 2017
Den første dag på hotellet.

Det har været en dejlig dag og jeg pakket færdig der hjemme og så kom Berit og hendes mand og hentede mig, vi tog afsted mod Gedser. Det var en dejlig tur og dag vi så endelig nået Gedser så var der ikke nogen vej tilbage og vi tog med færgen over, det var så hyggelig en tur og den varet 1,45 min. Jeg fik købt lidt på færgen og da vi sejlede ind i havnen så jeg den smukkeste udsigt over de flotte huse på hver side og det er en stor havn de har i Rostock. Da vi kom i havn skulle vi med en bus der kørte os til et busstoppested ved parkeringspladsen hvor man blev hentet og der stod Nele og en anden og ventede på os, vi kørte i to biler og først kørte vi to andre piger til deres lejlighed og bagefter kørte vi ud til vores hotel, da ankom vi til det dejligste hotel og vi fik en dejlig velkomst, de var så venlige, vi fik vores værelser på 2. etage og de er også flotte. Vi spiste aftensmad i restauranten på hotellet.

Mandag den 13/11 2017
Anden dag på hotellet

I dag mødte jeg klokken 12.00. jeg er blevet introduceret i køkkenet og jeg må sige de har godt nok nogle fede maskiner, selv en vakuumpakke maskine og det er så fedeste ved det køkken vi arbejder i. jeg blev sat til og lave kylling der bagefter skulle i mel og æg og rasp, jeg sku lave mindst 100 af dem og det ret hurtigt og bagefter skulle jeg lave nogle kager og de var ikke så svære og lave, men det var meget sjovt. Senere på aften fik vi karrywurst og det smagte skide godt, så om tirsdagen skulle jeg også møde først kl. 12.00.

Tirsdag den 14/11 2017
Tredje dag på hotellet

Jeg vågnede faktisk tidligt i dag, kunne mærke det blev en god dag. Jeg tog ind til byen for og se hvad de havde og byde på, jeg tog så den lokale bus som kørte lige uden foran vores hotel det skal så lige siges at busstoppestedet ligger 150 m henne faktisk ved svømmehalen som også ligger ved siden af.

De andre dage på hotellet har det været stille og roligt, jeg har mødt 13.30 og jeg skulle starte med og ordne nogle kager som de har fået hjem på frost og til og starte så de ikke så interessant ud, men da jeg fik lov og smage så smagte de enlig rigtig godt. Så skulle jeg stege en masse kød til dagen efter, alt det de skal levere dagen efter til skolerne eller plejehjemmene eller børnehaverne, det laver de dagen før og så pakker de det så det passer med den mængde de skal ente i en børnehave eller en skole. Hverdag får de besked om hvor meget de skal ha og hvad de forskellige de skal have.

En af dagene skulle vi møde lidt senere fordi vi skulle lave forberedelserne til et stort engagement i et stort musikhus i Rostock og det var godt nok meget mad der skulle laves men det var også til 450-500 mennesker og det var det fedeste oplevelse nogensinde. Da vi var færdig med forberedelserne så fik vi 10 min til og gøre os klar i og det passede også fint for så kunne jeg lige gå op på mit værelse, hente et rent forklæde så jeg så lidt anstændig ud og jeg skal love for det er flot og stort. De har en hel førstesal til alle musikerne, hvor de har deres eget rum når de er der, så skulle der dækkes buffet op og de andre der var der, de skulle ordne fadølsandlæget og det var unge piger og drenge som var med til at servicere og sørge for at gæsterne havde noget i glasset og bære de tomme glas ud bag ved, hvor vi andre skulle sørge for mad til gæsterne. Det var tapas de skulle have, gæsterne var sådan nogle lidt finer folk fra Rostock og senere på aften skulle jeg sammen med en anden af de unge mennesker der var med, sørge for at musikerne havde det godt og de fik mad og drikke oppe i deres rum. Så fik jeg også lov til og være med til og servicere gæsterne, og det var så fedt og se gæster havde det godt og vi fik ros af nogle af gæsterne og så blev jeg også nævn nogle gange og det var noget jeg aldrig har prøvet før at server for så fine folk og i sær ikke til en musik/teaterforestilling med så mange mennesker.

Men jeg synes det var så sjovt og være med til sådan noget og få af vide at det rigtig god mad man har lavet som bare så godt ud.

Jeg vil så lige påpege at det jeg kunne på tysk og resten var engelsk, det lød ikke særlig godt, men nogle af dem forstod jeg ikke en skid af. Undskyld lige mit sprog men da Thorsten fortalte at jeg var praktikant fra Danmark, så blev de nysgerrige og jeg kunne bare ikke sådan lige forklare det på tysk, det var godt nok lidt svært og stå der, men det var en kanon fed oplevelse den aften/dag. Det kan jeg helt sikkert anbefale til andre. Det er så fedt og være en del af så stort et team.

Så en af de andre dage skulle jeg også først møde lidt senere, for der skulle Thorsten og jeg ud til et gamle sted og der var en stor mølle og et flot hus, det var næsten som Western camp, vi skulle ud og server for 80 mennesker. De skulle først have suppe med pandekager med skimmelost som var hakket ud til strimler og nogle kogte grønsager, bagefter skulle vi sætte buffet på bordet og skulle sørge for at det stod rigtigt og så fint ud, alt det varme skulle vi varme over i et andet køkken og gøre klar og bagefter skulle det over til de varme brikse, så de kunne holde de 75 grader som de skulle. Det var en fed oplevelse, at se de mennesker blive glade for maden og hygge sig, de andre der var med til at hjælpe med at server suppen var vældig søde og snakke med. Når man kom gående med varmt mad så kiggede de underligt på en og jeg skulle ind med maden så den forbliv varm.

Jeg er så stolt over at jeg har gennemført det her og det er det fedeste jeg har oplevet i hele mit liv, det at være en del af så stort en team, den bedste chef, der er ligeglad med, om man er tosset eller har en del med i bagagen så er man stadig en del af det hele. Det var så fedt det hele.